• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Mumma
65952A12-5AE4-4CB4-8FD8-D193863BAFDF.jpeg

PXL_20230113_143128103.jpg

Bra champagne som nog kan ligga på rygg ~10år till. Fina mognadstoner. Ganska kraftig för bdb. Brioche, gula äpplen, honung. Fin syra, balanserad. Liiite beska mot slutet men stör inte nämnvärt. Tummen upp.
Spännande.
Har några olika årgångar från 2008 och framåt liggande. Har funderat om det är dax, men då kan de sova en stund till. 🥂
Tack för detta.

PXL_20230113_143128103.jpg

Bra champagne som nog kan ligga på rygg ~10år till. Fina mognadstoner. Ganska kraftig för bdb. Brioche, gula äpplen, honung. Fin syra, balanserad. Liiite beska mot slutet men stör inte nämnvärt. Tummen upp.
Har två lådor till sonen ska få öppna några flaskor av varje gång han fyller jämt…..
När han blir 20 dvs om 5 år borde de vara bra, samma när han blir 30 hoppas jag. Men när han blir 60/70 och ska öppna de sista kan det nog vara risk att de passerat drickbarhetsdatumet. Fast förhoppningen är ju förstås att de ska vara fantastiska så han kan njuta även då och tänka på sina föräldrar som nog är döda sedan länge då…. 🥂

I
Har två lådor till sonen ska få öppna några flaskor av varje gång han fyller jämt…..
När han blir 20 dvs om 5 år borde de vara bra, samma när han blir 30 hoppas jag. Men när han blir 60/70 och ska öppna de sista kan det nog vara risk att de passerat drickbarhetsdatumet. Fast förhoppningen är ju förstås att de ska vara fantastiska så han kan njuta även då och tänka på sina föräldrar som nog är döda sedan länge då…. 🥂
I bästa välmening, komplettera med annan (”bättre”) skumpa som tål lagring i årtionden. All skumpa klarar inte sådan lång lagring, tyvärr. Utgår från att lagringsplatsen är topp vid beaktande av tidshorisonten.

I

I bästa välmening, komplettera med annan (”bättre”) skumpa som tål lagring i årtionden. All skumpa klarar inte sådan lång lagring, tyvärr. Utgår från att lagringsplatsen är topp vid beaktande av tidshorisonten.
Ja, det är absolut en chansning…!😬
Flaskorna ligger mörk, vibrationsfritt och med jämn (rätt sval) temperatur. Håller tummarna men är medveten om att det kan bli skit…..😉

I

Något jag skulle vilja lära mig lite mer om är vad som gör att vissa sorter/märken klarar lagring bättre än andra. De flaskor jag har sparat är från grand cru byn Cramant. Från det omvittnat goda året 2008, enbart Chardonnay, ca 8-9 år på jästfällning innan degorgering, men inte från något av de stora husen (även om druvorna från samma gård säljs till ett av de stora enligt uppgift). Ändå tvivlar både du o jag på att den kommer klara den långa lagringen. Frågan är varför?? Alltså, jag menar på intet sätt att ditt råd är fel, utan jag undrar bara vad det är som gör att en ”bättre” champagne klarar lagring till skillnad från exempelvis denna…? Är det något med tillverkningsmetoderna? Beror det på hur länge den lagras på jästen och hur ”sent” den degorgeras? Spelar dosagehalten in? Att lagringen efter inköp spelar roll fattar jag, men den avgörs ju inte av om det är en bra eller en enklare champagne….
Finns det någon med massor av kunskap här får du/ni gärna dela med er! Eller om någon har googlat upp en riktigt bra och informativ sida som kan förklara det på ett bra sätt…. 🍾🥂
//Sugen på att lära mig mer

