• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    360.8 KB · Visningar: 11
Apropå 100% meunier. Någon som provat Egly-Ouriet Brut Premier Cru Les Vignes de Vrigny? Finns som privatimport hos importören. Är lite sugen.

Meunier är den druva av de tre stora i Champagne som jag har svårast att komma överens med. Men det händer ändå ibland att jag blir positivt överraskad av cuveer där det är en del meunier med….
Men av de få sorter jag har provat där meunier dominerat eller är 100% har ingen fallit mig i smaken ännu. Men det verkar ju vara en druva som är på modet!!

Meunier är den druva av de tre stora i Champagne som jag har svårast att komma överens med. Men det händer ändå ibland att jag blir positivt överraskad av cuveer där det är en del meunier med….
Men av de få sorter jag har provat där meunier dominerat eller är 100% har ingen fallit mig i smaken ännu. Men det verkar ju vara en druva som är på modet!!
Jag har en känsla av att det handlar mycket om kvalitet på frukten och vinmakningen, precis som vanligt. Har bara druckit en skumpa med 100% pm , från Emile Leclare och den var högst ordinär. Senaste med stor del pm (56% tror jag) var Ullens och den var riktigt trevlig. Men vore kul att höra åsikter om lite mer ambitiös skumpa på pm, typ Egly ovan eller Clos des Bergeronneau.

Bonnaire Variance. Vinmakning osv enligt bild. Riktigt schysst champagne, framförallt med hänsyn till priset. Synd att den inte har några gram mer socker. Saknar lite komplexitet och nerv, ~90p.
IMG_20220618_144658.jpg

IMG_20220618_144759.jpg
Jag håller med. Men blir garanterat bättre efter ett par år till på rygg. Har två kvar som får vila sig i form.

Drack den när den kom till SB, har för mig att det var årgång 2012 eller 2013? Då saknade den helt syra, hur är denna årgång?

Syran tycker jag inte är något problem, hade dock velat ha lite mer drag i bubblorna även om dom ser många ut i min bild :).
Inte så komplex och mycket röda bär i smaken, drack den riktigt kall i solen till pastasallad med grillad kyckling och njöt av den första middagen ute på altanen denna säsong. Tillfället bidrog nog också till upplevelsen :).

Ngt utlåtande? ingen dålig årgång det där.
Tjaaa... båda var så klart goda och jag skulle säga förvånansvärt "tillgängliga" redan (speciellt efter ett tag när de blivit lite varmare och fått lite mer luft). Folk säger ju generellt att 08 ska ligga 10-30 år för att peaka men tyckte inte de var överdrivet syra-stinna nu.

När de var nyöppnade och höll 8-10 grader så var de väldigt lika varandra med grapefrukt, gröna äpplen, päron, sen mitt i någonstans började de sära på sig och Dompan blev mer sten, grafit, krut, hö och Cristal mer jäst, smör, ost, bröd (och för mig en tydlig rabarber).

Sen är det ju ärligt talat rätt tydlig "deminishing returns" på dessa skumpor jämfört med en för 700-800 kr.

Tjaaa... båda var så klart goda och jag skulle säga förvånansvärt "tillgängliga" redan (speciellt efter ett tag när de blivit lite varmare och fått lite mer luft). Folk säger ju generellt att 08 ska ligga 10-30 år för att peaka men tyckte inte de var överdrivet syra-stinna nu.

När de var nyöppnade och höll 8-10 grader så var de väldigt lika varandra med grapefrukt, gröna äpplen, päron, sen mitt i någonstans började de sära på sig och Dompan blev mer sten, grafit, krut, hö och Cristal mer jäst, smör, ost, bröd (och för mig en tydlig rabarber).

Sen är det ju ärligt talat rätt tydlig "deminishing returns" på dessa skumpor jämfört med en för 700-800 kr.
Tackar för återkopplingen. Har ett par Dom på lut i källaren. Dock ingen Crystal.

Tillbaka
Topp