• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ja precis och för att förvirra dig ytterligare så har dem släppt No1 2 gånger. Den polerade är den de släppte för ett par år sedan och den borstade är den ”senaste” no1. Någon här kan säkert svara på detta bättre med exakta årtal osv :)
njae första släppet så skiljde det sig åt när det kommer till dom olika tavelalternativen!

den svarta tavlan hade väl en polerad boett medans den offwhita hade en mer borstad boett!
hade en offwhite som jag köpte hem men sen aldrig använde såldes här på forumet sen!

sen var ju det första släppet ratade att klara 10ATM medans dom senaste har väl bara typ 3 amt nåt?!

Finns det två olika versioner av reissue modellen av no1? En borstad och en polerad?

Ja precis och för att förvirra dig ytterligare så har dem släppt No1 2 gånger. Den polerade är den de släppte för ett par år sedan och den borstade är den ”senaste” no1. Någon här kan säkert svara på detta bättre med exakta årtal osv :)

Tror det skiljer lite fler saker på de två releaserna: vit vs krämfärgad tavlad, 10 resp 1 atm wr, eta 2893 resp Sellita 330 (bägge kallas för GL223 eller nåt sånt där, antagligen för att slippa just den diskussionen). @ariman har av den "första" varianten, jag av den andra. Å andra sidan så finns "originalet" i 18 (eller nåt sånt) olika varianter under de 25 år den producerades, så man kan ju fundera på vilken en remake är en remake av.

Ja jag läste nånstans att den hade släppts i två omgångar å tänkte är det verkligen så? Men då stämmer det alltså. Vilken är mest lik originalet, borstad eller polerad?
Har faktiskt inte kollat efter just polerat vs borstat på "originalens" boetter och vridringar (kan ju vara olika där). Men det finns med olika visare, vridringar, tavelutseende, datumhjul, kronor och så vidare så det är ju möjligt att det fanns både och. Blev nyfiken nu när du ställde frågan så får kolla runt lite.

Ja jag läste nånstans att den hade släppts i två omgångar å tänkte är det verkligen så? Men då stämmer det alltså. Vilken är mest lik originalet, borstad eller polerad?

Kollat lite snabbt på beskrivningar och bilder. Det står "finnish: satin/polished" på de no 1 beskrivningar jag hittar. Senare modeller, SST till exempel, kan ha "finnish: brushed/ polished". Vet inte riktigt vad som åsyftas och vad "satin" innebär. Kan det vara vridringen som är !satin" och att den då ser olika ut mot olika färger på tavlan? Svårt att avgöra på bilderna också, men helt min egen bedömning av hur bilderna ser ut är att vridringarna är polerade på de med svarta tavlor och borstade på de i vitt eller champagne, kan dock ha helt fel eftersom beskrivningarna är samma! :confused: Kan det vara nåt med det där "satin"?

Har de nya ägarna "invicta" varit å pillat på airman no 1?
Tror inte det. Det första de verkar vilja göra är att sätta sin logga. Boxarna är ommärkta. Gissar att det är nos försäljning, vet inte dock. Tror alla designer var klara innan invicta tog över, sphere och fighter eller vad de heter, sen loggan på allt som produceras nytt, inte finns i lager. Bara min gissning.
EDIT: Avsaknaden av logga på no 1 gör det svårare att veta om invicta varit och pillat, å andra sidan om man inte ser att det är en invicta mod så behöver man väl inte bry sig, eller?
EDIT igen: 42/44/46 och fighter har nya loggan...

Senast ändrad:
Var inne på Glycines hemsida och såg att det kommit en modell airman 36, en 36 mm variant av double twelve verkar det som... Finns i några färgkombinationer varav jag tycker denna är snyggast. Invicta logga...(Bilden stulen från deras hemsida)
Airman 36.png

Tror inte det. Det första de verkar vilja göra är att sätta sin logga. Boxarna är ommärkta. Gissar att det är nos försäljning, vet inte dock. Tror alla designer var klara innan invicta tog över, sphere och fighter eller vad de heter, sen loggan på allt som produceras nytt, inte finns i lager. Bara min gissning.
EDIT: Avsaknaden av logga på no 1 gör det svårare att veta om invicta varit och pillat, å andra sidan om man inte ser att det är en invicta mod så behöver man väl inte bry sig, eller?
EDIT igen: 42/44/46 och fighter har nya loggan...
man har ju biffat upp caset på ena modellen till 40mm , ändrat vattenresistencen till 1ATM imed att ta bort en packning som @durutti nämnde och bland annat bytt till selita verk får att få ner kostnaderna.

tror att eta nog inte släpper ut för mycket verk till ett företag som ägs av invicta koncernen!

man har ju biffat upp caset på ena modellen till 40mm , ändrat vattenresistencen till 1ATM imed att ta bort en packning som @durutti nämnde och bland annat bytt till selita verk får att få ner kostnaderna.

tror att eta nog inte släpper ut för mycket verk till ett företag som ägs av invicta koncernen!
Jo, blir ju lite spekulation åtminstone från min sida. 40 mm fanns ju inte förut, liksom "chief" (eller Chief Türler fanns ju men 36 mm), men designades modellerna innan Invicta tog över från Stephen Lack, kanske av Micla Leuenberger? Lack's köpte bolaget 2013 och sålde till Invicta 2016 om jag fattat rätt? 40 mm boetter och komponenter kan ju ha funnits i lager när Invicta kom in? Å andra sidan kan det vara Invicta design. Nån som vet? Å andra sidan, om det inte går att avgöra, spelar det nån roll?
ETA håller väl på att strypa tillgången för alla som inte är i Swatch gruppen?! Också hört att Sellita (330) inte är mycket billigare... ?

Det känns som att det är vettigast att få tag på första versionen av no1 reissuen som är polerad med eta verk och 10atm. Då är det bara frågan om det ska vara en purist eller gmt? Får fundera lite där... sen ska man ju hitta en airman också. :confused:
Känns som jag har fått rett ut endel frågetecken idag tack vare er i tråden. :)

Det känns som att det är vettigast att få tag på första versionen av no1 reissuen som är polerad med eta verk och 10atm. Då är det bara frågan om det ska vara en purist eller gmt? Får fundera lite där... sen ska man ju hitta en airman också. :confused:
Känns som jag har fått rett ut endel frågetecken idag tack vare er i tråden. :)
Men nu är det väl ändå snart dags att fixa en?! :cigar:
1555528268894.jpg

Helt klart ska man inte köpa något som man ej är 100 på. Så i ditt fall gjorde du rätt tycker jag :happyhappy:
Man ska givetvis vara hyfsat säker på en affär men tvekar man när tillfället dyker upp kommer man missa en hel del i livet. Jag har oxå missat schyssta klockor för att jag inte varit tillräckligt på.

Man ska givetvis vara hyfsat säker på en affär men tvekar man när tillfället dyker upp kommer man missa en hel del i livet. Jag har oxå missat schyssta klockor för att jag inte varit tillräckligt på.
Ja så är det! Köpte en G-Shock igår som jag har varit sugen på tidigare! Igår dök den upp till ett rimligt pris, bara å slå te! Å när man vet att man kan få tillbaka det man lagt om man skulle ångra sig så är det bara att köra! :)

Någon här som har en sån här, eller annan Combat Sub som inte är så färgglad?
Eller en Golden eye?

GL0097 är ju också snygg men alldeles för stor för mig med sina 48mm.
Söker 42mm.

b8cdd606-6f6d-40cf-802e-a8f47bd167ca.jpg

Tillbaka
Topp