dogdayafternoon
Basic
Grattis och välkommen till "klubben"Aqua Terra premiär!
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grattis och välkommen till "klubben"Aqua Terra premiär!
![]()
Hur många finns på KS, tro?Den är ju så jävulskt fin, den här!![]()
Kass? Känns inte som om en AT kan se kass ut. Fantastiskt fin klocka från alla vinklar!![]()
Älskar de få kassa mobilbilder som dyker upp då och då på KS, de är guld värda när man försöker klura ut hur en klocka ser ut i verkligheten, inte i Instagrams förlovade land
Här kommer en kass bild på min nyligen uppackade svarta 8500 38.5mm. Länge leve lyxkonsumtionen!
Jag har inga exakta siffror naturligtvis, men jag kan stark recommendera att köpa den mindre storleken! Den passar gott och väl på de flesta och ser "lagom" ut. Historiskt sett var klockorna betydligt mindre och jag tycker personligen att det ser bra mycket trevligare ut att gå på en storlek mindre om man kan.Hej alla AT-ägare. En nyfiken fråg: Vilken storlek är den mest vanliga bland män att köpa? Tänker mig att 38 är populärare än 41 eller har jag fel?![]()
Håller helt med, tänker att AT är lite samma som Datejust, där den mindre är populärare än den störreJag har inga exakta siffror naturligtvis, men jag kan stark recommendera att köpa den mindre storleken! Den passar gott och väl på de flesta och ser "lagom" ut. Historiskt sett var klockorna betydligt mindre och jag tycker personligen att det ser bra mycket trevligare ut att gå på en storlek mindre om man kan.![]()
Datejust är ett klockrent exempel, men AT är nästan bättre för min del. 36mm känns litet när man kommer från något större som jag (42-43). 38 känns som ett riktigt bra mellanläge! Dessutom tror jag, om jag inte minns fel, att just AT var 38.9mm eller något liknande på de äldre referenserna.Håller helt med, tänker att AT är lite samma som Datejust, där den mindre är populärare än den större![]()
AT är rätt klocka att gå efter! =)Står mellan en Aqua Terra, IWC Ingy och en Explorer I. Den här tråden gav AT en KLAR fördel.![]()
Hehe, ja det verkar ju inte bättre än så. Alla tre står på "vill ha"-listan och om man börjar i en ekonomisk ordning så kommer AT:n först (förhoppningsvis rullar cashen in med åren så man kan köpa andra finfina dinkorAT är rätt klocka att gå efter! =)
Det där med storlek och vad som är bäst är ju väldigt personligt. "Lagom" enligt vem eller vilka? Det är nog bäst att man provar själv innan man bestämmer sig för en viss storlek om man tvivlar. Har man lite för grov handled så kan det lätt bli damklocksvarning om man väljer något för litet, även om det ofta på forumet och i vissa trådar går mer och mer mot damstorlekar. Kanske inte alla som får en premiumkänsla av det. Testa själv och känn efter tror jag fungerar bäst.Jag har inga exakta siffror naturligtvis, men jag kan stark recommendera att köpa den mindre storleken! Den passar gott och väl på de flesta och ser "lagom" ut. Historiskt sett var klockorna betydligt mindre och jag tycker personligen att det ser bra mycket trevligare ut att gå på en storlek mindre om man kan.![]()
Står mellan en Aqua Terra, IWC Ingy och en Explorer I. Den här tråden gav AT en KLAR fördel.![]()
Fråga gärna vad dom tycker i explorer resp ingy tråden så blir du garanterat förvirrad då alla är väldigt övertygad om sin modell.Står mellan en Aqua Terra, IWC Ingy och en Explorer I. Den här tråden gav AT en KLAR fördel.![]()
Har själv en EXP1 också, men tycker ATn är mer komplett. Den dagen EXP1 åter kommer i 36 mm utförande så kanske det lutar mer åt den... =)Hehe, ja det verkar ju inte bättre än så. Alla tre står på "vill ha"-listan och om man börjar i en ekonomisk ordning så kommer AT:n först (förhoppningsvis rullar cashen in med åren så man kan köpa andra finfina dinkor)
Ja, om du gillar den så... ny eller beg? Royal Watches har exakt samma modell från 2016.04 och begär 50K.Denna kan jag få för 43-45k. Är det värt priset?![]()
![]()
Absolut, jag menade på inga vis att jag "sitter inne med sanningen" utan mitt inlägg var mer menat som ett allmänt inlägg i att jag personligen tycker det ser bättre ut med något mindre klockor på de flesta med "vanliga" handleder.Det där med storlek och vad som är bäst är ju väldigt personligt. "Lagom" enligt vem eller vilka? Det är nog bäst att man provar själv innan man bestämmer sig för en viss storlek om man tvivlar. Har man lite för grov handled så kan det lätt bli damklocksvarning om man väljer något för litet, även om det ofta på forumet och i vissa trådar går mer och mer mot damstorlekar. Kanske inte alla som får en premiumkänsla av det. Testa själv och känn efter tror jag fungerar bäst.
AT är lite olika klockor i 38 resp 41. Den mindre blir mer dressad och den större mer sportklocka. Den större funns ju också i utgåvor med färgad sekundvisare medans den mindre överlag är av striktare utförande. Med dagens utbud så finns det väl en AT för precis allaAbsolut, jag menade på inga vis att jag "sitter inne med sanningen" utan mitt inlägg var mer menat som ett allmänt inlägg i att jag personligen tycker det ser bättre ut med något mindre klockor på de flesta med "vanliga" handleder.
Men som alltid och precis som du skriver, det är alltid bättre att gå och prova själv!![]()
38,5 är ju inte tunnare än dom större, då får du gå på nya 38.Någon som vet hur stor inverkan på tidsavvikelsen det blir vid låg kraftreserv då nya AT 38mm 8800 ”endast” har ett fjäderhus kontra två st i 8500? Jobbet tillåter inte klockor varpå den bara kommer att få ca 5-6 timmars handledstid på vardagarna. Har varit nära att klicka hem en AT master co-axial med blå urtavla från chrono24 flera gånger denna vecka men är lite negativ gällande tjockleken då jag har små handleder. Provade nya 38mm hos nymans vilken satt perfekt och såg väldigt välproportionerlig ut.
Om någon har tänkt att avyttra sin AT 38.5mm master co-axial inom snar framtid så är jag intresserad![]()
38,5 är ju inte tunnare än dom större, då får du gå på nya 38.
38 är tunnare än 38,5 alltså.Kanske inte var otydlig men det var 38,5 och nya 38mm jag pratade om![]()
38 är tunnare än 38,5 alltså.
Kan inte tro det, finns ju massor av verk med enkelt fjäderhus som går hur bra som helst. METAS-certifierat till samma spec. Sämre gångreserv får man men det är ju bra nog. Att jag personligen föredrar 8900 är att jag uppskattar quickset timvisare utan att hacka sekunden och att det känns mer high-tech.Precis pga det nya urverket, men spelar de dubbla djäderhusen någon roll på tidshållningen?
Kan inte tro det, finns ju massor av verk med enkelt fjäderhus som går hur bra som helst. METAS-certifierat till samma spec. Sämre gångreserv får man men det är ju bra nog. Att jag personligen föredrar 8900 är att jag uppskattar quickset timvisare utan att hacka sekunden och att det känns mer high-tech.
![]()
Den är ju jävulskt fin, den här!