• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Någon som köpte något idag? Själv skulle jag inte handla mer den här månaden men när de säljs årgångs bdb från Avize för 329kr flarran är det ju svårt att inte handla.
IMG_20201208_174840.jpg

2012:an som släpptes förra året (samma pris på den) var riktigt bra, köpte på mig några extra då, får se hur denna smakar.

Här är ett annat spännande släpp från idag! En BdN vilket ju brukar vara riktigt smaskigt! Tyvärr lite väl torr för min smak tror jag. Och tyvärr även lite väl dyr nu i jultider för mig....
Men jag jag tänker att det kanske kan vara något för er andra finsmakare?? Lova dock att informera mig om vad jag gick miste om!!

4FC737C0-276F-4DDC-92D6-63809DF2789B.jpeg
Har nu testat den här i kväll! Min personliga bedömning:
På tok för mycket syra för min smak. Inte alls den fyllighet och kropp som jag förväntade mig av en BdN, tyvärr.....
Blir inget mer köp! Har någon tips på ”bättre” engelsk ”champagne”?

Någon som köpte något idag? Själv skulle jag inte handla mer den här månaden men när de säljs årgångs bdb från Avize för 329kr flarran är det ju svårt att inte handla.
IMG_20201208_174840.jpg
Bäst i kvällens test! Typisk BdB på gott och ont! Spritsig och frisk ”nästan i överkant” men med några års lagring kan den nog bli riktigt bra!! Kommer försöka nypa några flaskor till men lägga dem i kylen minst 3-4 år, om inte mer, så den får mogna o bli mer komplex/djup. Men gillar du ”klassisk champagne” går den nog bra att dricka redan nu....

4FC737C0-276F-4DDC-92D6-63809DF2789B.jpeg
Har nu testat den här i kväll! Min personliga bedömning:
På tok för mycket syra för min smak. Inte alls den fyllighet och kropp som jag förväntade mig av en BdN, tyvärr.....
Blir inget mer köp! Har någon tips på ”bättre” engelsk ”champagne”?
Fel tråd. Det är inte Champagne.

Men på topicen vin så testa deras Brut reserve.

822367F9-276E-4F69-89DB-D98A5B9C87EB.jpeg

Kvällens 3:e:
Smakade nästan läsk!
Inget för mig, men fruarna gillade den!?!
Fantastiskt fin färg, men mest ”märklig” kände jag.......
Kanske passar bättre med mat! Eller om man vill ha ett aperitifbubbel med jättefin färg och utan kropp och komplexitet........

Fel tråd. Det är inte Champagne.

Men på topicen vin så testa deras Brut reserve.
Ok, du har absolut rätt! Den är inte från champagne!! Men marknadsförs ju i princip som en utmanare till champagne eftersom jordmån (krita) ock klimat sägs vara i paritet med champagne....
Men sticker det i ögonen på er alla i tråden så kan jag självklart plocka bort mina åsikter den så slipper ni ha ”bastarder” som tar uppmärksamhet från ”äkta vara” i denna tråd!!

Ok, du har absolut rätt! Den är inte från champagne!! Men marknadsförs ju i princip som en utmanare till champagne eftersom jordmån (krita) ock klimat sägs vara i paritet med champagne....
Men sticker det i ögonen på er alla i tråden så kan jag självklart plocka bort mina åsikter den så slipper ni ha ”bastarder” som tar uppmärksamhet från ”äkta vara” i denna tråd!!
Behåll den, tycker alla bättre bubbel hör hemma i denna tråd, finns väl ingen tråd för "övriga mousserande"...?

Personligen föredrar jag lite kraftigare champagner så mellan LR och DV. Så vann LR för mig.

DV upplevde jag hade ganska hög syra och smakade vita blommor(fläder typ), brioche och grönt äpple främst. Skulle säga att gillar man bdb så är det en väldigt prisvärd NV.

LR upplevdes längre i smaken och krämigare. Hade svårt att avgöra om det var röda eller gröna äpplen sen tyckte jag mig känna lite drag från tropiska frukter samt brioche.(kvällens favorit och kanske min favorit när det kommer till NV)

När det kom till DDA har jag tidigare en ganska begränsad erfarenhet av äldre champagner så tror en stor del av nöjet var just att få bekanta sig med den utvecklingen. Oväntat mycket bubblor kvar. Upplevde oxiderade toner, sherry, torkad frukt(aprikos, russin) och nån typ av tillagade äpplen( vet inte hur jag ska beskriva den)

Men kvällens favorit är LR, men kvällens lärdom är att jag måste dricka mer gamla champagner och nästa gång gärna med en bättre bas.:)

Bäst i kvällens test! Typisk BdB på gott och ont! Spritsig och frisk ”nästan i överkant” men med några års lagring kan den nog bli riktigt bra!! Kommer försöka nypa några flaskor till men lägga dem i kylen minst 3-4 år, om inte mer, så den får mogna o bli mer komplex/djup. Men gillar du ”klassisk champagne” går den nog bra att dricka redan nu....
Drack också en över fredag-lördag. Klart trevligare på lördagen. Jag tyckte den var mycket bra helt oaktat det låga riset. Men ska också låta resterande flaskor vila några år till!

Tillbaka
Topp