• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

https://www.blocket.se/vi/81323133.htm

Vad tror ni om den här? Kollat chrono24 och verkar ligga hyffsat i pris jämfört med där. Kollar jag sålda AT här på klocksnack med 2500 urverket så är priserna lägre, men det här är ju en handlare. Är väldigt novis om inte det skiner igenom.

Edit: läst om Jälmers och är nog inte lika intresserad längre :)

Kollat chrono24? Tycker att 42mm är väldigt stor men du kanake har väldigt stora handleder.

Kollat chrono24? Tycker att 42mm är väldigt stor men du kanake har väldigt stora handleder.
Rätt stora handleder. Har varit kluven mellan 39 och 42 och bäst vore att testa. Gillar dock inte att klampa in i butik här i Stockholm och utnyttja som ”provrum” när jag inte ska köpa något där. Testade däremot en 42 mm Speedmaster moon igår och den såg definitivt inte stor ut på min handled. Men de kan ju bäras annorlunda.

Rätt stora handleder. Har varit kluven mellan 39 och 42 och bäst vore att testa. Gillar dock inte att klampa in i butik här i Stockholm och utnyttja som ”provrum” när jag inte ska köpa något där. Testade däremot en 42 mm Speedmaster moon igår och den såg definitivt inte stor ut på min handled. Men de kan ju bäras annorlunda.
Här är bild på dom sida vid sida Speedy 42 och At:n 39mm. Tror att At på 42 blir väldigt stor.

99AA94E7-C8BB-407D-93B0-4E35345656CE.jpeg

Om du syftar på den äldre aqua terran på 42mm (2502.80 / 2503.30) så finns den inte kvar i butik utan endast begagnad. Speedmastern bär nog mindre pga tavelstorleken. Sen är väl 39mm en klassisk storlek som sällan blir fel, om man nu inte har 19-20cm runt handleden. Den nya aqua terran på 41mm bär mindre än den första generationen.

Om du syftar på den äldre aqua terran på 42mm (2502.80 / 2503.30) så finns den inte kvar i butik utan endast begagnad. Speedmastern bär nog mindre pga tavelstorleken. Sen är väl 39mm en klassisk storlek som sällan blir fel, om man nu inte har 19-20cm runt handleden. Den nya aqua terran på 41mm bär mindre än den första generationen.
Så långt är jag med :) Tänkte mest att testa 41mm i så fall för att få något humm, vilket jag var superotydlig med eftersom det inte var det jag skrev. Har en Seiko turtle idag som är rätt rejäl över caset, men det är ju en helt annan klocka (så vet inte varför jag tar upp den). Men bärs gamla 42mm och nya 41mm olika (och därtill skillnaden på 1 mm) så ger det ju oavsett inte en rättvis bild. 20 cm är jag inte uppe och tummar på så tror både du och Kajjan övertygat mig. Jag letar vidare efter en 39 och tackar ödmjukast för svaren. Jag lär dyka upp igen ;)

Jag har 19,5 cm, tycker 41,5 sitter perfekt. Den nya 41 mm kändes i minsta laget för mig. Gillar dessutom att den ej är 100% Symetrisk vilket gör att den ser lite mer svårgripbar ut. Antagligen är det även bättre skydd av kronan som ju blir inbäddad runt om. Men alla tycker olika.:omega:

Så långt är jag med :) Tänkte mest att testa 41mm i så fall för att få något humm, vilket jag var superotydlig med eftersom det inte var det jag skrev. Har en Seiko turtle idag som är rätt rejäl över caset, men det är ju en helt annan klocka (så vet inte varför jag tar upp den). Men bärs gamla 42mm och nya 41mm olika (och därtill skillnaden på 1 mm) så ger det ju oavsett inte en rättvis bild. 20 cm är jag inte uppe och tummar på så tror både du och Kajjan övertygat mig. Jag letar vidare efter en 39 och tackar ödmjukast för svaren. Jag lär dyka upp igen ;)

Storleken på tavlan är större på den första generationen samt även längden (lug to lug). Min 39mm kändes som en 41mm i jämnförelse med den äldre 38.5mm skyfall och den nyare på 38mm :)

En heads up om någon är på jakt efter en AT Quartz av den fina modellen där index är applicerade. Far min har gett mig uppdraget att sälja sin. Har precis gjort batteribyte samt trycktest med godkänt resultat. Nedan en bild på modellen, inte just min fars ex, utan skamlöst stulen från nätet. Snart på en K&S nära dig.
soldier-23110396106001.png

OBS: Har bytt bilden då det var fel ref på den förra bilden. Nu är det AT quartz.
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-aqua-terra-quartz-23110396106001

Senast ändrad:
AA53125E-70EA-48DA-BC8E-23388D2D0FFB.jpeg

Nu har man blivit med en AT (38,5mm). Är det någon som har tips på läderband med det lite ovanliga 19mm som skulle passar snyggt på denna AT? Jag brukar inte komma jättebra överens med hirschband, då jag tycker de är lite långa och dåliga med hålsättningen för mina armar.

