• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Fomo, tänkte hoppa slutade med 8…
IMG_9346.jpeg
 
Tömde du de sista 8 i Mörby Centrum? Många butiker har nu fyllt på så ingen anledning till FOMO…
Här är iallafall lagerstatus i Sthlm just nu:
IMG_6914.jpeg
Nej det var inte i Stockholm, knep 8 av 20 på det lokala bolaget. Såg att det även kom in i webblagret men försvann på runt 1 timme.
 
Nej det var inte i Stockholm, knep 8 av 20 på det lokala bolaget. Såg att det även kom in i webblagret men försvann på runt 1 timme.
Ja förmodligaste en av de smartaste sänkningarna på länge. Henriot Millesime har gått från halvtrött till stekhett över en natt. Nu har t.o.m de breda recensenterna börjar promota den som prisvärd.
 
  • Like
Reactions: JDQ
Ja förmodligaste en av de smartaste sänkningarna på länge. Henriot Millesime har gått från halvtrött till stekhett över en natt. Nu har t.o.m de breda recensenterna börjar promota den som prisvärd.
Verkligen, frågan är bara hur länge? Kan det vara hållbart att prisa ut majoriteten av övriga hus NV? Och souverain brut har ju väldigt svårt att motivera sin existens på bolaget(lär iofs säljas i väldigt begränsad mängd oavsett)
 
Verkligen, frågan är bara hur länge? Kan det vara hållbart att prisa ut majoriteten av övriga hus NV? Och souverain brut har ju väldigt svårt att motivera sin existens på bolaget(lär iofs säljas i väldigt begränsad mängd oavsett)
Ja det är väl frågan. Jag köpte en låda 2014 Henriot när hysterin började men efter två öppnade flaskor har jag börja köpa annat för lite variation. Ropade t ex hem dessa 3 på Catawiki nyligen för endast 330kr/flaskan vilket t.o.m slår Henriot i sparade kronor… (rek pris 599kr) Även om Henriot’en är bra så finns det ju annat bra och ibland prisvärt där ute.
IMG_6915.jpeg
 
Ja det är väl frågan. Jag köpte en låda 2014 Henriot när hysterin började men efter två öppnade flaskor har jag börja köpa annat för lite variation. Ropade t ex hem dessa 3 på Catawiki nyligen för endast 330kr/flaskan vilket t.o.m slår Henriot i sparade kronor… (rek pris 599kr) Även om Henriot’en är bra så finns det ju annat bra och ibland prisvärt där ute.
IMG_6915.jpeg
Absolut kommer inte fylla på mer och har bara några få 08 kvar så Henriot känns inte så överrepresenterad i samlingen. Handlar också en del på catawiki och visst finns det fynd att göra men bekvämligheten i att kunna ”fynda” på bolaget är rätt skönt.
 
Jag köpte (från bolaget) fyra flaskor av det här för cirka tre år sedan. Provade först en och den var riktigt "funky" - på ett sätt som åtminstone fem personer upplevde som negativt. Testade en flaska till och med samma resultat. Har två flaskor kvar. Någon som vill testa? Bytes mot fem flaskor Trapist/bättre bock eller annat förslag. PM: a.

20211101_191245.jpg
 
Jag köpte (från bolaget) fyra flaskor av det här för cirka tre år sedan. Provade först en och den var riktigt "funky" - på ett sätt som åtminstone fem personer upplevde som negativt. Testade en flaska till och med samma resultat. Har två flaskor kvar. Någon som vill testa? Bytes mot fem flaskor Trapist/bättre bock eller annat förslag. PM: a.

20211101_191245.jpg
Var det några bubblor kvar i flaskorna du öppnade??🤔
 
Jag köpte (från bolaget) fyra flaskor av det här för cirka tre år sedan. Provade först en och den var riktigt "funky" - på ett sätt som åtminstone fem personer upplevde som negativt. Testade en flaska till och med samma resultat. Har två flaskor kvar. Någon som vill testa? Bytes mot fem flaskor Trapist/bättre bock eller annat förslag. PM: a.

20211101_191245.jpg
Har druckit den där för något år sedan med liknande upplevelse.
 
Var det några bubblor kvar i flaskorna du öppnade??🤔

Ja, det var inga problem.

Från nätet:
"Så här gamla champagner är det svårt att komma över men Systembolaget har lyckats införskaffa en ansenlig andel av denna årgångsraritet. Champagnehuset leds nu av den femte generationen vinmakare. Inte unikt i sig i Champagne men att det är fem generationer av kvinnor är mer ovanligt. De har skapat en verkligt fin dryck i denna skapelse. Desbordes-Amiaud 1989 är en nydegorgerad, Blanc de Noirs från Premier Cru-byn Éceuil i västra delarna av Champagne. Och med Blanc de Noir menas i detta fall 100 procent Pinot Noir. Champagnen har legat på jästfällning i producentens källare i tjugonio års tid, innan flaskorna degorgerades i juni 2019.
Det är mer sparsamt med bubblor i champagne av denna ålder men den är desto rikare på smaker. Honung, aprikos och nötter hittar man i denna vackert gyllengula champagne."


Mer från nätet:

Mina flaskor har legat bra placerade så jag har svårt att tänka att de skulle ha blivit dåliga. Vi tänkte att det var något med första flaskan men när sedan nästa smakade lika så är det nog bara att acceptera att de inte passade oss och våra vänner. Som jag skrev - bytes mot något gott. Byte sker enklast i Sthlm.
 
Taittinger Millésume 2016
Gröna äpplen, citrus, päron, brioche, jäst, nougat. Välbalanserad och drickfärdig redan nu och blir ännu bättre med tid i glaset. Har två flaskor kvar som kommer få ligga en tid nu.
91p

IMG_7109.jpeg
 
Senast ändrad:
1000009430.jpg

Hmm det känns som denna har halva inne men faller på målsnöret. För priset kan man inte klaga men med mer tryck i mellanregistret (koncentration, kropp) hade den varit rätt många pinnar bättre. Kan sparas ett tag till men ingen långliggare. Deg bedömt 2019.
 
Gårdagens line-up
Geoffroyen från -09 visade sig vara 61% Ch / 31% PN, inhandlad på plats för knapp 10 år sedan
Lite oväntat, då de yngre Volupté jag druckit varit BdB
Klart bra i dagsläget med en trevlig mousse och en genomgående behaglig om än kanske lite ospännande (inte alltid negativt)
Mvh
Ola G
IMG_5294.jpeg
 
Jag köpte (från bolaget) fyra flaskor av det här för cirka tre år sedan. Provade först en och den var riktigt "funky" - på ett sätt som åtminstone fem personer upplevde som negativt. Testade en flaska till och med samma resultat. Har två flaskor kvar. Någon som vill testa? Bytes mot fem flaskor Trapist/bättre bock eller annat förslag. PM: a.

20211101_191245.jpg
Har samma upplevelse av den. Finns bättre för pengen.
 
Det trillar in nya sändningar av Henriot 2014 lite då och då på bolagen i hufvudstaden….
Drygt 40 flaskor kom in på Odenplan idag, så jag nöp några….
IMG_4684.jpeg

(Kan även tipsa om ett i mitt tycke riktigt bra vitt vin som syns till vänster i bilden. Finns kvar i tillfälliga sortimentet i några butiker….)
 
Tillbaka
Topp