• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

mikjon

Omega
Dagens inköp
4D042C37-5D8A-4BA8-90E7-757DF339DA88.jpeg
 

Gunnar

Omega
Fick lov att stödköpa fler DP 2008. 08-hypen är inte bra för plånboken. Katten smet med när det skulle fotas...
E2530A2E-1DEF-4E4B-BF0E-8DB35314DDA3.jpeg

Satans vilken gullig liten filur!

Vad har folk för tycke om DP 08? Jag har ännu inte hunnit testa den, men lutar mot att jag köper några till sommaren för att testa och spara.
 

Zingo

Rolex
Satans vilken gullig liten filur!

Vad har folk för tycke om DP 08? Jag har ännu inte hunnit testa den, men lutar mot att jag köper några till sommaren för att testa och spara.
Det beror på hur du vill ha din DP. Den är tämligen ung idag och inget jag skulle lägga pengarna på om de ska drickas i år. Kan du lagra den under många år så är den mycket lovande.
 

Spoon

Omega
Satans vilken gullig liten filur!

Vad har folk för tycke om DP 08? Jag har ännu inte hunnit testa den, men lutar mot att jag köper några till sommaren för att testa och spara.
Jag har inte korkat någon DP ’08 ännu så jag kan inte kommentera den, men från vad jag läst så låter den mycket lovande för lagring. Om du har tålamod så kommer ’08orna, likt andra prestigefyllda cuvéer, att vinna på (lång) lagring. Jag ska försöka låta mina flaskor ligga på rygg i minst 5 år så att de iaf har +15 år på nacken innan jag korkar. Det är dock svårt att hålla fingrarna borta. :)
 

Zingo

Rolex
Jag har inte korkat någon DP ’08 ännu så jag kan inte kommentera den, men från vad jag läst så låter den mycket lovande för lagring. Om du har tålamod så kommer ’08orna, likt andra prestigefyllda cuvéer, att vinna på (lång) lagring. Jag ska försöka låta mina flaskor ligga på rygg i minst 5 år så att de iaf har +15 år på nacken innan jag korkar. Det är dock svårt att hålla fingrarna borta. :)
Erkänner mig skyldig till barnarov, har poppat en.. :arghh:
Sätter nu tidlåset på lådorna till 2030.
 

Hawk100

Rolex
47A60105-958F-41DC-A966-FF1D76AE78B7.jpeg

Kvällens Quizzzzz.....
Vilket märke är det på flaskan som kom till förutom de i isbadet ovan???
(Vinnaren får evig ära och erkännande!!!)
 

Gunnar

Omega
Det beror på hur du vill ha din DP. Den är tämligen ung idag och inget jag skulle lägga pengarna på om de ska drickas i år. Kan du lagra den under många år så är den mycket lovande.

Jag har inte korkat någon DP ’08 ännu så jag kan inte kommentera den, men från vad jag läst så låter den mycket lovande för lagring. Om du har tålamod så kommer ’08orna, likt andra prestigefyllda cuvéer, att vinna på (lång) lagring. Jag ska försöka låta mina flaskor ligga på rygg i minst 5 år så att de iaf har +15 år på nacken innan jag korkar. Det är dock svårt att hålla fingrarna borta. :)

Tanken är väl att köpa några, testa en i sommar och sen lagra resten i några år. Eftersom jag aldrig har druckit någon DP förrut, så är det trevligt att ha en referenspunkt för när de smakas i framtiden ;)
 

Hawk100

Rolex
Hur var 1989an? Köpte ju en sån till morsan i födelsedagspresent utifrån råd här i tråden. Ska bli provsmakning av den till sommaren troligtvis!
Den är helt annorlunda än en vanlig champagne! Inte ”krispig och stickig” med massor av bubblor utan mer lik en blandning av portvin och cider med en djup rund smak av äpplen och honung, en färg som liknar öl och en liten doft av fermenterat gräs. Rätt lite bubblor jämfört med en nyare champagne.
2/3 av oss tyckte den var bäst medan 1/3 tyckte den var för komplex, så omöjligt att säga om ni kommer gilla eller avsky den....:nailbiting:
Vill du vara på säkra sidan så har du även en vanlig flaska bubbel redo för de som vill ha en ”vanlig” skumpa!! :cool:
 
Senast ändrad:

Gunnar

Omega
Nästa helg ska jag göra råbiff för första gången, och självklart behöver jag en passande champagne.

Budget är runt 400 kr.

Spontant tänker jag Louis Roederer, kanske en Pol Roger? Dock aldrig testat LR, så det skulle vara trevligt att göra :)
 

Lolle

Panerai
Nästa helg ska jag göra råbiff för första gången, och självklart behöver jag en passande champagne.

Budget är runt 400 kr.

Spontant tänker jag Louis Roederer, kanske en Pol Roger? Dock aldrig testat LR, så det skulle vara trevligt att göra :)
Har du inte testat Roederer så tycker jag att det är ett självklart val - min standardchampagne som alltid finns hemma och favoriten för både mig och frun :)
 

mikjon

Omega
Nästa helg ska jag göra råbiff för första gången, och självklart behöver jag en passande champagne.

Budget är runt 400 kr.

Spontant tänker jag Louis Roederer, kanske en Pol Roger? Dock aldrig testat LR, så det skulle vara trevligt att göra :)
Skulle förslå Bollinger som har en kraftfull, komplex smak, där Pinot Noir är framträdande.
 

Gunnar

Omega
Har du inte testat Roederer så tycker jag att det är ett självklart val - min standardchampagne som alltid finns hemma och favoriten för både mig och frun :)

Skulle förslå Bollinger som har en kraftfull, komplex smak, där Pinot Noir är framträdande.

Tack så mycket för förslagen! Just nu så verkar det bli en Roederer då jag aldrig testat den. Bollinger har man jue druckigt några gånger, absolut inget fel på den rackarn :)

Får se om man kanske får lite feeling för något helt annat på bolaget ;)
 

Oniel

Panerai
Tack så mycket för förslagen! Just nu så verkar det bli en Roederer då jag aldrig testat den. Bollinger har man jue druckigt några gånger, absolut inget fel på den rackarn :)

Får se om man kanske får lite feeling för något helt annat på bolaget ;)

1+ på Roederer. PL är min standard hemma men om du inte testat LR så tycker jag absolut du ska köra på den!
 

Zingo

Rolex
Nästa helg ska jag göra råbiff för första gången, och självklart behöver jag en passande champagne.

Budget är runt 400 kr.

Spontant tänker jag Louis Roederer, kanske en Pol Roger? Dock aldrig testat LR, så det skulle vara trevligt att göra :)
Lägger också en röst på Bollinger baserat på maträtten men LR är aldrig fel. Om budgeten tänjs lite till 600 så kan du nypa en LR Vintage 2012 (tyvärr 2013 på de SB som sålt ut lagret).
 

Gunnar

Omega
Lägger också en röst på Bollinger baserat på maträtten men LR är aldrig fel. Om budgeten tänjs lite till 600 så kan du nypa en LR Vintage 2012 (tyvärr 2013 på de SB som sålt ut lagret).

1+ på Roederer. PL är min standard hemma men om du inte testat LR så tycker jag absolut du ska köra på den!

Som sagt, Bollinger är alltid trevligt, dock kan det vara kul att bredda vyerna och testa RL ;)
 
Topp