• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Augustahlnas

Breitling
627D7283-E3B6-4D61-AB72-A920B78E5456.png
51D4CA4A-E6B0-4380-8A5B-A6BD8D277310.png
Funderar på att låta denna skönhet vandra vidare. Har en blå också, så denna får inte den uppmärksamhet den förtjänar. Ni får såklart förstatjing här i tråden, annars dyker den nog upp på K&S under veckan. Med reservation för grov separationsångest...
PMa vid intresse.
Snygg! Vad är det för referens på denna?
 

Hamahang

Omega
Vad tycker panelen egentligen....tycker vi mer om nya AT med horisontella linjerna eller den äldre klassiska med vertikala?

Tyckte folk var lite mer skeptiska i början....
Omröstning? :)
 

Lalas

Cartier
Vad tycker panelen egentligen....tycker vi mer om nya AT med horisontella linjerna eller den äldre klassiska med vertikala?

Tyckte folk var lite mer skeptiska i början....
Omröstning? :)
Har en av de nya (38), kan tycka att just linjerna kanske var snyggare förut men de andra förändringarna gjorde ändå att jag valde nya, framförallt att den är tunnare, symmetrisk boett, mindre text på urtavlan, färgen på datumbrickan, snyggare spänne...
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
6AD75F0F-C971-4DDE-94C1-B520D5AEEBF1.jpeg
Vad tycker panelen egentligen....tycker vi mer om nya AT med horisontella linjerna eller den äldre klassiska med vertikala?

Tyckte folk var lite mer skeptiska i början....
Omröstning? :)

Tycker den hel blåa på 38mm är riktigt trevlig. Gillar att de är tunnare, satt väldigt bra på handleden. Har aldrig provat AT 38.5 så ska hålla utkik i köp och sälj efter en blå master co-axial. I annat fall köper jag den nya varianten på 38mm vid jul.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
AT är lite olika klockor i 38 resp 41. Den mindre blir mer dressad och den större mer sportklocka. ... Vill tillägga att 41:an med korta luggar och branta ändlänkar bärs mindre än det mesta i storleksklassen.
Den här kommentaren hade jag behövt två veckor tidigare ;) Tycker nog att min 8500 38.5 är i minsta laget även med 16.5cm handleder, skulle nog ha valt en svart 8500 41.5mm istället idag. (Byte, någon? ;) )
Försökt fota nyss för att visa @hasselnot efter diskussion om detta i PM men lyckas inte få till något jag tycker speglar verkligheten. På bilderna ser den helt rätt ut :p Skulle också kunna vara 19 kontra 20 mm bandhornsbredd som spökar lite i ogynnsamma vinklar.
15397088500488423542539767176870.jpg
 

Kai

Rolex
Den här kommentaren hade jag behövt två veckor tidigare ;) Tycker nog att min 8500 38.5 är i minsta laget även med 16.5cm handleder, skulle nog ha valt en svart 8500 41.5mm istället idag. (Byte, någon? ;) )
Försökt fota nyss för att visa @hasselnot efter diskussion om detta i PM men lyckas inte få till något jag tycker speglar verkligheten. På bilderna ser den helt rätt ut :p Skulle också kunna vara 19 kontra 20 mm bandhornsbredd som spökar lite i ogynnsamma vinklar.
15397088500488423542539767176870.jpg
Ser absolut inte ut att vara i minsta laget! Sitter som ett smäck!
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Den här kommentaren hade jag behövt två veckor tidigare ;) Tycker nog att min 8500 38.5 är i minsta laget även med 16.5cm handleder, skulle nog ha valt en svart 8500 41.5mm istället idag. (Byte, någon? ;) )
Försökt fota nyss för att visa @hasselnot efter diskussion om detta i PM men lyckas inte få till något jag tycker speglar verkligheten. På bilderna ser den helt rätt ut :p Skulle också kunna vara 19 kontra 20 mm bandhornsbredd som spökar lite i ogynnsamma vinklar.
15397088500488423542539767176870.jpg

