• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Börjar bli sjukt sugen på en Sealander GMT i blått.
Brottas med tanken dock om jag ska välja 39 eller 36 för min 17,5 handled.
Vad tror ni, 36, 39?
Sen är jag kluven till vad den försöker efterlikna.
Men en homage behöver inte vara fel utifrån att CW är öppna med det :)
1721649377696.jpeg

Vad tror ni, 36, 39?
1721649377696.jpeg
Skulle säga 39mm! Sen har dom väl sneglat på Grand Seiko en del.. Men det är mycket eget på denna också🤩
Köp!

Vad tror ni, 36, 39?
1721649377696.jpeg

Tror båda funkar, handlar nog mer om personliga preferenser. Jag har den vanliga 3-handaren i 36 och tycker att den sitter perfa på min cirkus 17cm handled.
Men så gillar jag moderat klassisk storlek generellt på ur utan typ fet dykring etc.

Designmässigt går det väl att ana lite både DJ och Explorer II samt GS som nämnts ovan. Tycker den ändå har en egen identitet och tavlan är väldigt harmonisk med färgmatchat datum kl.6.

KÖÖÖP! 🤑

Tror båda funkar, handlar nog mer om personliga preferenser. Jag har den vanliga 3-handaren i 36 och tycker att den sitter perfa på min cirkus 17cm handled.
Men så gillar jag moderat klassisk storlek generellt på ur utan typ fet dykring etc.

Designmässigt går det väl att ana lite både DJ och Explorer II samt GS som nämnts ovan. Tycker den ändå har en egen identitet och tavlan är väldigt harmonisk med färgmatchat datum kl.6.

KÖÖÖP! 🤑
Jag tror helt klart också att båda storlekarna funkar.
Kan tänka mig dock att 39 blir mer proportionerligt utifrån den fixerade bezeln.
Utan bezel så blir det mer tavla.
Den vanliga Sealandern i 36 har jag haft tidigare och den var riktigt bra i storlek.

Ja är också lite inne på att den har sitt eget språk trots att den hämtar inspiration från annat.
Gillar verkligen den Dragonfly blue tavlan ihop med den orangea GMT visaren.

Sitter med fingret på köp knappen :nailbiting:

Då fick man hem 12an! Första intryck: otroligt nöjd. Har haft äran att unboxa och bära lyxmodeller som Tudor, Grand Seiko och Rolex tidigare men jag måste vara helt ärlig och säga att Christopher Wards unboxing upplevelse toppar.

Allt med lådan var premium. Innehållet var genomtänkt och klockan var välbevarad. Klockan är fantastisk. Återkommer med en ny update när jag har haft den på armen ett tag.

Tack för alla tips och tricks!

Bilagor

• IMG_2438.jpeg
    IMG_2438.jpeg
    726.8 KB · Visningar: 11
Vad tror ni, 36, 39?
1721649377696.jpeg
Jag har en svart 39a som jag köpte innan 36an fanns. Nu hade jag nog köpt en 36a istället. Båda har 20 mm bandbredd om jag inte minns fel, så inget att väga över åt ena eller andra hållet där. 16.5 cm runt handleden.

39an är det inget fel på, det blir inte för mycket tavelyta som det ibland kan bli på 40+ klockor utan subdials eller bred vridring.

Men om du gillar 36or i övrigt tror jag inte du blir besviken av denna. 36or med 20mm bandbredd växer ju inte på träd, trots att de har riktigt fina proportioner jmf 18-19mm som ser lite för tanigt ut på långa smala armar.

Senast ändrad:
Jag har en svart 39a som jag köpte innan 36an fanns. Nu hade jag nog köpt en 36a istället. Båda har 20 mm bandbredd om jag inte minns fel, så inget att väga över åt ena eller andra hållet där. 16.5 cm runt handleden.

39an är det inget fel på, det blir inte för mycket tavelyta som det ibland kan bli på 40+ klockor utan subdials eller bred vridring.

Men om du gillar 36or i övrigt tror jag inte du blir besviken av denna. 36or med 20mm bandbredd växer ju inte på träd, trots att de har riktigt fina proportioner jmf 18-19mm som ser lite för tanigt ut på långa smala armar.
Skulle nog kunna avgöra relativt snabbt om jag hade båda tillhands för att jämföra.
Tror dock att båda skulle funka utmärkt beroende på vilken feeling man vill ha.
Jag körde på en 39 med bader bracelet.
On the fly justering är ett måste för mig.
Tycker även den blir något mer sportig på den länken.

Vad tror ni, 36, 39?
1721649377696.jpeg

Givetvis en fråga om tycke och smak, men jag skulle kört på 39mm. Det är en sportklocka och sådana "ska" ju ha lite närvaro på handleden. Även 39 är ju mindre än t.ex. Rolex sportmodeller och de har hängt med med oförändrad storlekar i över 60 år och alla trender med stort och smått.

Utseendet med en 24-visare och en matchande glasring är ganska generiskt. Det är nästan omöjligt att släppa en klocka utan att det går att hitta ngn detalj (visare, krona, typsnitt etc) som inte redan "är taget". Mao, jag ser inte ngt homage-problem med den.

Givetvis en fråga om tycke och smak, men jag skulle kört på 39mm. Det är en sportklocka och sådana "ska" ju ha lite närvaro på handleden. Även 39 är ju mindre än t.ex. Rolex sportmodeller och de har hängt med med oförändrad storlekar i över 60 år och alla trender med stort och smått.

Utseendet med en 24-visare och en matchande glasring är ganska generiskt. Det är nästan omöjligt att släppa en klocka utan att det går att hitta ngn detalj (visare, krona, typsnitt etc) som inte redan "är taget". Mao, jag ser inte ngt homage-problem med den.
Har själv en GMT men hade samma homagetankar innan jag köpte min. Jag tycker fortf att det är lite onödigt av CW att köra 50/50 svart/orange visare när resten av klockan (i synnerhet den utmärkta boetten) står på lite mer egna ben (även om allt går att diskutera i detalj och till slut hamnar man där man började :) )

Men GMT:n är så himla bra att homagetankarna har bleknat med tiden. Det är min dailydriver och enda kvarvarande "dyra" klocka efter att ha lagt ner med de kända märkena

Tunnelbanan tillsammans 12an. Det är synd att bilderna inte gör rättvisa för hur den dansar med ljuset i verkligheten. Hittills är jag verkligen nöjd med klockan. Den har gått ca +10 sekunder för snabbt på två dagar, vilket var förväntat. Överlag lite synd att 40mm inte har microjusteringar i låset än, men lär nog komma inom snar framtid. Klockan känns och bär verkligen mer premium än prisklassen den ligger på. Nöjd än så länge!
IMG_2459.jpeg

Tunnelbanan tillsammans 12an. Det är synd att bilderna inte gör rättvisa för hur den dansar med ljuset i verkligheten. Hittills är jag verkligen nöjd med klockan. Den har gått ca +10 sekunder för snabbt på två dagar, vilket var förväntat. Överlag lite synd att 40mm inte har microjusteringar i låset än, men lär nog komma inom snar framtid. Klockan känns och bär verkligen mer premium än prisklassen den ligger på. Nöjd än så länge!
IMG_2459.jpeg
Har mindre versioner av Twelve on the fly justering?

Nu så!
En kortare box nuförtiden, vilket är välkommet.
IMG_2765.jpeg
IMG_2752.jpeg

IMG_2755.jpeg

Sitter som ett smäck
IMG_2756.jpeg

Uppfattar att claspen är något kortare än vad den var på min Sealander 36 som jag köpte för två år sen. Kan det stämma?
Ev att on the fly justeringen även har minskat något iom den storleksjusteringen.
Kan vara inbillning.
IMG_2766.jpeg

Det här är claspen på min Sealander 36
1721826531721.jpeg

Summa summarum, första intrycket är mycket bra ☺️
IMG_2759.jpeg

Nu så!
En kortare box nuförtiden, vilket är välkommet.
IMG_2765.jpeg
IMG_2752.jpeg

IMG_2755.jpeg

Sitter som ett smäck
IMG_2756.jpeg

Uppfattar att claspen är något kortare än vad den var på min Sealander 36 som jag köpte för två år sen. Kan det stämma?
Ev att on the fly justeringen även har minskat något iom den storleksjusteringen.
Kan vara inbillning.
IMG_2766.jpeg

Det här är claspen på min Sealander 36
1721826531721.jpeg

Summa summarum, första intrycket är mycket bra ☺️
IMG_2759.jpeg

Tjusigt, gratulerar! 👏👏👏👌

Tillbaka
Topp