• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Visste inte att urmakare kan fixa sådant. Låter riktigt bra. Funkar det att gå till exempelvis stjärnurmakarna.?
Jo på c60 är det logiskt. C för christopher ward och 60 för atm. Men på C63 blir det konstigt då de bara har 15 atm
Ja, det är egentligen en ganska enkel process som man till och med kan utföra själv om man har rätt utrustning och lite tålamod så vilken urmakare som helst som har en verkstad bör kunna utföra det utan problem. C60 är deras storsäljare och jag tror att det även var en av deras första modeller och tanken var väl att det skulle innebära just 60ATM men att man sedan bara spunnit vidare på modellnamnet för nya modeller för att få någon slags kontinuitet i modellportföljen. Man kan också fråga sig varför man lanserade C65 för att sedan gå tillbaka till C63? Det kanske finns någon tanke bakom det, att det är någon typ av interna modellbeteckningar då de varit under utveckling eller liknande. Det skulle faktiskt vara intressant att veta och nästan så att man vill maila kundtjänsten för att fråga. 😄
 
Synd att inte CW satsar på mer chronometer / cosc klocker. Tycker det är den största svagheten de har. +-20 sek per dag är lite i överkant om man inte vill hålla på och ställa om den.
Jag har haft "tur" med min c60, diffade +2 sek på 4 dygn nu sist jag kontrollera.
20 sek/24h skulle kännas lite sådär men då ska man väl ha lite otur med sitt exemplar.
 
Det går dessutom att påverka gångavvikelsen på egen hand utan några som helst ingrepp genom att t.ex. förvara klockan i olika positioner när den inte bärs. Jag minns inte på rak arm hur de olika positionerna påverkar gångavvikelsen och det kan hända att det varierar lite mellan olika exemplar men någon av dem gör att klockan fortar sig, någon annan att den saktar sig osv. så om man upplever att klockan avviker åt något håll och man ändå tar av sig den på nätterna så kan man prova sig fram för att försöka hitta positioner som kompenserar för avvikelsen.
 
Synd att inte CW satsar på mer chronometer / cosc klocker. Tycker det är den största svagheten de har. +-20 sek per dag är lite i överkant om man inte vill hålla på och ställa om den.
Dom har ju några modeller med "chronometer" klassning +4/-6.
(C60 Lympstone, C63 elite ex.vis). Men håller med om att det skulle vara trevligt på alla modeller, till samma pris dock😄
 
Hade 4 fram till nyss, nu funderar jag på vad som skall ersätta. Nya c63 svart gmt är för lik min c65 svart gmt...
IMG_20190101_145037_7.jpg
Ersätt inget om du nu inte måste/känner för det...Vilken gillar du mest?
Nu har jag inte samma problem, men kanske liknande!?
Funderar på nya C63 Automatic. Frågar mig själv varför detta jättesug. Den har många rätt, fråga mig inte varför...ha, jo, jag har en en Omega AT 😉.
C63 Automatic spinner på samma tema och design, det är nog det. Ett tema och design jag gillar.
Jag är nöjd med min AT så försöker mota bort Automatic och intalar mig därför att Elite är helrätt (🤔). Den har faktiskt några fler saker som är rätt tilltalande titan, chronometer, kronskyddet. Men priset !? Naja, vi får se hur det slutar 😃.
 
Ersätt inget om du nu inte måste/känner för det...Vilken gillar du mest?
Nu har jag inte samma problem, men kanske liknande!?
Funderar på nya C63 Automatic. Frågar mig själv varför detta jättesug. Den har många rätt, fråga mig inte varför...ha, jo, jag har en en Omega AT 😉.
C63 Automatic spinner på samma tema och design, det är nog det. Ett tema och design jag gillar.
Jag är nöjd med min AT så försöker mota bort Automatic och intalar mig därför att Elite är helrätt (🤔). Den har faktiskt några fler saker som är rätt tilltalande titan, chronometer, kronskyddet. Men priset !? Naja, vi får se hur det slutar 😃.
Så rätt. Därför väntar jag nog och ser om det dyker upp nån ny variant. En med den blåa safirtavlan t.ex. Det vore mumma.😁
Aqua Terran är ju kanoonfin och några likheter med automaticen håller jag med om men mycket som är annorlunda, index, visare mm. Dykaren är ju rolig också... Blir spännande att se hur du väljer :)
 