Ja det är nästan helt omöjligt att bedömma hur den ser ut på handleden. Har försökt klura ut hur tjock den egentligen är men ser olika ut på alla bilder :) På hälften av bilderna ser den riktigt trevlig ut och på den andra hälften som en tjock skiva med bröd.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Den här kommentaren hade jag behövt två veckor tidigare ;) Tycker nog att min 8500 38.5 är i minsta laget även med 16.5cm handleder, skulle nog ha valt en svart 8500 41.5mm istället idag. (Byte, någon? ;) )
Försökt fota nyss för att visa @hasselnot efter diskussion om detta i PM men lyckas inte få till något jag tycker speglar verkligheten. På bilderna ser den helt rätt ut :p Skulle också kunna vara 19 kontra 20 mm bandhornsbredd som spökar lite i ogynnsamma vinklar.
15397088500488423542539767176870.jpg
Nej du ska absolut inte ha större!
För stora klockor på smal handled är det värsta som finns.
Jag har en också 38,5 AT på ca 16,5cm och tycker att det är i största laget... funderar på att byta till mindre.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Den här kommentaren hade jag behövt två veckor tidigare ;) Tycker nog att min 8500 38.5 är i minsta laget även med 16.5cm handleder, skulle nog ha valt en svart 8500 41.5mm istället idag. (Byte, någon? ;) )
Försökt fota nyss för att visa @hasselnot efter diskussion om detta i PM men lyckas inte få till något jag tycker speglar verkligheten. På bilderna ser den helt rätt ut :p Skulle också kunna vara 19 kontra 20 mm bandhornsbredd som spökar lite i ogynnsamma vinklar.
15397088500488423542539767176870.jpg

Kan du inte ordna en bild så man kan se tjockleken på 38.5an? :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Tror att vissa (mina) långsmala underarmar behöver något brett för att gömma lite av faktumet att man hade kunnat kapa 2cm av dem och ändå ha kvar en längre arm än genomsnittet ;) Men har ju himla svårt att fånga vad jag menar på bild så det mesta av det tyckandet sitter säkert mer i huvudet på mig än hos någon annan :)
Ja det är nästan helt omöjligt att bedömma hur den ser ut på handleden. Har försökt klura ut hur tjock den egentligen är men ser olika ut på alla bilder :) På hälften av bilderna ser den riktigt trevlig ut och på den andra hälften som en tjock skiva med bröd.
Rent måttmässigt får kanske den sägas vara mellan tunn-och-normal-tjock för sin typ (glasbaksida)? Jag tänker så här i ditt läge: om du begränsar dig till tunnare modeller än AT:n har du så "få" kvar att det blir ett mkt roligare klockliv om du istället försöker gilla den här tjockleken och uppåt :)

Men går man och klurar på ATn mot en handvevad dressare utan glasbaksida så är den ju tjock ;)

@hasselnot , tittut:
IMG_20181017_073824.jpg
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
F221A87F-EAC6-4211-9102-B26C6A434584.jpeg
Tror att vissa (mina) långsmala underarmar behöver något brett för att gömma lite av faktumet att man hade kunnat kapa 2cm av dem och ändå ha kvar en längre arm än genomsnittet ;) Men har ju himla svårt att fånga vad jag menar på bild så det mesta av det tyckandet sitter säkert mer i huvudet på mig än hos någon annan :)

Rent måttmässigt får kanske den sägas vara mellan tunn-och-normal-tjock för sin typ (glasbaksida)? Jag tänker så här i ditt läge: om du begränsar dig till tunnare modeller än AT:n har du så "få" kvar att det blir ett mkt roligare klockliv om du istället försöker gilla den här tjockleken och uppåt :)

Men går man och klurar på ATn mot en handvevad dressare utan glasbaksida så är den ju tjock ;)

@hasselnot , tittut:
IMG_20181017_073824.jpg

Ja jag lider också av långsmala aramr syndromet. Finns många klockor som man skulle köpt om man hade legat på 18cm i omkrets. Tack för bilden, ser balanserat ut. Finns vissa bilder som avskräcker, t.ex den som jag bifogar men när man fotar ser de oftast större ut än i verkligheten.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
@Smeden
Får påpeka att min text du citerade avser nuvarande modeller i 41 och inte föregångaren i 41,5. Föregångaren bärs större. När jag hade min första AT i 41,5 så önskade jag att Omega hade haft ett mellanting i storlek mellan 38,5 och 41,5, min nuvarande AT i 41 tycker jag storleksmässigt är bra. Har 18cm handled.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Ni skulle behöva börja sälja era AT nu så det dyker upp lite alternativ för mig i köp och sälj. Tack på förhand!
Jag har inte jättestor koll på just AT, men går inte de rätt friskt på K&S i diverse konfigurationer?

