• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

P

Philippe Stern

Guest
Helt ärligt så tycker jag att Seamaster ser riktigt bra ut på de flesta bilderna. Men i verkligheten inte så vacker. Nästan som ett kvart i tre ragg. Mitt tips är att se dessa klockor i verkligheten och i dagsljus. Sorry for pissing on your parade.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Inget fel på den där, går att variera på länk och golfnato. Men tycker det händer mindre på vita tavlor i allmänhet, så också på AT.
4CCFC6D6-9807-42AD-8E1F-A4AFC7AB314E.jpeg


Edit: snodd bild...
7D7FC95A-EEC7-4799-B23D-9E7C71242314.jpeg
Gillar den skarpa kontrasten mellan index och visare
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack! Bilder är svårt då dessa tavlor ändrar nyans utifrån ljuset men jag har anat att det är den skillnad du beskriver, har inte sett någon blå 38. Själv har jag fastnat för denna (bild från Omega i KadeWe Berlin i sep) 41mm, har även klämt på den du visar på bilden men vid ett annat tillfälle. Tror dessa tavlor har identisk nyans men är inte helt hundra på det.
EB50142C-695E-47CA-906A-2BDA8761EC41.jpeg
Oh fy satan vad snygg den urtavlan är. Sitter här, halv tolv på natten med min red bull och dreglar över Aqua Terra's haha!
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Länken kommer dock att hålla i en evighet vilket inte gummibandet kommer att göra. Jag är splittrad, fint gummiband men historiskt sett har jag alltid väldigt fort tröttnat på allt annat än länk och bytt tillbaka till länk.

Ääh spelar väl ingen roll om gummit spricker. Du hinner ju dra dig ur och flippa innan dess :)
 

Pere

Breitling
2-Faktor
Är det någon har koll på om den blåa nyansen på tavlan, i storlek 38a, skiljer sig mycket mellan nya och gamla versionen?
Om jag minns rätt så skiljer sig nya 38an från 41an på så viss att den större är mer ”gråblå”
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är det någon har koll på om den blåa nyansen på tavlan, i storlek 38a, skiljer sig mycket mellan nya och gamla versionen?
Om jag minns rätt så skiljer sig nya 38an från 41an på så viss att den större är mer ”gråblå”
1. Har aldrig sett den blå 38 i verkligheten men ser ut att vara om inte identisk så väldigt nära den gamla. 2. Finns två olika blå i 41, dur ser dom på föregående sida.
https://klocksnack.se/threads/den-stora-omega-aqua-terra-tråden.73124/page-25#post-2145273
 

Pere

Breitling
2-Faktor

johpe

Panerai
2-Faktor
Snyggt! Svårt avundsjuk här!
Men ofta, på bilder, tycker jag att den nya 38ans blåa tavla ser ljusare ut än den gamla. Nästan lite åt det turkosa hållet. Hur upplever du det @johpe ?
Skulle säga att skillnaden är mycket svår att avgöra! Måste nog side-by-side jämföras under samma belysning. Men i vissa vinklar är den typ svart (som jag vet att andra säger om den gamla oxå):
at-bla-38-2.jpg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Beställde ett läderband med samma spec som OEM Omega band från WatchObsession. Håller tummarna för att det passar till viklåset som kommer med gummit. :)
Någon som har testat deras läderband?

90D341F2-0B4B-4F1D-9753-2AE9B60E37BC.jpeg
 

Pere

Breitling
2-Faktor
Skulle säga att skillnaden är mycket svår att avgöra! Måste nog side-by-side jämföras under samma belysning. Men i vissa vinklar är den typ svart (som jag vet att andra säger om den gamla oxå):
at-bla-38-2.jpg
Då tänker jag att det är säkert väldigt lite skillnad i blå nyans. F ö så måste jag säga att den nya modellen är snyggare! (Här blir man kanske skjuten? Med tanke på kritiken mot den nya tavlan några sidor bak) De horisontella linjerna och nya texten verkar, åtminstone för min del, vara en vanesak.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Då tänker jag att det är säkert väldigt lite skillnad i blå nyans. F ö så måste jag säga att den nya modellen är snyggare! (Här blir man kanske skjuten? Med tanke på kritiken mot den nya tavlan några sidor bak) De horisontella linjerna och nya texten verkar, åtminstone för min del, vara en vanesak.
Undrar lite varför är ev skillnad i nyans viktigt att reda ut för dig?
 