Något jag skulle vilja lära mig lite mer om är vad som gör att vissa sorter/märken klarar lagring bättre än andra. De flaskor jag har sparat är från grand cru byn Cramant. Från det omvittnat goda året 2008, enbart Chardonnay, ca 8-9 år på jästfällning innan degorgering, men inte från något av de stora husen (även om druvorna från samma gård säljs till ett av de stora enligt uppgift). Ändå tvivlar både du o jag på att den kommer klara den långa lagringen. Frågan är varför?? Alltså, jag menar på intet sätt att ditt råd är fel, utan jag undrar bara vad det är som gör att en ”bättre” champagne klarar lagring till skillnad från exempelvis denna…? Är det något med tillverkningsmetoderna? Beror det på hur länge den lagras på jästen och hur ”sent” den degorgeras? Spelar dosagehalten in? Att lagringen efter inköp spelar roll fattar jag, men den avgörs ju inte av om det är en bra eller en enklare champagne….
Finns det någon med massor av kunskap här får du/ni gärna dela med er! Eller om någon har googlat upp en riktigt bra och informativ sida som kan förklara det på ett bra sätt…. 🍾🥂
Hittade den här tabellen hos Richard Juhlin:
1C164BCA-9419-43C2-8B8F-38FF1F1341E4.jpeg

Jag sitter verkligen inte på svaret, men att cramant är en Grand cru by blir ju inte riktigt samma stämpel som i bourgogne där det inte är byn som får Grand cru status och det kommer då i champagne kunna levereras viner av mer varierande nivå trots Grand cru status där vissa mer kan likställas med village viner från bättre bourgogne områden. Skulle även gissa att man likt i bourgogne är mer selektiv när man tillverkar prestige champagne med vilka druvor man använder. Läste något om att romanee conti snittar två klassar per ranka för att bibehålla den höga kvaliteten, men med tanke på mängderna dompa som framställs per år kan dem ju inte var så selektiva iofs. :confused:Blev själv intresserad så ska se om det står något i magnum opus.:)

Den där kanske funkar som generell info men jag ger inte jättemycket för tabellen. Om man kollar på 2008or nu så är det väldigt många som lagrats hos vinhuset i 10-15 år innan de släpps och där räknar man ju med en livslängd på 10-30+ år typ.
Ofta lagras de av huset ett bra tag efter degogeringen innan de släpps också.

Apropå lagring. Denna enkla men välgjorda champagne har spenderat 2,5 år i skåpet här hemma ( deg jan 2020). Det har gjort den gott. Redan nu begynnande mognadstoner. Doft, smak och längd har blivit intensivare, bredare och mer harmonisk. Hade nog nått perfekt drickfas om 1,5 år. Knappast någon nyhet men väl värt att påminna sig om att enkel, habil skumpa har massor att vinna om man bara har lite tålamod. Har en låda standard Bolly som snart är uppe i två år. Ska börja dricka en om året från fem år tror jag.
PXL_20230127_154925023.jpg

Temperaturen är det absolut viktigaste om man vill lagra champange länge. En flaska som lagras i köksskåpet vid 22 grader utvecklas 10 ggr snabbare än om den lagras vid 8 grader.

8 är väldigt kallt. Lagrar du vin i 8 grader?
Nej, jag är för gammal för att spara vin så länge. 😄 Men, om man vill lagra ett vin länge kan det ju vara bra att veta att den kemiska reaktionshastigheten i ett buteljerat vin är i princip proportionell mot temperaturen. Det finns forskning som visar att en höjning av temperaturen med 10 grader ökar reaktionshastigheten med mellan 3 och 8 ggr, beroende på vin.

8 är väldigt kallt. Lagrar du vin i 8 grader?
Nej, jag är för gammal för att spara vin så länge. 😄 Men, om man vill lagra ett vin länge kan det ju vara bra att veta att den kemiska reaktionshastigheten i ett buteljerat vin är i princip proportionell mot temperaturen. Det finns forskning som visar att en höjning av temperaturen med 10 grader ökar reaktionshastigheten med mellan 3 och 8 ggr, beroende på vin.
Ser verkligen inget fel med att lagra vin i 8 grader om det är relativt stabil temperatur över tid och att man ska lagra det under en längre tid.

Som Spruff skrev så åldras bara vinet långsammare om man har lägre temperatur.

Ska till Paris under en heldag inom kort. Tyvärr är det inte tillräckligt lång tid för en tur till Champagne, men finns det något champagnerelaterat i Paris ni rekommenderar att man kikar på? Vore kul att köpa med sig något roligare/speciellt.
Dagens bump! :) Fick du några tips eller har du några tips i efterhand?
(ska snart till Paris i några dagar med frugan)

Tillbaka
Topp