Om stressen är stor är det bara att knalla iväg till närmsta AD, jag kan nästan lova att de har ett par olika modeller att välja av på stående fot;)
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Har själv 41 AT Skyfall och tyckte att den var lite för stor. Provade båda varianterna på en flygplats för ett tag sedan men den mindre såg väldigt feminin ut på mig tyckte jag så en sådan blir det inte byte till. Testade så att byta till ett läderband och det gjorde skillnad! Känns nättare och skönare att bära, helt klart! Får testa de nya också vid tillfälle.
 

Augustahlnas

Breitling
Jag har inte jättestor koll på just AT, men går inte de rätt friskt på K&S i diverse konfigurationer?

Om stressen är stor är det bara att knalla iväg till närmsta AD, jag kan nästan lova att de har ett par olika modeller att välja av på stående fot;)

Inte just nu när det bränner i fickan i alla fall.

Vill inte köpa nytt. Annars hade det varit ett givet alternativ. Gillar de tidigare bättre rent utseendemässigt än de nyaste alternativen. Ska sluta hetsa nu :).
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Inte just nu när det bränner i fickan i alla fall.

Vill inte köpa nytt. Annars hade det varit ett givet alternativ. Gillar de tidigare bättre rent utseendemässigt än de nyaste alternativen. Ska sluta hetsa nu :).
Ha, jag vet känslan! När man väl har skrapat ihop pengarna blir man ju så otålig och vill slå till direkt!

Jag var också av uppfattningen tidigare att de äldre referenserna var mycket bättre än den nya. Dock har jag dock ändrat uppfattning efterhand och jag hade förmodligen köpt den senaste referensen om jag hade köpt en AT idag. Men, så tokig är jag;)
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
6F5C1657-6769-42A8-AB81-5B8A694C7AA0.jpeg
629A9794-8A63-4521-9FC9-4A5226437951.jpeg
BFF492D1-22E1-42E2-A3C7-4BD1646CC9AA.jpeg


Var och provade den äldre aqua terran på 38.5mm fast med vit tavla då blå inte fanns. Kände ingen klar romans till klockan, upplever den nyare som trevligare. Kanske var den blå tavlan som saknades?

Är förvånad hur liten den var, trodde den skulle vara större. Nu ser klockan betydligt större ut på kort än i verklighet men jämnfört med den äldre 39mm modellen så kändes denna betydligt mindre. På kort ser 39mm ut som ett monster, det är den inte utan väldigt proportionell.

Sökandet får nog fortsätta, tur att jag inte beställde en via chrono24 hade nog sålt den inom ett par månader. Tror jag kommer att satsa på den nya i 38mm men behöver nog mer betänketid.

En rolig sak som förvånade mig var att det var kötid på nya tudor BB58. Närmare bestämt 6månader o_O Säljaren sa att det var tackvare ett större klockforum som gjort en ”hype” kring klockan så nu skulle alla köpa den. Jag frågade: klocksnack? Säljaren suckade lite lätt och sa: Ja. :happyhappy:
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
6F5C1657-6769-42A8-AB81-5B8A694C7AA0.jpeg
629A9794-8A63-4521-9FC9-4A5226437951.jpeg
BFF492D1-22E1-42E2-A3C7-4BD1646CC9AA.jpeg


Var och provade den äldre aqua terran på 38.5mm fast med vit tavla då blå inte fanns. Kände ingen klar romans till klockan, upplever den nyare som trevligare. Kanske var den blå tavlan som saknades?

Är förvånad hur liten den var, trodde den skulle vara större. Nu ser klockan betydligt större ut på kort än i verklighet men jämnfört med den äldre 39mm modellen så kändes denna betydligt mindre. På kort ser 39mm ut som ett monster, det är den inte
6F5C1657-6769-42A8-AB81-5B8A694C7AA0.jpeg
629A9794-8A63-4521-9FC9-4A5226437951.jpeg
BFF492D1-22E1-42E2-A3C7-4BD1646CC9AA.jpeg


Var och provade den äldre aqua terran på 38.5mm fast med vit tavla då blå inte fanns. Kände ingen klar romans till klockan, upplever den nyare som trevligare. Kanske var den blå tavlan som saknades?

