• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Tack. Attans, vill gärna prova något moget till ett ok pris. :/
Guy michel har ju i alla fall tidigare haft äldre flaskor på Systembolaget för rimlig peng typ från 1996 för ca 700-800kr där borde man ju lite mer mognad. Jag köpte desbordes amiaud från 1989 på bolaget i december har för mig att den låg runt 700kr. Jag har inte så stor erfarenhet av riktigt mogen champagne, men kontra det jag har druckit från 2004 och framåt var den väldigt mogen. Tror den går att beställa fortfarande. Är ingen stor champagne på något sätt men roligt att testa om man inte har så stor erfarenhet av rejält utvecklad champagne.

Tack. Attans, vill gärna prova något moget till ett ok pris. :/
Som tidigare nämnt vintillmat. -89an var mer prisvärd förut än nu, men jag har precis klickat hem två flaskor av den här från 2000 istället.

1632747938066.png

Har några fler här druckit champagne från Frerejean Frères? Gillade det jag fick i glaset under lunchen i Paris. Ångrar att jag inte plockade med mig några flaskor. Verkar inte som att något från dem ingår i Bolagets sortiment. Hittade dock denna sida som verkar ha deras standardbuteljering samt BdB.

Har några fler här druckit champagne från Frerejean Frères? Gillade det jag fick i glaset under lunchen i Paris. Ångrar att jag inte plockade med mig några flaskor. Verkar inte som att något från dem ingår i Bolagets sortiment. Hittade dock denna sida som verkar ha deras standardbuteljering samt BdB.
Trevlig skumpa om än att instegsvarianten inte är så spännande men BdB och Soleran är bra. Finns en till variant som jag tappat namnet på som är bra.
Inga konstigheter att beställa från det bolaget, bara bra erfarenheter. Såg lite skralt ut med utbudet just nu iaf, de har tidigare haft fyra varianter.

Trevlig skumpa om än att instegsvarianten inte är så spännande men BdB och Soleran är bra. Finns en till variant som jag tappat namnet på som är bra.
Inga konstigheter att beställa från det bolaget, bara bra erfarenheter. Såg lite skralt ut med utbudet just nu iaf, de har tidigare haft fyra varianter.

Hittade denna leverantör som verkar ha ett större utbud från Frerejean Frères. :)

Såg att Bollinger släppte sitt stilla röda vin idag (La Côte Aux Enfants, 2016) Blev nästan lite sugen på att köpa den, inte ofta de släpper sitt stilla röda vin. Någon som testat? Är det bra, eller bara överprisat för att vara rött?

Fint! :) Verkar dock som att det sprids falsarier om vilken dag det är idag?
029E214C-EE71-45EE-B1A7-9072A47CF0BC.jpeg

Från mousserande.se newsletter:
Det finns TVÅ champagnedagar - dels dagens som firas "tredje fredagen i oktober" (instiftad av Jayne Powell) och dels den som firas "fjärde fredagen i oktober" (instiftad av Chris Oggenfus). De har alltså olika ursprung, men faktum är att båda är rätt. I Sverige är det främst idag man firar.

Det finns TVÅ champagnedagar - dels dagens som firas "tredje fredagen i oktober" (instiftad av Jayne Powell) och dels den som firas "fjärde fredagen i oktober" (instiftad av Chris Oggenfus). De har alltså olika ursprung, men faktum är att båda är rätt. I Sverige är det främst idag man firar.
Jag håller mig till Madame Bollingers ord
quote-collection-I-drink-champagne-when-im-happy-and-when-im-sad-sometimes-I-drink-it-when-im-...jpg

Hur är den där? Sitter på några men har inte testat någon ännu.
Jag tycker den är helt fantastisk redan nu, verkligen bland de bästa skumpor jag druckit. Sen säger ju de som vet att den kommer bli ännu bättre på 10 år. Så jag skulle säga prova åtminstone en nu o se vad du tycker och spara resten om du vill, jag drack första för 11 månader sen, och har druckit två till sedan dess.

Tack för klargörandet! :)

Tillbaka
Topp