Cajelu

Breitling
En fråga som förhoppningsvis passar i den här tråden: finns det några schyssta budgetklockor som liknar Aqua Terran? Det är min drömklocka, men det dröjer många år innan jag kan köpa något i den prisklassen (även begagnat). Tänker mig nåt i 5000 kr-klassen, nytt eller begagnat spelar ingen roll. Tacksam för tips! Kul att få ta del av era bilder av AT:n!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Visst :) ett par dagsljusbilder
A6D50FB8-9007-420A-BCF7-A5F69A13F134.jpeg
0ED72FFC-819A-486C-A0E2-82618210856B.jpeg
Tjoho! Snyggt, hoppas att jag får min snart! Jag var ju superskeptiker och gillade inte alls den nya tavlan men nu när det sjunkit in känns den bra :)

Bara jag som noterat att man flyttat "Swiss made"? Förut låg texten före indexstrecken men på nya tavlan ligger texten under indexstrecken. Tunnare linjer och typsnitt på index också, där är jag osäker vad jag tycker.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tjoho! Snyggt, hoppas att jag får min snart! Jag var ju superskeptiker och gillade inte alls den nya tavlan men nu när det sjunkit in känns den bra :)

Bara jag som noterat att man flyttat "Swiss made"? Förut låg texten före indexstrecken men på nya tavlan ligger texten under indexstrecken. Tunnare linjer och typsnitt på index också, där är jag osäker vad jag tycker.
Du har beställt exakt denna? Ja, fortfarande är jag lika övertygad om att jag valde rätt. Nu väntar jag bara på gummit.
Placering Swiss Made stämmer, inte noterat detta. Mer en ickefråga för min del kanske. Klart plus är datumet kl 6 och att texten 150m/500ft flyttats till baksidan. Sen är baksidan snyggare också, inte så mycket blider på det som florerat. Ja, hela klockan är snyggare och bättre än min förra tycker jag. METAS 8900 levererar också, gick +0,3s/dygn under första veckan. Den gamla gick väl snarare bortåt +3s/dygn.

Edit #2:
Skillnaden i storlek som anges är 41mm på den och 41,5mm på den gamla. Men det är några fler detaljer som gör att den nya bärs lite mindre. Lug-lug har minskat, kanske 1mm men vet inte. Notera också dom mindre ändlänkarna som gör att man får en brantare lutning på länken och den därmed funkar på mindre handleder än den förra.

Bild på min förra:
20876716-9BE5-49D1-BB88-41BA0622185D.jpeg


Edit:
Snyggt! Har du refnr till den?
220.10.41.21.03.002
https://www.omegawatches.com/watch-...xial-master-chronometer-41-mm-22010412103002/
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Du har beställt exakt denna? Ja, fortfarande är jag lika övertygad om att jag valde rätt. Nu väntar jag bara på gummit.
Placering Swiss Made stämmer, inte noterat detta. Mer en ickefråga för min del kanske. Klart plus är datumet kl 6 och att texten 150m/500ft flyttats till baksidan. Sen är baksidan snyggare också, inte så mycket blider på det som florerat. Ja, hela klockan är snyggare och bättre än min förra tycker jag. METAS 8900 levererar också, gick +0,3s/dygn under första veckan. Den gamla gick väl snarare bortåt +3s/dygn.

Edit #2:
Skillnaden i storlek som anges är 41mm på den och 41,5mm på den gamla. Men det är några fler detaljer som gör att den nya bärs lite mindre. Lug-lag har minskat, kanske 1mm men vet inte. Notera också dom mindre ändlänkarna som gör att man får en brantare lutning på länken och den därmed funkar på mindre handleder än den förra.

Bild på min förra:
20876716-9BE5-49D1-BB88-41BA0622185D.jpeg


Edit:

220.10.41.21.03.002
https://www.omegawatches.com/watch-...xial-master-chronometer-41-mm-22010412103002/
Yes exakt samma modell :) De nya ändlänkarna borde nämnas mer eftersom det gör mycket, lika på nya POn bland annat.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Man ser mer saker om man kollar på bilderna. Datumskivan på den gamla blå ser svart ut. Nu har dom "rätt" färg. Dom nya blir bara bättre och bättre :)
 
Topp