• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Kör Omega Aqua Terra Railmaster xxl
34E22111-4915-4FB0-86FD-72E0ED9E35AD.jpeg

Hej, jag skapade en egen tråd med nedanstående fråga i Diskussioner men fick rådet att testa här för mer utförliga svar, så kopierar in frågan nedan:

Jag har ett sug efter en Omega Aqua Terra med 2500 urverket. Anledning att jag inte vill ha den nya 8500 är helt enkelt att jag inte gillar asymmetrin och inte heller urtavlan lika bra som den äldre. Fördelar och nackdelar med cal. 2500 resp. 8500 har jag läst mig till och fått mycket bra information härifrån, bl.a. genom Undersköterskan's inlägg (stort tack).

Egentligen vill jag har en blå 39,2mm AT (2503.80.00) men dessa är sjukt svåra att hitta (kommer lägga upp en köpes-annons) så därför funderar jag på att köpa en svart (2503.50.00) så länge för att stilla mitt begär.

Frågan är nu, vad skall man specifikt titta på för modellen i fråga? Jag har hittat en som finns långt söderut i Sverige och ligger ute på en större, känd, köp- och säljsida som rimmar på plocket. Jag har fått bild på certifikaten, klockan, box etc. men har ingen större erfarenhet av denna liga av klockor. Hur gör man en relativt "trygg" affär i en sådant läge? Klockan är tillverkad 2003 och enligt uppgift servad i Italien 2018, köpt av förra ägaren via Chrono24 men även han söker efter en blå och avyttrar därför den svarta.

Tack på förhand för era kloka svar // J

Jag lägger en liten bump på min fråga ovan... Fick uppfattningen att det fanns flera Omega-experter här på forumet, skulle gärna få lite input av er! :)

Jag lägger en liten bump på min fråga ovan... Fick uppfattningen att det fanns flera Omega-experter här på forumet, skulle gärna få lite input av er! :)
Du fick väl rätt bra svar i din egna tråd. Generella frågor vad man än köper på distans i denna prisklass. Finns väl inga specifika AT issues vad jag vet, det är ju en jäkla bra klocka. Det är ju generella saker där med, om den är i bra skick och korrekt servad.

En gång var den längst upp på min lista med:) och jag insåg att jag inte blir yngre så jag slog till innan annat kom emellan. Den bärs inte så stort som man kan tro. Men vilket fint (smycke) klocka det är på middagar och till vardags.:cigar:
Hur länge har du haft den?
Blir nog till att slå till snart, men har lovat sambon bröllop innan jag köper klocka. :)

Behöver en Julklapp till mig själv, en Aqua Terra 2500! Någon som behöver göra plats i sin samling och vill bistå med lite hjälp? ;)
Om inte, kan ni inte posta lite bilder på era old school AT så man får drömma sig bort på jobbet :p

IMG_0591.JPG
Kom på en nackdel med AT, den kan vara lite svår att läsa av i dåligt ljus. Den fångar upp det lilla ljus som finns och så blir det reflektioner över urtavlan, index och visare som gnistrar och blänker, snyggt är det förvisso. :) framgår inte så bra på den här bilden dock.

IMG_0591.JPG
Kom på en nackdel med AT, den kan vara lite svår att läsa av i dåligt ljus. Den fångar upp det lilla ljus som finns och så blir det reflektioner över urtavlan, index och visare som gnistrar och blänker, snyggt är det förvisso. :) framgår inte så bra på den här bilden dock.
Inte en deal-breaker för mitt framtida köp :)

Hej!
Jag är ny här på forumet och är på jakt efter min första finare klocka. Letar primärt efter en Omega Aqua Terra med grå teaktavla med vågräta linjer och helt borstad länk. Både 38,5mm och 41,5mm är intressant. Skyfall-varianten är också intressant med vågräta linjer, men den har jag förstått att efterfrågan är väldigt stor på och det säljs väldigt få.

Om någon har något av intresse skicka gärna ett meddelande. Jag finns i Stockholm så om klockan finns här så skulle det underlätta.

Stort tack för all trevlig läsning och ett härligt forum.

Mvh

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp