Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Köp en premium, lägg den i källaren i 10 år. Fram till den dagen har du jobbat upp smaklökarna för att njuta den maximalt.Är det ens värt att satsa på sådana flaskor likt PN VZ16 som champagnenovis? Kanske inte för att dricka då direkt då, man i alla fall låta de ligga i något år? Funderade lite på kommande släpp (B13).
Köp en premium, lägg den i källaren i 10 år. Fram till den dagen har du jobbat upp smaklökarna för att njuta den maximalt.
Så är min plan iaf. Fast om 5 år när jag fyller 50 bast. Fin dag att korka upp en. Själv. Frun får en Kopparbergs cider. ♥
Jag är också en novis. Men försöker alltid köpa ett par flaskor åtminstone.Låter som en bra plan! Kanske för göra så inför B13-släppet. Hur gör ni? Köper ni färre än två flaskor av finare släpp? Tänkte att jag inte riktig vill punga ut 2000kr för två flaskor på en och samma gång, men kanske att man ångrar sig i framtiden. En är väl dock bättre än inget...
Kan bara gå till mig själv och resonerar att jag köper två flaskor en för närtid och en längre fram beroende på hur den första faller ut.Låter som en bra plan! Kanske för göra så inför B13-släppet. Hur gör ni? Köper ni färre än två flaskor av finare släpp? Tänkte att jag inte riktig vill punga ut 2000kr för två flaskor på en och samma gång, men kanske att man ångrar sig i framtiden. En är väl dock bättre än inget...
Jag är också en novis. Men försöker alltid köpa ett par flaskor åtminstone.
Kan bara gå till mig själv och resonerar att jag köper två flaskor en för närtid och en längre fram beroende på hur den första faller ut.
Givet så bestämmer lagringstiden när man poppar första.
Hade jag haft budget så hade jag nog köpt 3-4 st av premium.
Bara se till att lagra flaskorna svalt, mörkt och med så lite temperaturförändringar.
Kosta på med påse också. De har dragit iväg en del.Skam den som ger sig, hehe…
Köpte ett annat nysläpp också, Roland Champion Special Club 2016. Blir spännande den också!
Det small till på bollingersläppet. Gjorde ett försök på 2. Fick nej. Höll tummarna när jag klickade för en flarra 10:00:09. Bam. En beställd.
man var inte själv tydligen Glad ändå för man får in en premiumdryck hemma till lagret.
10:00:04 är ju alldeles för sent!! 10:00:00.01 är det man måste klicka, med varukorgen förberedd och bara sitta på sista steget o vänta.Väntat på det här släppet länge. Satt redo. Klickade 10.00.04. "Tyvärr". Dagen förstörd...
Tänker likadant - att man vill ha en flaska som kan öppnas lite tidigare samt en som lagras lite längre. Blir dock svårt som student att köpa flertalet dyra flaskor flera gånger i månaden (har blivit en jäkla del champagne nu när jag börjat nörda mig, dock ingen enskild flaska som kostat över cirka 750-strecket).
Aja, som sagt är det väl bättre med en flaska än inget. Så får nog nöja mig med en B13 (om jag nu är tillräckligt snabb).
Den gyllene reglen är att alltid köpa minst 3 st. (Logiken är att man då kan dricka en "nu", nästa om 1-5 år för att se hur den utvecklats och så sista när den ska ha sin max-potential som ju kan vara allt från "nu" till +40 år. Plus att om man har otur lider en flaska av ngn vin-defekt och då är det ju väldigt tråkigt att inte fått veta hur den ska smaka egentligen.)Kan bara gå till mig själv och resonerar att jag köper två flaskor en för närtid och en längre fram beroende på hur den första faller ut.
Givet så bestämmer lagringstiden och typ när man poppar första.
Hade jag haft budget så hade jag nog köpt 3-4 st av premium.
Bara se till att lagra flaskorna svalt, mörkt och med så lite temperaturförändringar som möjligt.
Den gyllene reglen är att alltid köpa minst 3 st. (Logiken är att man då kan dricka en "nu", nästa om 1-5 år för att se hur den utvecklats och så sista när den ska ha sin max-potential som ju kan vara allt från "nu" till +40 år. Plus att om man har otur lider en flaska av ngn vin-defekt och då är det ju väldigt tråkigt att inte fått veta hur den ska smaka egentligen.)
Sen blir det så klart en kostnadsfråga varje gång vad man faktiskt gör...
Nybörjarmisstag att vänta 4 sek… Så skönt att få tag på dem i fysisk butik efter det brutala misslyckandet. Speciellt när jag ställt in mig på att få hem några.10:00:04 är ju alldeles för sent!! 10:00:00.01 är det man måste klicka, med varukorgen förberedd och bara sitta på sista steget o vänta.
Jag kompletterade med 2 st flaskor (har ngra sedan tidigare som jag beställde från Frankrike redan i juli). Har druckit en av dem o jämfört side-by-side med VZ15 och håller nog med proffsen att VZ16 ska ligga 1-2 el 3 år till för att bli lika bra som VZ15 är nu.
Ja 16 är absolut inte äcklig just nu, men till o med jag som inte är ngn expert kan säga att den behöver liiite tid till för att bli så bra som 15 är nu vid en side-by-side jämförelse. Sen tror jag knappt jag skulle uppmärksamma det om jag drack en 16 för sig själv o inte jämförde.Nybörjarmisstag att vänta 4 sek… Så skönt att få tag på dem i fysisk butik efter det brutala misslyckandet. Speciellt när jag ställt in mig på att få hem några.
Tänker att de får ligga något år innan jag öppnar första, baserat på vad du nämnt tidigare i tråden. Hade varit kul att få tag på 2015 också, ska hålla koll på dryckesauktionerna…
Tror inte du behöver vara lika snabb på B13 då det är betydligt fler flaskor av den som landar i Sverige (400st vz16 och 1400st b13).Tänker likadant - att man vill ha en flaska som kan öppnas lite tidigare samt en som lagras lite längre. Blir dock svårt som student att köpa flertalet dyra flaskor flera gånger i månaden (har blivit en jäkla del champagne nu när jag börjat nörda mig, dock ingen enskild flaska som kostat över cirka 750-strecket).
Aja, som sagt är det väl bättre med en flaska än inget. Så får nog nöja mig med en B13 (om jag nu är tillräckligt snabb).
Finns det ingen studentförening eller liknande som kör provningar. Blir lite billigare om du vill prova många sorter och lärorikt för utvecklingen.Låter som en bra plan! Kanske för göra så inför B13-släppet. Hur gör ni? Köper ni färre än två flaskor av finare släpp? Tänkte att jag inte riktig vill punga ut 2000kr för två flaskor på en och samma gång, men kanske att man ångrar sig i framtiden. En är väl dock bättre än inget...
Inte vad jag vet, tyvärr. Studentlivet här i Stockholm är ej lika utbrett som i de riktiga studentstäderna (t.ex. Uppsala/Lund).Finns det ingen studentförening eller liknande som kör provningar. Blir lite billigare om du vill prova många sorter och lärorikt för utvecklingen.
Ja 16 är absolut inte äcklig just nu, men till o med jag som inte är ngn expert kan säga att den behöver liiite tid till för att bli så bra som 15 är nu vid en side-by-side jämförelse. Sen tror jag knappt jag skulle uppmärksamma det om jag drack en 16 för sig själv o inte jämförde.
Jag försökte jaga lite fler 15 för ngn månad sen (för att jag verkligen tyckte den var så bra sist jag drack den) men det var inte helt lätt att hitta några längre.
Ja det skulle jag lätt tro att den klarar, jag har ngra stycken så tänkte spara en eller två av dem i 10+ år. Jag "råkade" spara en vanlig special cuvée i 7-8 år och den var fortfarande jättebra så tror absolut vz15 klarar det oxå. Har inte lyckats läsa mig till vad experterna tror om när den peakar o börjar dala så kan inte svara på när "bäst före" är.Riktigt taggad på att korka en 15 nu. Får ske snart Den andra kan ligga några år till gissar jag?
Gårdagens inköp.
Ngn här som provat?
Väntar med spänning på en första recension...Då var de äntligen hemma...
Kan komma redan i helgen, först tänkte jag vänta till ett "bra tillfälle", men sen är jag så jäkla nyfiken så tycker mig känna att det är ett bra tillfälle redan ikväll...Väntar med spänning på en första recension...
Alltid ett bra tillfälle för champagne om man verkligen vill, det är sen gammalt Nu har du ju en del flaskor så låt inte det stoppa dig. Är också nyfiken!!Kan komma redan i helgen, först tänkte jag vänta till ett "bra tillfälle", men sen är jag så jäkla nyfiken så tycker mig känna att det är ett bra tillfälle redan ikväll...
Väntar med spänning på en första recension...
Som vanligt en välutvecklad recension, tackar! Generellt föredrar jag Bollinger som legat några år, även om den är väldigt god direkt såklart. Kul att du gillar den! Skulle ju inte köpa några fler champagner på ett tag efter tisdagens släpp…
Sådär ja...
Mycket bra (som förväntat av Bollinger, det kan gärna inte släppa ut ngt annat än bra champagne). Jag skulle säga att den bör få mogna några år, gärna 3-5 eller mer innan den är riktigt, riktigt bra, men potential har den absolut. Om jag jämför med deras pn vz15 som jag tycker är oerhört mogen o redo nu så var denna mer syradriven. Noter; syrliga röda äpplen, mandel, mineral och citron, kanske grillad citron o lite sälta.
Halva flaskan drucken ikväll, ska se hur den andra halvan är imorgon.