• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Förra helgens champagne blev denna som med lite mognadstoner är så mycket mer prisvärd än en vanlig non-vintage hyllskumpa anser jag.
Inget fantastiskt men gott och kul att testa nytt.
Mineralitet, äpple och en del jord/kalk/krita-aktig smak.

1680239155457.png
Den där är grymt prisvärd enligt mig. Mycket härligt bröd, precis som det ska vara.

Drack en flaska häromdagen!
279F1645-DC20-4D57-9827-CD2D27F0E206.jpeg

Brigandat Rosé enligt saignée metoden. Aningen besviken trots den blygsamma prislappen. Påminner om en Tavel rosé med kolsyra men med hälften så mycket smak. Saknar lite syra också. Extremt kort eftersmak. Den tar sig något efter lite tid i glaset men inte tillräckligt. Helt okej som aperitif såklart, dessutom snygg. Men inget intressant.
PXL_20230422_140847175.jpg

Även jag drack den i fredags, men som rosa 😉. Snopet att de måste glömt fylla på med rött vin, för antar att de inte pressat med skalet?
Roséchampagner brukar väl vanligtvis blandas med rött (pinot noir) vin? Rosé de Saignée (roséchampagne där skalet fått "blöda" och därigenom färgsätta champagnen) är som jag förstått det mycket mer sällsynt än föregående nämnda metod. Är dock inte i närheten av en expert på området, så någon får gärna rätta mig. :)

Senast ändrad:
Sabrera magnumflaska - yay eller nay? Vanliga (750m) flaskor har jag sabrerat massor med gånger, men då vi blir ett större antal imorgon tänkte jag dra fram en större flaska. Är det svårare jämfört med en normalstor flaska? Vill inte chansa och råka skada flaskan.

Den här var speciell. Solklar kaneldoft. Oxidativa toner. Ingen brödighet. Rätt bra frukt. Snustorr men det funkar ganska bra. Finns faktiskt lite tanniner också. Lååång eftersmak. Knappast en skumpa för alla. Gillar ändå helheten så blir nog köp igen.
PXL_20230621_144707083.jpg

Från gårdagen. Dyrast (Tribaut) gillade vi minst. Bjöd inte på särskilt mycket och väldigt tunn. Roland, med 60% PM, var fruktig och ganska spretig. Päron och vanilj dominerade, men inte särskilt balanserad tyvärr. Iskall var den god, men efter några minuter i glaset var den väl tung. Favoriten blev en, för oss, nyhet från Launois. Smörig doft och med en imponerade komplexitet för sina ynka 19€…
IMG_2384.jpeg

Från gårdagen. Dyrast (Tribaut) gillade vi minst. Bjöd inte på särskilt mycket och väldigt tunn. Roland, med 60% PM, var fruktig och ganska spretig. Päron och vanilj dominerade, men inte särskilt balanserad tyvärr. Iskall var den god, men efter några minuter i glaset var den väl tung. Favoriten blev en, för oss, nyhet från Launois. Smörig doft och med en imponerade komplexitet för sina ynka 19€…
IMG_2384.jpeg
Är Roland och Caroline ekade?

Tillbaka
Topp