• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Provning från helgen. 82an var förbi sin topp. Mycket russin och övermogen frukt, men en del citrus också. Troligtvis då den är relativt nydeggad sett till åldern. Agraparten var riktigt bra. Svamp, krut och källare med toner som påminner om Selosse. Deggad maj 2023.
IMG_3633.jpeg

IMG_3634.jpeg

Senast ändrad:
Provning från helgen. 82an var förbi sin topp. Mycket russin och övermogen frukt, men en del citrus också. Troligtvis då den är relativt nydeggad sett till åldern. Agraparten var riktigt bra. Svamp, krut och källare med toner som påminner om Selosse. Deggad maj 2023.
IMG_3633.jpeg

IMG_3634.jpeg
2017 på Agraparten?

Drack mig igenom delar av Alfred Gratiens sortiment häromdagen. Paradis 08 var väldigt bra och färdig att dricka. Gräslig flaska men bra att de skyddat innehållet från ljus, till skillnad från många andra vilket är en riktig styggelse. Kan säkert sparas några år till men i min mun är det ganska överflödigt. Otroligt fin balans med viss mognad men med bibehållen fräschör och frukt. Den vanliga rosén hade det tufft direkt efter 08:an men är klart habil. Standard cuvéen är också mycket bra. Kan nog bli riktigt trevlig med några år på korken.
1000008098.jpg
1000008101.jpg

1000008099.jpg

1000008100.jpg

1000008104.jpg

1000008105.jpg

Jag har alltid funderat på auktioner av drycker, finns det beviskrav på förvaring? De flesta som lägger ut till försäljning har väl iof inte förvaring av findrickat ovanför kylen? Men ändå, jag skulle vara ängslig över hur grejerna legat innan man öppnar.
På vissa auktioner kan man få uppgifter om proveniens. Sen är det såklart aldrig 100% säkert men antagligen lite bättre än att köpa från en privatperson i södra Italien på Catawiki. Spännande hursomhelst och aldrig är något garanterat. :cigar:

Tre mycket trevliga champagner korkades upp i lördags:

Champagne.jpeg

2012 Louis Roederer - mycket god. Fräsch, fina syror, pigg! Inga direkta mognadstoner
2008 André Clouet - absolut mycket trevlig, lite för hårt syra. Lite "vattnig"
2002 Bollinger - supergod! Helt mogen. Integrerad syra. Fortfarande bra mousse. Perfekt drickfönster, inget behov av ytterligare lagring. Drick upp!

130…om jag räknar rätt…
Men ör väl ovanligt att små är billigare literpris …?
ah 529 ja... då får man ju fan en hel McD meny :)

ja de brukar väl oftast kosta mer, och det är ju absolut inte fel att ha ett gäng småflaskor hemma för tisdagskvällarna när man bara orkar dricka 1 eller 2 glas champagne.

(edit: dessutom blir de ju oftast drickfärdiga snabbare än halvmagnum och magnum så inget man behöver fundera på att lagra)

ah 529 ja... då får man ju fan en hel McD meny :)

ja de brukar väl oftast kosta mer, och det är ju absolut inte fel att ha ett gäng småflaskor hemma för tisdagskvällarna när man bara orkar dricka 1 eller 2 glas champagne.

(edit: dessutom blir de ju oftast drickfärdiga snabbare än halvmagnum och magnum så inget man behöver fundera på att lagra)
Köp 20 och unna dig finkrog i stället för Donken!

1000008313.jpg

1000008311.jpg

Ett kraftpaket. Tämligen nydeggad dock och kommer sannolikt att vinna massor på lagring. Vinöst och defiintivt inte en aperitif (på egen hand). Passade utmärkt till lite chark.

1000008291.jpg

Mycket bra standard bdb. Ingen info om degorgeringsdatum men den har antingen några år på korken eller äldre reservviner i sig eller både och. Citrus, hunung, nougat, mandel och ev lite krut. Mycket bra koncentration och perfekt balans i min mun. Långt eftersmak. Mums!

Tjänar den på att ligga till sig ett tag?
Ja det skulle jag definitivt säga, tyckte den var lite vass o kantig i dagsläget. Tror absolut den blir bättre om 3-5 år, får se om mina andra flaskor överlever så länge. Sen tyckte jag den var lite linjär o kort faktiskt, fanns inte så mycket i den, inte dålig på ngt sätt men ingen stor upplevelse.

Tillbaka
Topp