• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Tyvärr inget! Dra förbi vinaffären i Galeries Lafayette om du har tid. Otroligt fint, men mycket i champagneväg går redan att finna här (samt i många fall är det billigare på hemmaplan). :)
Ja, har spanat runt lite o det är ju inte mycket som känns som det är billigare i Paris än här hemma (varken mat, restauranger eller dryck känns billigt).

Hämtade 4 flaskor av den här idag.

Kolla druvorna….
Häftig och ovanligt med 6 olika druvor i en Champagne! 😉
image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    415.7 KB · Visningar: 14
Hämtade 4 flaskor av den här idag.

Kolla druvorna….
Häftig och ovanligt med 6 olika druvor i en Champagne! 😉
image.jpg
Kul om de löser ut det, men man ska aldrig glömma att om man blandar alla färger blir det brunt.
Jag tror att en anledning att Portugal aldrig slagit som vinland på samma sätt som sina två grannländer är just att de blandar för många druvor enligt få få regler och resultatet blir otydligt.

Vilmart Grand Reserv vs Grand Cellier. Är GC värd en hundring mer per flaska? Kollar man specen är den enda skillnaden basårgången?

Hur var Savarten, vilken bas och när är den deggad?
Jag gillar verkligen Savart så tycker den var väldigt god trots att den var för ung med en bas 2019 och delar från 2018 & 2017 degorgerad januari 2022(bjuden på middag så inte mina flaskor). Men med det sagt kommer jag vänta minst till 2025 innan jag börjar öppna mina egna flaskor med den basen.

Dessa två plus Bernard Tornay Vieille Réserve samt Pertois Moriset Les Quatre Terroirs har druckits senaste tiden.
Gosset bra som vanligt, Herve Dubois 2014 tyckte jag var riktigt trevlig faktiskt. Nöp en från 2013 för ett tag sedan och var inte så imponerad. Behöver nog ligga ett tag till. 2014 var i nuläget mer komplex med skön frukt. Ångrar att jag inte köpt 2015/2016.
Bernard Tornay är en producent jag gillar, framförallt deras Palais des Dames. Denna, som legat minst 6år på jästen, är trevlig med fina mognadstoner om än att den saknar lite nerv (syra). Pertois Moriseten är raka motsatsen, citronvatten från Mesnil sur Oger. Hög kvalitet.

PXL_20230317_150548365.jpg
PXL_20230225_135908338.jpg

Sambon fyller jämnt så vi dricker denna dagen till ära, riktigt bra men väldigt ung fortfarande, behövde en stund i glaset innan den öppnade upp.

IMG_20230329_185653.jpg
Den var fantastisk tyckte jag och efter en stund var den rejält tillgänglig. Givetvis hade den mått bra av några års lagring men ändå en riktigt riktigt bra champagne redan nu. -08ans höga syra tror jag gör att den bör lagras betydligt längre för att uppnå full potential därmot.

Förra helgens champagne blev denna som med lite mognadstoner är så mycket mer prisvärd än en vanlig non-vintage hyllskumpa anser jag.
Inget fantastiskt men gott och kul att testa nytt.
Mineralitet, äpple och en del jord/kalk/krita-aktig smak.

1680239155457.png

Tillbaka
Topp