Nu har man blivit med en AT (38,5mm). Är det någon som har tips på läderband med det lite ovanliga 19mm som skulle passar snyggt på denna AT? Jag brukar inte komma jättebra överens med hirschband, då jag tycker de är lite långa och dåliga med hålsättningen för mina armar.
Grattis till en fin AT!

Grattis, ser ut som min gamla (ett litet märke klockan 6 på bezeln?) :D
Omegas egna band är såklart bäst, men riktigt dyra. Jag körde på ett icke Omega band men med Omegas viklås, det funkade riktigt bra :)
Har nog kvar bandet tror jag, dra ett pm ifall du skulle vara intresserad av att köpa det!

IMG_3192.JPG

IMG_9457.JPG
IMG_9454.JPG

Grymt fin klocka! Jag hoppas själv att jag äger en liknande inom en snar framtid

Försöker här då gensvaret inte va så stort i rimligt pris tråden. Hoppas detta inte går under korspostning?

Vad är en rimlig mellanskillnad?
Jag funderar på ett byte med en annan medlem här på KS, och vi har båda kommit fram till att en av klockorna (Railmastern) betingar ett lite högre värde men inte med hur mycket. Kanske någon kan komma med lite input för rättvisans skull. Vi antar att skicket på utsidan är identiskt.

Klocka 1:
En Omega Aqua terra 2503.80 (blå tavla) från 07.
Okänd servicehistorik, plussar 5 sek senaste gången gången mättes, len i uppdraget.
Kommer med Box
Köpt av medlem på KS

Klocka 2:
Omega Railmaster från 07
Ska ha "kollats" av tysk handlare förra året vid köpet av den klockan. Sedan inlämnad i somras till Omega servicecenter där den ruckades och trycktestades (kvitto), i övrigt ingen anmärkning på servicebehov av servicecentret.
Kommer med cert

Försöker här då gensvaret inte va så stort i rimligt pris tråden. Hoppas detta inte går under korspostning?

Vad är en rimlig mellanskillnad?
Jag funderar på ett byte med en annan medlem här på KS, och vi har båda kommit fram till att en av klockorna (Railmastern) betingar ett lite högre värde men inte med hur mycket. Kanske någon kan komma med lite input för rättvisans skull. Vi antar att skicket på utsidan är identiskt.

Klocka 1:
En Omega Aqua terra 2503.80 (blå tavla) från 07.
Okänd servicehistorik, plussar 5 sek senaste gången gången mättes, len i uppdraget.
Kommer med Box
Köpt av medlem på KS

Klocka 2:
Omega Railmaster från 07
Ska ha "kollats" av tysk handlare förra året vid köpet av den klockan. Sedan inlämnad i somras till Omega servicecenter där den ruckades och trycktestades (kvitto), i övrigt ingen anmärkning på servicebehov av servicecentret.
Kommer med cert
Railmaster i samma storlek antar jag? Svårt, AT var ju dyrare när dom var nya. Railmaster sålde dåligt, därför las den ned och därför finns såpass få. Det här har väl nu medfört ett ökat samlarvärde kanske och lär kunna öka mera. Ja, jag vill hålla med om att det kan vara värt några tusen från din sida. Du får väl ge ett ett bud, han ger ett motbud och så möts ni emellan där? Men några tusen som sagt kanske? AT har ju också stigit. Skicket på insidan skall ju avgöra också. Edit: tillbehör och avsaknad av sådana skall ju påverka också, hade personligen kanske värderat cert mer än box?

Railmaster i samma storlek antar jag? Svårt, AT var ju dyrare när dom var nya. Railmaster sålde dåligt, därför las den ned och därför finns såpass få. Det här har väl nu medfört ett ökat samlarvärde kanske och lär kunna öka mera. Ja, jag vill hålla med om att det kan vara värt några tusen från din sida. Du får väl ge ett ett bud, han ger ett motbud och så möts ni emellan där? Men några tusen som sagt kanske, AT har ju också stigit. Skicket på insidan skall ju avgöra också.

Precis, Railmastern är i samma storlek. Gällande skicket så ska AT:n plussa 5 vid senaste mätningen, jag har inte mätt upp Railmastern men efter den varit hos Omega verkar den hålla tiden bra, så mycket mer än det tror jag inte vi har att gå på. Vi har inte riktigt hittat rätt efter ett par bud där vi båda verkar känna oss nöjda

Tillbaka
Topp