• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Dagens Champagne var trevlig, smakrik, frisk, viss fyllighet.

IMG_20220712_195157.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Någon som har tips på mindre champagnehus man absolut borde besöka i Champagne och champagner man absolut måste köpa med sig hem (dvs prisvärda)? Stilmässigt föredrar jag champagner som går mer åt Pol Roger/Bollinger och gillar inte champagner med mer våldsam syra typ Moet (jämfört standardvarianterna profilmässigt bara, finns säkert även Moetsorter och årgångar jag skulle gilla).
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har tips på mindre champagnehus man absolut borde besöka i Champagne och champagner man absolut måste köpa med sig hem (dvs prisvärda)? Stilmässigt föredrar jag champagner som går mer åt Pol Roger/Bollinger och gillar inte champagner med mer våldsam syra typ Moet (jämfört standardvarianterna profilmässigt bara, finns säkert även Moetsorter och årgångar jag skulle gilla).
Personligen tycker jag Henri Goutorbe är sjukt underskattat och ganska okända i Sverige. Favorit som gått en del hemma.
Paul Dethune är ganska okända men populära i vinkretsar men inget jag själv druckit.

Jag tror du hittar mycket prisvärt hos husen själva jämfört med SB i Sverige. Syra handlar även om ålder, druva och stil.
Så gillar du Polle och Bolle så försök besöka, det går nog inte fel.

Jag är avis, planerar en resa mentalt. Men oklart när det blir av..

Gillar du inte Moets NV, testa en årgångs. Mycket, mycket bättre.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Personligen tycker jag Henri Goutorbe är sjukt underskattat och ganska okända i Sverige. Favorit som gått en del hemma.
Paul Dethune är ganska okända men populära i vinkretsar men inget jag själv druckit.

Jag tror du hittar mycket prisvärt hos husen själva jämfört med SB i Sverige. Syra handlar även om ålder, druva och stil.
Så gillar du Polle och Bolle så försök besöka, det går nog inte fel.

Jag är avis, planerar en resa mentalt. Men oklart när det blir av..
Försökte faktiskt boka Paul Dethune men gick bet på att de inte tog emot gäster i augusti. Annars har vi provning på Veuve Cliquot och bor på Les Crayeres, men det vore roligt med något mer grower-hus och det är ju betydligt roligare att köpa champagner som inte finns på SB. Ska kolla in Goutorbe, tack för tipset!
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Har du druckit 08an?
Om ja, några stora skillnader i drickfärdighet med tanke på årsskillnaden?
Årgångarna 12 & 13 är ju oftast mer tillgänliga direkt än t.ex 08.

Har druckit 08:an men det var för ett par år sedan så jag minns inte riktigt hur den var, men håller med om att 12 generellt är mer tillgängliga än 08. Hade visst inte så mycket att tillföra på just din fråga 🙂.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har druckit 08:an men det var för ett par år sedan så jag minns inte riktigt hur den var, men håller med om att 12 generellt är mer tillgängliga än 08. Hade visst inte så mycket att tillföra på just din fråga 🙂.
Har två 08 kvar och två druckna flaskor. Första jag drack var otroligt bra. Andra var lite "meh", det var gott. Sen drack jag den på glas på vingården hos Crespi förra året och den var otrolig.
Jag är mer sugen på 13 då jag fått för mig att 13 levererar bättre.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag kommer oxå besöka Champagne om ca två veckor. Goutorbe håller jag absolut med @zippan om, riktigt bra för pengen. Sist vi var i Ayy köpte vi även på oss en del Lallier, lite dyrare men tycker nog den är lite bättre oxå. Prisläget i år får nog avgöra om några lådor får följa med hem av den, men Goutorbe är given!

Stora husen kan kanske ha några specialare som kan vara intressanta, men Moet är iaf dyrare på plats än på bolis. Snackar vi prisvärt så är det helt klart de mindre odlarna man ska rikta in sig på då stora husen är lite "turistfälla", men har bra besöksturer.

