• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

hooods

Panerai
2-Faktor
D5F84E0F-2874-41B6-B34F-A6676A05161A.jpeg

Liiite för torr för min smak.....
(Dosage 5 g/l)
Åter i lager 2/2 2021. Blir nog att beställa då!
 

Hawk100

Rolex
Right then! Nästa år ska väl frågan om Belle Epoque ska lagras eller inte få ett tydligt svar! ;)

ACBDA2B3-059C-407B-A607-788761949498.jpeg
Bra där!! Riktig 50-årsfest!!
När degorgerades den??
Spännande att få höra hur den smakar (och luktar).....

Gissar på rätt mörk i färgen, små och rätt få bubblor (klarar sig bubblorna bättre vid lång lagring på magnumbuteljer?), en doft av fermenterat gräs/ensilage och en alldeles fantastisk djup smak som inte påminner det minsta om ”vanlig” champagne.... 🤩

Udda med 156 cl flaska??
Var det vanligt förr?🤔
 

Hawk100

Rolex
Det blir riktigt spännande att höra hur den klarat sig! Jag har köpt två lådor 2008 av annat märke med tanken att ta dra två i taget när grabben fyller 18, 20, 30, 40 och sedan får han tänka på sina föräldrar när han dricker de sista när han fyller 50 och 60......
 
R

Red Scream

Guest
Bra där!! Riktig 50-årsfest!!
När degorgerades den??
Spännande att få höra hur den smakar (och luktar).....

Gissar på rätt mörk i färgen, små och rätt få bubblor (klarar sig bubblorna bättre vid lång lagring på magnumbuteljer?), en doft av fermenterat gräs/ensilage och en alldeles fantastisk djup smak som inte påminner det minsta om ”vanlig” champagne.... 🤩

Udda med 156 cl flaska??
Var det vanligt förr?🤔
Yes! Bra bas för riktig 50-årsfest! Har faktiskt inte kollat, men ska göra det. Precis, borde vara rätt mörk och utan bubblor. Vi får se! :D
 
R

Red Scream

Guest
Det blir riktigt spännande att höra hur den klarat sig! Jag har köpt två lådor 2008 av annat märke med tanken att ta dra två i taget när grabben fyller 18, 20, 30, 40 och sedan får han tänka på sina föräldrar när han dricker de sista när han fyller 50 och 60......
Det låter som en bra plan! Kul present! Min grabb är 2010:a och jag har väl börjat så smått att samla ihop något. Hittills finns 1-2 Dom Perignon och 2-3 halbflaschen trockenbeerenauslese från Mosel i lådan. Vi får se! :)
 

Zingo

Rolex
Det blir riktigt spännande att höra hur den klarat sig! Jag har köpt två lådor 2008 av annat märke med tanken att ta dra två i taget när grabben fyller 18, 20, 30, 40 och sedan får han tänka på sina föräldrar när han dricker de sista när han fyller 50 och 60......
Det kräver sin Champagne, mer än att det är årgång 2008, samt korrekt lagring för att det ska vara ok att dricka med den tidshorisonten. :)
 

Hawk100

Rolex
Det kräver sin Champagne, mer än att det är årgång 2008, samt korrekt lagring för att det ska vara ok att dricka med den tidshorisonten. :)
Japp, det är en riktig chansning.....
Den jag har köpt låg på jäst till i år innan degorgering. Men börjar den bli för trött redan vid 18 eller 20 år så får jag väl tänka om och dricka upp allt redan då.....😉
 

Hawk100

Rolex
Jag söker tips på rimligt prissatta (dvs max runt 500 kr) blanc de noirs, eller i alla fall cuveer med en övervägande andel pinot noir som man kan hitta i beställningssortimentet. Helst inte Brut natur/zero dosage......
Har ni några tips på vad jag bör testa för att hitta nya favoriter??
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Jag söker tips på rimligt prissatta (dvs max runt 500 kr) blanc de noirs, eller i alla fall cuveer med en övervägande andel pinot noir som man kan hitta i beställningssortimentet. Helst inte Brut natur/zero dosage......
Har ni några tips på vad jag bör testa för att hitta nya favoriter??
Sådana tips är jag också intresserad av! Har två bdn påväg hem just nu. Dock är båda 50%/50% pn och pm.
Återkommer i tråden när de dricks :hungry:
 
R

Red Scream

Guest
Jag söker tips på rimligt prissatta (dvs max runt 500 kr) blanc de noirs, eller i alla fall cuveer med en övervägande andel pinot noir som man kan hitta i beställningssortimentet. Helst inte Brut natur/zero dosage......
Har ni några tips på vad jag bör testa för att hitta nya favoriter??

Sådana tips är jag också intresserad av! Har två bdn påväg hem just nu. Dock är båda 50%/50% pn och pm.
Återkommer i tråden när de dricks :hungry:
Paul Dethune, BdN, 489 kr. Franska vinlistan. Hur gott som helst. Om någon vill dela ett 6-pack är jag på!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag söker tips på rimligt prissatta (dvs max runt 500 kr) blanc de noirs, eller i alla fall cuveer med en övervägande andel pinot noir som man kan hitta i beställningssortimentet. Helst inte Brut natur/zero dosage......
Har ni några tips på vad jag bör testa för att hitta nya favoriter??
Sådana tips är jag också intresserad av! Har två bdn påväg hem just nu. Dock är båda 50%/50% pn och pm.
Återkommer i tråden när de dricks :hungry:
75% PN och 25% Chardonnay. Otroligt gott. Druckit ett gäng flaskor och har ett gäng kvar.
20201130_125151.jpg
 
Topp