Ersätt inget om du nu inte måste/känner för det...Vilken gillar du mest?
Nu har jag inte samma problem, men kanske liknande!?
Funderar på nya C63 Automatic. Frågar mig själv varför detta jättesug. Den har många rätt, fråga mig inte varför...ha, jo, jag har en en Omega AT 😉.
C63 Automatic spinner på samma tema och design, det är nog det. Ett tema och design jag gillar.
Jag är nöjd med min AT så försöker mota bort Automatic och intalar mig därför att Elite är helrätt (🤔). Den har faktiskt några fler saker som är rätt tilltalande titan, chronometer, kronskyddet. Men priset !? Naja, vi får se hur det slutar 😃.
AT med 8900 urverket har ju ett duktigt övertag med Co-axial, metas och 15 000 gauss. Hög pålitlighet på alla sätt och vis.

C63 med micro adjust och quick release bracelet blir väldigt lätt att leva med. Jag har en CW C7 rapid på deras stållänk med micro adjust. Efter att man haft det på en klocka är det svårt att ha en stållänk utan. Svårt att förstå varför inte alla gör det. Samma med quick release så man lätt kan hoppa mellan läder o länk.
 
C63 Automatic spinner på samma tema och design, det är nog det. Ett tema och design jag gillar.
Jag är nöjd med min AT så försöker mota bort Automatic och intalar mig därför att Elite är helrätt (🤔). Den har faktiskt några fler saker som är rätt tilltalande titan, chronometer, kronskyddet. Men priset !? Naja, vi får se hur det slutar 😃.
Priset? Jag tycker att det känns rätt överkomligt med ca 15' (12.5' utan länk). Vad kostar en AT nu igen? 😉

På tal om Omega och titan så listar länken till NTTD mer än vad C63 Elite gör inkl. titanlänk. Där kan vi snacka prissättning som är helt 🍌🍌🍌
 
Senast ändrad:
Man kan också fråga sig varför man lanserade C65 för att sedan gå tillbaka till C63? Det kanske finns någon tanke bakom det, att det är någon typ av interna modellbeteckningar då de varit under utveckling eller liknande. Det skulle faktiskt vara intressant att veta och nästan så att man vill maila kundtjänsten för att fråga.
De kanske fick inspiration från Star Wars filmerna, alternativt Windows
 
Grymt snygg Alberget4a. Du får gärna lägga upp någon dagsljus bild om du har tid och lust.

Ni som köpt en C63:a, vad tycker ni om lumens styrka?

CW skriver ju själva ”We use a generous amount of Super-LumiNova® Grade X1 BL C1”

Jag har läst på annat forum kring att folk inte upplever X1 BL/GL C1 är starkare än tidigare generationer och de tror det beror på att man använt mindre lume massa då den har bättre effekt. Då pratar man om olika märken, tror inte CW nämndes.
 
Grymt snygg Alberget4a. Du får gärna lägga upp någon dagsljus bild om du har tid och lust.

Ni som köpt en C63:a, vad tycker ni om lumens styrka?

CW skriver ju själva ”We use a generous amount of Super-LumiNova® Grade X1 BL C1”

Jag har läst på annat forum kring att folk inte upplever X1 BL/GL C1 är starkare än tidigare generationer och de tror det beror på att man använt mindre lume massa då den har bättre effekt. Då pratar man om olika märken, tror inte CW nämndes.

Tycker glowet är ok. Lyser såklart bra efter liten stund i solen. Det jag tänker är att det är ganska små mängder på min C63 GMT som ligger i index. Timvisaren har mest så den kanske jag ska kolla lite performance på 🤔

4813FF46-FEBD-4C47-B15A-030BEB467B00.jpeg
 
Dubbelpostar 10:10-bilden här också. Jättekul att tråden har fått upp lite aktivitet på sistone! Jag hade den här ute på annons då jag tänkte byta ut den mot en annan CW men den är så jäkla bra så jag får nog ta och komplettera istället. 😊

20210516_101000.jpg
 
Det är intressant hur färger agerar i olika ljus. Jämför sekundvisaren på förra bilden, som där är en blek klargul färg och nu på nästa här går den mer mot en varm senapsgul.

