• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Rykande färsk
image.jpeg
 
Då var det dags för mig att bli en 'Paneristi', jag har länge gått och suktat efter en Panerai, mer bestämt en 328.

Osäkerheten har varit stor, skulle jag verkligen beundra och vara lika lyrisk i verkligheten som när jag suttit sena nätter och dreglat över bilder, videos och läst samma recensioner om och om igen (.. och plågat min fru med ändlösa taggningar på instagram och bilder).

Jag hoppade på första bästa tåg till Stockholm, väl där klampade jag in hos Nymans för att få min första upplevelse av 329 som referens. Sandwich dial, avsaknaden av komplikationer, länkens utformning och enkelhet - beslutet var lätt, på tåget hem två timmar senare kontaktade jag ett par handlare på C24, som resulterade i en affär.

Trots vikten så känns det inte som den sitter på handleden, viktfördelningen är helt underbar!
Det är utan tvekan den mest bekväma klockan jag någonsin burit.

Detta är min graal, The one.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg


Efter en visit hos Bergströms i Göteborg för justering av länk satt den som ett smäck.
08.jpg

09.jpg


Tack till KS för stöttning och råd, vill även rikta ett ordentligt tack till @Qvarna, @Torsten & @MaziK
Grattis, coolt med länk - känns väldigt sällsynt här på KS
 
6.jpeg
idag kom DHL och knackade på.
Efter digital underskrift fick jag ett paket i min hand
2.jpeg

ivrig men med vissa försök till behärskning öppnades det.
2.jpeg

men kom igen nu, hur mycket tejp och skit kan det vara egentligen
8.jpeg

Man kan ana nåt, En läderrem?
10.jpeg

Ur bubbelplasten ramlar en Seiko Pogue, 6139-6002 från Juni 1975. Misshandlad och halvmöglig med ett skitarmband och en kass krona, men vad gör det. Den är ju min :)
12.jpeg

14.jpeg

16.jpeg

18.jpeg
 
Senast ändrad:
Då ska vi se.
En klocka jag sneglat på ett tag och tryckte på köp en vecka sedan har anlänt.

Mycket nöjd! Bärs inte såååå stort som jag trodde.

Kanske skulle putsat skiten innan.... Men whatever :)

DSC_0491.JPG


Orient!
DSC_0492.JPG

Safirorient!

DSC_0494.JPG


På viklås! Schysst :)

DSC_0504.JPG


Magisk tavla!
DSC_0521.JPG

Glasbaksida!

Och så ett wristshot såklart! :D
Mycket nöjd.

DSC_0518.JPG
 
Senast ändrad:
Gick ju bra det där med att det skulle vara lugnt ett tag... Not

Planen var ju att det skulle sparas lite och inhandlas något med matt tavla och målade index lite framåt i tiden. Hängde som vanligt runt på KS och läste mycket kvalitetsinlägg i vintagedelen. Fastnade speciellt för inläggen från @NiklasArvid och @Donkii och deras klockor med WW2 anknytning. Startade en tråd om förslag på instegsklocka i "issued" världen och fick lite tips inför framtiden. Vet inte riktigt varför men klockor som har en historia eller ett historiskt sammanhang triggar något hos mig. Nåväl, klockbudgeten mer eller mindre körd i botten, bara bita ihop och spara. Hade inga tankar på några inköp och njöt i fulla drag av söndagens otroliga klockfynd ( Gilt-Rolexen i lådan och Praktikant Lemania-Viggen X2 ) Fyllde dessutom år i söndags och efter att haft huset fullt med släkt och vänner så hade jag lite KS tid och hittade ett PM. Lång historia kort - Niklas behövde möblera om lite i klocklådan och hade läst min tråd + KS anda =

Länkar Niklas ursprungliga överjävligt bra öppningstråd
https://klocksnack.se/threads/tråden-om-militära-klockor.421/page-11#post-1191864

Nu har jag gett mig f-n på att ta reda på ännu mer om klockan och var den användes, kanske till och med av vem!

Och sedan några WS.

image.jpeg
image.jpeg
 
Tillbaka
Topp