Är förvånad hur liten den var, trodde den skulle vara större. Nu ser klockan betydligt större ut på kort än i verklighet men jämnfört med den äldre 39mm modellen så kändes denna betydligt mindre. På kort ser 39mm ut som ett monster, det är den inte utan väldigt proportionell.

Sökandet får nog fortsätta, tur att jag inte beställde en via chrono24 hade nog sålt den inom ett par månader. Tror jag kommer att satsa på den nya i 38mm men behöver nog mer betänketid.

En rolig sak som förvånade mig var att det var kötid på nya tudor BB58. Närmare bestämt 6månader o_O Säljaren sa att det var tackvare ett större klockforum som gjort en ”hype” kring klockan så nu skulle alla köpa den. Jag frågade: klocksnack? Säljaren suckade lite lätt och sa: Ja. :happyhappy:

Jag har provat den förra generationen och den nuvarande, även ägt en quartz en kortis.
Min egna slutsats är att förra gör sig bra på bild, men irl så är den för liten och har konstiga proportioner med allt som händer på tavlan.

Den nuvarande ser inge vidare ut på bild. Men när jag provat den så tycker jag den är en riktig fullträff och hittar inget direkt att klaga på, förutom glasbaksidan förstås :).

Jag snackar om storlekarna 38,5 och 38. De större kan jag inte uttala mig om.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Jag har provat den förra generationen och den nuvarande, även ägt en quartz en kortis.
Min egna slutsats är att förra gör sig bra på bild, men irl så är den för liten och har konstiga proportioner med allt som händer på tavlan.

Den nuvarande ser inge vidare ut på bild. Men när jag provat den så tycker jag den är en riktig fullträff och hittar inget direkt att klaga på, förutom glasbaksidan förstås :).

Jag snackar om storlekarna 38,5 och 38. De större kan jag inte uttala mig om.

Håller helt med, när jag provade den kändes det som att det var fel klocka. Tom försäljaren kollade upp att det var rätt ref. Nya var riktigt fin, ser ut som att index var färgade svarta fastän de inte är det? Det jag kan anmärka på den nya är att strecken på tavlan är något för grova, annars riktigt fin.
 

oscarabc

Omega
Var inne och testade nya blå i 38. Jäklar va fin den var! Tavlan fastnade hos mig :) Lite osäker kring datumfönster, men ändå rätt placerat kl 6.
Blir det för bling iom polerade mittlänkar? Hade annars sneglat på rolex OP som är lite mattare, men tavlan på omega var något extra som sagt!

Satt som en smäck! Sorry för taskigt ljus, ni vet hur det är
45E6EFD7-932E-4B2A-B6C6-7CB3848DFDD4.jpeg
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Var inne och testade nya blå i 38. Jäklar va fin den var! Tavlan fastnade hos mig :) Lite osäker kring datumfönster, men ändå rätt placerat kl 6.
Blir det för bling iom polerade mittlänkar? Hade annars sneglat på rolex OP som är lite mattare, men tavlan på omega var något extra som sagt!

Satt som en smäck! Sorry för taskigt ljus, ni vet hur det är
45E6EFD7-932E-4B2A-B6C6-7CB3848DFDD4.jpeg

Ja borstad länk hade varit att föredra men klockan är ganska ”enkel” i utseendet så jag tycker inte att den blir för ”bling”. Tycker att den var riktigt trevlig, tom bättre än tidigare versionen men det är en smak sak. Har också sneglat på rolex OP har dock svårt att leva utan datum då mitt minne är sämst. Hade önskat att exploren hade haft datum då hade jag köpt en direkt men att detta tillförs kommer aldrig att hända.
 

Augustahlnas

Breitling
https://www.blocket.se/vi/81323133.htm

Vad tror ni om den här? Kollat chrono24 och verkar ligga hyffsat i pris jämfört med där. Kollar jag sålda AT här på klocksnack med 2500 urverket så är priserna lägre, men det här är ju en handlare. Är väldigt novis om inte det skiner igenom.

Edit: läst om Jälmers och är nog inte lika intresserad längre :)
 
Senast ändrad:
Topp