Även jag tar gärna emot fler tips från bättre beresta. Dethune kommer kollas upp!
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Någon som testat Beaumont des Crayères Grand Rosé? En champagneprofil på Instagram lade upp ett inlägg igår (eller var det i förrgår?) om att det är en bra budgetskumpa.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
IMG_20220720_174033.jpg

70/30 pn/ch från 2004. Magnum. Riiiktigt bra vin. Dricks perfekt nu. Massor av tropisk frukt och nötiga toner. Komplext med lång eftersmak. Balanserad. Kan säkert ligga något år till om man gillar riktigt mogen champagne men jag tycker den är klockren nu.
Drack -06an och tyckte även den var riktigt bra, för att inte säga prisvärd!

1658386595018.png
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nu hemkommen från bla Champagne.
Dethune utgick mycket pga priset då de ändå kostar från 35€ och uppåt, men även pga att de hade stängt dagen vi hade mest tid pga Tour de France som gick från Reims till Épernay dagen vi skulle åka runt. Vi blev inlåsta söder om Épernay ända till 17 så vi letade lite småhus där omkring, och lyckades kontakta Goutorbe som kom och öppnade åt oss så vi fick köpa några flaskor när vägspärrarna togs bort.
20220728_205535.jpg

Inte någon jättemängd, men räcker nog till nästa resa.

Edit: kan ju nämna att det blev 50 flaskor och kostade runt 11k, så drygt 200kr/flaska i snitt.
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nu hemkommen från bla Champagne.
Dethune utgick mycket pga priset då de ändå kostar från 35€ och uppåt, men även pga att de hade stängt dagen vi hade mest tid pga Tour de France som gick från Reims till Épernay dagen vi skulle åka runt. Vi blev inlåsta söder om Épernay ända till 17 så vi letade lite småhus där omkring, och lyckades kontakta Goutorbe som kom och öppnade åt oss så vi fick köpa några flaskor när vägspärrarna togs bort.
20220728_205535.jpg

Inte någon jättemängd, men räcker nog till nästa resa.
Kul! Vad blev the från Goutorbe utöver de två 12orna som står upp?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kul! Vad blev the från Goutorbe utöver de två 12orna som står upp?
Var lite stressat så det blev bara två lådor av deras vanliga Brut.
Såg sen när jag tackat för att de öppnat extra och jag satt mig i bilen att de även hade 08a special club för 46€. Borde ha tagit två sånna med...
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Nyligen hemkommen från en runda till Champagne och sista dagen på ledigheten innan jobbet sparkar igång igen imorgon. Köpte inte jättemycket med mig hem men besökte bl a odlingen Clos de Goisses i Ay vilket var en upplevelse. Philipponat tog inte emot besök utan föranmälan så blev inget köp där. Gosset som redan tidigare var ngt av en favorit var grymt trevliga och bästa besöket på hela resan som tog oss till Reims/Epernay/Ay.

För att inte chocka kroppen som vant sig vid daglig dos bubbel, så rundar jag av ledigheten med denna utgåva 169 med viner från 2000-2013.
4C7DB1E9-B7A4-461A-AB62-DB888F97442F.jpeg
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Den är ju riktigt billig, så tycker absolut att du ska prova den. Vore väl kanon om du var en av dem som gillar den?
Välj ett tillfälle där en eventuell besvikelse inte gör något, typ på torsdag till fiskpinnar och potatis.

Kan jag ana en viss sarkasm? Jag har inte heller provat Guldkula, bara namnet har fått mig att avstå :).

Finns billigare Champagne än Guldkula som ändå är helt ok.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kan jag ana en viss sarkasm? Jag har inte heller provat Guldkula, bara namnet har fått mig att avstå :).
Nejdå.
Richard Juhlin är mannen bakom så tror absolut inte det är något skräp. Premier cru om jag inte missminner mig dessutom.
Jag tycker den är lite meh, men smaken är ju som baken.
Tycker oxå namnet är jäkligt lökigt...
 
Topp