• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Hawk100

Rolex
AA7C5913-A681-4C34-BB61-29143D9257FC.jpeg
1B62DB5B-F838-444F-AD61-EC439047DC99.jpeg

Trevligt att testa landets lokala dryck.....
 

Oniel

Panerai
Jag skulle personligen rekommendera att koncentrera sig på små odlade istället för stora hus om man besöker Champagne. Visst, ett eller två stora hus kan vara intressant, men hos de små odlarna får man oftast smaka på hela aktuelle sortimentet gratis (ibland även äldre flaskor som inte är till salu), köpa vinerna till billiga priser, ofta snacka med ägaren/odlaren själv etc. Har aldrig betalat för sådana besök och det är inget köptvång heller. Det är dock bra att boka tid på förhand.

Vilka mindre hus rekommenderar du?
 

Gunnar

Omega
Jag skulle personligen rekommendera att koncentrera sig på små odlade istället för stora hus om man besöker Champagne. Visst, ett eller två stora hus kan vara intressant, men hos de små odlarna får man oftast smaka på hela aktuelle sortimentet gratis (ibland även äldre flaskor som inte är till salu), köpa vinerna till billiga priser, ofta snacka med ägaren/odlaren själv etc. Har aldrig betalat för sådana besök och det är inget köptvång heller. Det är dock bra att boka tid på förhand.

Jag har hört en hel del bra om Bonnaire, de verkar otroligt trevliga :)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Vilka mindre hus rekommenderar du?

Jag har hört en hel del bra om Bonnaire, de verkar otroligt trevliga :)

Det finns massor! Bonnaire är trevligt, visst, och runt hörnet från dem finns tex Diebolt Vallois som jag tycker är ännu bättre och trevligare.
Andre Jacquart, j.l. Vergnon, Billiot, Varnier-Fanniere, Egly-Ouriet mm hör till andra favoriter av dem jag besökt. Men som sagt, det finns sjukt mycket små intressanta odlare i byarna att besöka, typ 4000 eller något. Bil är nästan ett måste, jag tycker inte att besöka endast Reims eller ens Epernay ger samma upplevelse som de mindre byarna. Det lönar sig också att läsa någon av juhlins böcker för att få sig en bättre uppfattning.
 

Gunnar

Omega
Det finns massor! Bonnaire är trevligt, visst, och runt hörnet från dem finns tex Diebolt Vallois som jag tycker är ännu bättre och trevligare.
Andre Jacquart, j.l. Vergnon, Billiot, Varnier-Fanniere, Egly-Ouriet mm hör till andra favoriter av dem jag besökt. Men som sagt, det finns sjukt mycket små intressanta odlare i byarna att besöka, typ 4000 eller något. Bil är nästan ett måste, jag tycker inte att besöka endast Reims eller ens Epernay ger samma upplevelse som de mindre byarna. Det lönar sig också att läsa någon av juhlins böcker för att få sig en bättre uppfattning.

Det här är perfekt information!

Har du något förslag på någon av hans böcker? Har bara hört om Champagne Hiking och En doft av champagne.
 
  • Like
Reactions: mmh

mmh

Panerai
2-Faktor
Den med hiking har jag ingen koll på men en doft av champagne är mycket bra. Har lite tappat intresset för att läsa om viner de senaste åren så vet inte om det finns något nyare ute (blivit mera intresserad av att läsa om klockor istället, men dricker forfarande gärna ;)). Kolla förresten finewines.se. Ett mycket trevligt forum med massor om tips även gällande Champagne. Finns flera trådar om att planera resor till champagne, reseskildringar etc, som även har hjälpt mig hitta en massa intressanta odlare att besöka.
 

Oniel

Panerai
Det finns massor! Bonnaire är trevligt, visst, och runt hörnet från dem finns tex Diebolt Vallois som jag tycker är ännu bättre och trevligare.
Andre Jacquart, j.l. Vergnon, Billiot, Varnier-Fanniere, Egly-Ouriet mm hör till andra favoriter av dem jag besökt. Men som sagt, det finns sjukt mycket små intressanta odlare i byarna att besöka, typ 4000 eller något. Bil är nästan ett måste, jag tycker inte att besöka endast Reims eller ens Epernay ger samma upplevelse som de mindre byarna. Det lönar sig också att läsa någon av juhlins böcker för att få sig en bättre uppfattning.

Tack för tipsen :)
 
  • Like
Reactions: mmh

matage

Omega
Finns ex på SB för 1199 kr.
Tyvärr är flera av de listade 2008'orna i själva verket 2007'or.
PK-Huset i Stockholm hade 27 st 2007 listade som 2008 igår. Fick sen in 72 flaskor 08 som var slut 10.10 imorse när jag kom dit...
Tydligen två personer som väntat vid öppningsdags och köpt upp alla 12 lådor (anar jag att de kommer dyka upp på Bukowskis snart tro ;) )

Jag fick tag i några på bolaget på Nybrogatan i Stockholm före lunch men de hade också blandat 2007/2008 eftersom de ligger på samma artnr.
 

Zingo

Rolex
Tyvärr är flera av de listade 2008'orna i själva verket 2007'or.
PK-Huset i Stockholm hade 27 st 2007 listade som 2008 igår. Fick sen in 72 flaskor 08 som var slut 10.10 imorse när jag kom dit...
Tydligen två personer som väntat vid öppningsdags och köpt upp alla 12 lådor (anar jag att de kommer dyka upp på Bukowskis snart tro ;) )

Jag fick tag i några på bolaget på Nybrogatan i Stockholm före lunch men de hade också blandat 2007/2008 eftersom de ligger på samma artnr.
Beställ från Philipson så får du de hemkört och en hundring billigare, dock leverans först i sommar då lagret är slut även där om än en positiv sak då de ändå inte ska drickas nu.
 

Gunnar

Omega
Fourny & Fils är min nuvarande favorit!

Tycker Kiviks skumpa är väldigt god för 199kr. :)

Jag var positivt överraskad av Fourny & Fils, väldigt värt pengarna!

Polaren jag hade över på middagen trodde den var mycket dyrare än den var och den var den bästa Champagnen han testat. Och han är jäkligt kräsen...

Edit; är det A Viot & Fils som du tänker på från kivicks?
 

Gunnar

Omega
R

Red Scream

Guest
Fourny & Fils är min nuvarande favorit!

Tycker Kiviks skumpa är väldigt god för 199kr. :)

Det finns nog få företag som misshandlat sin potential så mycket som Kiviks musteri/Åkesson vin. Från att ha ett gott rykte och producerat bra äppelmust och varit duktiga på det, fått någon knäpp och antagit att de flesta vinköpare vill ha så billigt vin som möjligt. Amadeus, anyone? Eller Åkesson tetra? Lite Åkesson Oz Rozz till kalkonen vi omsorgsfullt arbetat med i två dagar? ;)
 
Topp