Tycker detta är en juvlig klocka att bara sitta och kolla på alla detaljer. De tre silvertavlorna är sunburstade. Huvudtavlan har strukturen av en fint sandpapper, bead blasted, och färgen upplevs som någon form av metallic som börjar skimra i solljus. Även de gula visarna har en sandpappersstruktur men är matta istället. Det kanske är strukturen som får dem att skifta i färg så mycket.

Sedan hela boetten där de fräst ur luggsen på utsidan. Kronan med sin fina nurling (lättring) och CW flaggan i högblank med igen någon form av beadblasted bakgrund. Hur boetten växlar mellan borstat stål till blank till lackerad.

Blev lite av en kärleksförklaring känner jag nu. Den här kommer få leva kvar för alltid i min samling.

Edit: att de därtill bara satt twinflag loggan på tavlan gör inte saken sämre.

EFE506E2-5FE4-4DBD-BAD5-2002EA20E974.jpeg

49B773DB-C45A-4EAA-9DBD-7F475C4B5DCE.jpeg
 
Tänkte ge mig på en högst subjektiv minirecension av min C63 som jag nu har haft en dryg vecka.
Jag börjar med minus:
Kombinationen av länkar och snabbjustering kunde vara något bättre med några kortare länkar/större justering.
I den bästa av världar har glaset dubbel coating men jag är bortskämd med min fsvoritklocka. Rolex skiter ju totalt i konceptet läs
Storleken kunde gärna ha varit några mm mindre.
Nu till det positiva/
Tidhållningen är grym. Knappt mätbar avvikelse på ett dygn. Och i min värld är det viktigt, själva grejen med en klocka är ju att den ska visa tiden med största möjliga noggranhet.
Klockan är snygg, inget snack om det.
Frågar man mig är den jävligt snygg.
Den är lättavläst i oika ljus och har ett snyggt djup i rehauten
Lumen klart godkänd.
Länken går att justera.
Länken har funktion för snabbyten utan verktyg.
Fem års garanti är också grymt.
77B9154D-6F3D-4456-90FE-05749A91130F.jpeg
 
Tänkte ge mig på en högst subjektiv minirecension av min C63 som jag nu har haft en dryg vecka.
Jag börjar med minus:
Kombinationen av länkar och snabbjustering kunde vara något bättre med några kortare länkar/större justering.
I den bästa av världar har glaset dubbel coating men jag är bortskämd med min fsvoritklocka. Rolex skiter ju totalt i konceptet läs
Storleken kunde gärna ha varit några mm mindre.
Nu till det positiva/
Tidhållningen är grym. Knappt mätbar avvikelse på ett dygn. Och i min värld är det viktigt, själva grejen med en klocka är ju att den ska visa tiden med största möjliga noggranhet.
Klockan är snygg, inget snack om det.
Frågar man mig är den jävligt snygg.
Den är lättavläst i oika ljus och har ett snyggt djup i rehauten
Lumen klart godkänd.
Länken går att justera.
Länken har funktion för snabbyten utan verktyg.
Fem års garanti är också grymt.
77B9154D-6F3D-4456-90FE-05749A91130F.jpeg
Otroligt fin, just denna modell har jag verkligen fastnat för också. Beställde du med några andra quickswap band?

Är väldigt nära att beställa just denna. Ska bara försöka sälja av en klocka innan. Sedan så lär det bli ett köp. Nu finns den inte på lager för ens slutet av maj i vilket fall så får hålla mig lite.
 
Otroligt fin, just denna modell har jag verkligen fastnat för också. Beställde du med några andra quickswap band?

Är väldigt nära att beställa just denna. Ska bara försöka sälja av en klocka innan. Sedan så lär det bli ett köp. Nu finns den inte på lager för ens slutet av maj i vilket fall så får hålla mig lite.
Jag har några passande band med quick release men funtar på att beställa ett tide eller gummiarmband.
 
  • Like
Reactions: L.D
Tillbaka
Topp