• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Är helt klart också mer inne på den borstade looken. Gjorde mitt bästa för att intala mig själv att polerat funkar, vilket det även gör. Däremot kände jag mig lite begränsad när det kommer till vardags med plc. Höll tillbaks mycket av att det kändes fel att påverka originaldesignen men det ska bli klart intressant att se hur det slutar
Ös på med bilder när du har resultatet så får jag se om jag kan motstå frestelsen.

Tja.
Kronan på min AT har blivit sjukt trög att skruva upp och det är inga tydliga ”hack” när jag går mellan timme och minuter. Jäkligt trögt att få tillbaka kronan i låst läge efteråt också. Är det något man blr kolla upp eller är det vanligt att de blir så? Tänkte om det är ett garantiärende eller bara en vanlig service som behövs göras. Klockan är mindre än 2 år gammal ska tilläggas.
Klockan är köpt på en klockmaster, dock inte där jag bor. Finns en klockmaster butik här men inte som säljer omega. Kan jag lämna in den där för garantiärenden ändå?
Tacksam för hjälp!

Tja.
Kronan på min AT har blivit sjukt trög att skruva upp och det är inga tydliga ”hack” när jag går mellan timme och minuter. Jäkligt trögt att få tillbaka kronan i låst läge efteråt också. Är det något man blr kolla upp eller är det vanligt att de blir så? Tänkte om det är ett garantiärende eller bara en vanlig service som behövs göras. Klockan är mindre än 2 år gammal ska tilläggas.
Klockan är köpt på en klockmaster, dock inte där jag bor. Finns en klockmaster butik här men inte som säljer omega. Kan jag lämna in den där för garantiärenden ändå?
Tacksam för hjälp!

Ett sätt är att dra tandtråd ett annat är garanti.

Edit: trodde det gällde kronans funktion....

Senast ändrad:
Tja.
Tacksam för hjälp!
För garantiärenden måste du gå till ett av Omegas auktoriserade servicecenter. Notera att sådana också finns på orter där dom inte säljer Omega.
https://www.omegawatches.com/customer-service/finding-a-service-centre/country/sweden/

Har nu gått runt med min AT i snart en månad och de första veckorna så hade jag lite problem med att få till rätt längd på länkarmbandet. Blir för tajt om jag tar av en halvlänk och för stort om jag inte gör det. En hel länk är 8mm och en halv länk är 5mm
så vad göra? Man införskaffar en halv länk till. Köpte en beg. på Ebay
Om man då tar bort en hel länk och ersätter den med två halv länkar så minskar man omkretsen med två mm i stället för 5mm om man tar bort en halvlänk, och då sitter det som det ska.;)o_O
upload_2018-9-14_10-4-17.png

:omega:
vad sa @ERIKSON URHANDEL fick du någon halvlänk från dom?

Har nu gått runt med min AT i snart en månad och de första veckorna så hade jag lite problem med att få till rätt längd på länkarmbandet. Blir för tajt om jag tar av en halvlänk och för stort om jag inte gör det. En hel länk är 8mm och en halv länk är 5mm
så vad göra? Man införskaffar en halv länk till. Köpte en beg. på Ebay
Om man då tar bort en hel länk och ersätter den med två halv länkar så minskar man omkretsen med två mm i stället för 5mm om man tar bort en halvlänk, och då sitter det som det ska.;)o_O
upload_2018-9-14_10-4-17.png

:omega:
gjort likadant förr. funkar utmärkt.

inte så påläst om Aqua Terra, dels för att den varit utanför min prisklass, men vilken är den billigaste Aqua Terran och vad är rimligt att ge för den, nu menar jag den mest prisvärda instegs Aqua Terran icke-quartz.
Aqua Terra som modell har inte funnits superlänge (2002), så det finns ju inga riktiga veteranur att köpa. Det som skett i praktiken är att andrahandsvärdet för Aqua Terra snarast stigit senaste åren, i takt med att listpriset för nya modeller bara stiger. Köpte själv nyligen en AT från 2004 med blå tavla för 23 500 kr, vilket är i nivå med det listpriset var 2004. Det kan man då istället jämföra med nuvarande listpris på 52 900 kr.
Tyckte personligen min AT var värd detta trots sin ålder då jag gillar den äldre urtavlan. De blå tavlorna tenderar att vara lite populärare (= dyrare), men generellt tror jag det är svårt att hitta en AT (icke-kvarts) för under 20 000 kr om den inte är relativt sliten eller har tveksam bakgrund (saknar originalhandlingar, ingen servicehistorik). Vad man tycker är mest prisvärt känns väldigt individuellt, jag tycker det beror på vilken klocka man tycker mest om kombinerat med skick och ålder.
Lycka till!

Aqua Terra som modell har inte funnits superlänge (2002), så det finns ju inga riktiga veteranur att köpa. Det som skett i praktiken är att andrahandsvärdet för Aqua Terra snarast stigit senaste åren, i takt med att listpriset för nya modeller bara stiger. Köpte själv nyligen en AT från 2004 med blå tavla för 23 500 kr, vilket är i nivå med det listpriset var 2004. Det kan man då istället jämföra med nuvarande listpris på 52 900 kr.
Tyckte personligen min AT var värd detta trots sin ålder då jag gillar den äldre urtavlan. De blå tavlorna tenderar att vara lite populärare (= dyrare), men generellt tror jag det är svårt att hitta en AT (icke-kvarts) för under 20 000 kr om den inte är relativt sliten eller har tveksam bakgrund (saknar originalhandlingar, ingen servicehistorik). Vad man tycker är mest prisvärt känns väldigt individuellt, jag tycker det beror på vilken klocka man tycker mest om kombinerat med skick och ålder.
Lycka till!
Ja, så är det. Precis som med SMP och PO 2500 från 00-talet får man idag ge ungefär vad dom då listade nya. AT 8500 med datumram har också gått upp och ligger väl idag inte under 30K. Känns som förra gen utan datumram med PCL kan vara mest bang for buck då dom är såpass nya att fabriksgaranti kan finnas kvar, ett antal år kvar innan dom behöver service och faktiskt kan fås något billigare än den med datumram. Dom har också förbättrat 8500-verk som klarar 15K gauss. Men som sagt, man skall ju gå på det man gillar, äldre AT är nog en rätt bra investering även om man kan tycka priserna är lite höga.

Ös på med bilder när du har resultatet så får jag se om jag kan motstå frestelsen.
Fick samtal om att jobbet va klart igår men hann inte hämta ut klockan tills nu. Jag är riktigt nöjd! Av någon anledning upplevs den som betydligt större, kan också vara på grund av att jag haft på gummit den senaste veckan.
BC5D9EF1-755C-404F-A6B4-4E3421E532FE.jpeg

Lämnade sidorna polerade
082AED36-243D-420F-B948-0CA7DBE9B407.jpeg

AD96EAF2-45CB-4F83-A277-199A9089D7A6.jpeg

Och slutgiltigen en bild med den tio år äldre kusinen vars länk ursprungligen är borstad
AD4063D6-0259-4F09-BA57-BA1520B122D9.jpeg

Fick samtal om att jobbet va klart igår men hann inte hämta ut klockan tills nu. Jag är riktigt nöjd! Av någon anledning upplevs den som betydligt större, kan också vara på grund av att jag haft på gummit den senaste veckan.

Lämnade sidorna polerade

Och slutgiltigen en bild med den tio år äldre kusinen vars länk ursprungligen är borstad
Det där gör mig inte mindre sugen alltså. Riktigt snyggt att få bort lite av det blingiga som nästan får klockan att lysa när solen står på.

Lämnade sidorna polerade

Vilken skillnad! Sådär ska en länk se ut :cool:

Lämnade sidorna polerade

Riktigt snyggt! :)
Och fin railmaster, är det 39.2mm versionen?

Vad tycker ni om Aqua Terra i quartzversion respektive automatisk? En quartzare kostar ju trots allt bara hälften. Någon som har erfarenhet med dessa?

Tillbaka
Topp