• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
glycine är ju helt slut som märke nu!
Screenshot_20191002-022322_Facebook.jpg
Att bli uppköpt av Invicta har sina nackdelar
 

PierreJung

Breitling
Någon som har lite mer matig och vettig info/(länk) kring Glycine/Invicta affären? Hur ser planerna ut för framtiden osv.? :)
 

Rulle

Audemars
Någon som har lite mer matig och vettig info/(länk) kring Glycine/Invicta affären? Hur ser planerna ut för framtiden osv.? :)
du ska nog inte hoppas på en helt klar himmel..

skadan är redan skedd men visst ibland dyker det upp vettiga saker tex airman 18 på massdrop

men ska du ha glycine så sikta på något pre-invicta
 

Tarantino83

Breitling
Hej!
Rätt ny på att tycka om att använda armbandsur. Men sen jag fick en present som sitter som en smäck, fast på handleden då :) så har jag börjat känna mer sug.
Aldrig hört talas om märket innan, men gillar klockan skarpt och har kollat in fler Glycinemodeller som ser riktigt fina ut.
 

Bilagor

  • IMG_20191008_100302.jpg
    IMG_20191008_100302.jpg
    160 KB · Visningar: 4
  • IMG_20191008_100229.jpg
    IMG_20191008_100229.jpg
    232.3 KB · Visningar: 4

Waldorf

Audemars
Hej!
Rätt ny på att tycka om att använda armbandsur. Men sen jag fick en present som sitter som en smäck, fast på handleden då :) så har jag börjat känna mer sug.
Aldrig hört talas om märket innan, men gillar klockan skarpt och har kollat in fler Glycinemodeller som ser riktigt fina ut.
Välkommen till tråden, trevligt.
Kul att du hittat märket, har gjort en del fina klockor och har en del historia sen 1914 när de började med klocksmycken för damer om jag fattat rätt. Airman kom till världen 1953 efter en "berömd" specning av en pilot som bland annat innebär två tidszoner och 24 timmars visning (purist som Glycine kallar det). Ett år innan Rlx kom med sin GMT. :) Den du har är ju en GMT och de flesta lite senare airman modeller liksom remakes finns i både purist och GMT. Sen 2016 (tror jag det är) ägs Glycine av Invicta. Finns en del att hitta i historien så bara börja leta... Här en bild från vad som sagts mej är en original från 1953, notera delfinvisarna, pilvisaren och backtailen kom senare...
Original_vintage.jpeg


samt den jag har på mej idag, en av mina nyare favoriter..

IMG_20191008_105840_8.jpg

purister bägge :)
 

Waldorf

Audemars
Förresten, hur ser man om det är en purist eller GMT?
GMT har en extra visare som visar 24 timmar. Puristen visar (timvisaren) 24 timmar och därför saknas GMT visare. Dvs puristen är en "äkta" 24 timmars klocka medan GMT är en 12 timmars klocka med en extra 24 timmars visare. Vart det där begripligt?:)
EDIT: på bilden av din klocka ovan verkar klockan vara 10 eller 22 medan gmt visaren pekar på 4. Tittar du på min så är klockan ungefär 11 (inte 23 eftersom det kommer senare på urtavlan)...
EDIT igen: på den gamla originalklockan är tiden alltså 20.10 (tio över åtta på kvällen) inte 10 över 10/22. Därav står det "am" och "pm" på tavlan och "noon" för mitt på dagen.
 
Senast ändrad:

Tarantino83

Breitling
GMT har en extra visare som visar 24 timmar. Puristen visar (timvisaren) 24 timmar och därför saknas GMT visare. Dvs puristen är en "äkta" 24 timmars klocka medan GMT är en 12 timmars klocka med en extra 24 timmars visare. Vart det där begripligt?:)
EDIT: på bilden av din klocka ovan verkar klockan vara 10 eller 22 medan gmt visaren pekar på 4. Tittar du på min så är klockan ungefär 11 (inte 23 eftersom det kommer senare på urtavlan)...

Aha, Tror jag hänger med nu! Tack så mycket. :)
 

Waldorf

Audemars
De är mycket fina, 1ATM WR dock... vet inte vad de tänkte på där.
Inte helt optimalt men de (Invicta?) hävdar att originalet var så och det var det kanske. Den likheten kunde de hoppat över kan jag tycka. Sen tål ju den första remaken (den som t.ex @Airman har) 10 atm.. Så denna 2a version av remaken är mer"riktig" än 1a. Liiite märkligt är det...:)
Edit: kan det vara så att 1a o 2a remaken är samma fast de skriver 1 atm? Kanske skall trycktesta..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte helt optimalt men de (Invicta?) hävdar att originalet var så och det var det kanske. Den likheten kunde de hoppat över kan jag tycka. Sen tål ju den första remaken (den som t.ex @Airman har) 10 atm.. Så denna 2a version av remaken är mer"riktig" än 1a. Liiite märkligt är det...:)
Edit: kan det vara så att 1a o 2a remaken är samma fast de skriver 1 atm? Kanske skall trycktesta..
10atm är ju att föredra rent praktiskt men vill man vara 100 trogen så kanske 1atm är mer riktigt. Men det struntar ju jag i. :)
 

Waldorf

Audemars
Double twelve åter igen på Drop
Bra pris och ett mycket trevligt (trevligare tycker jag) alternativ till Combat sub

https://drop.com/buy/glycine-double-twelve-watch?utm_placement=0&referer=QXZQBT&mode=guest_open&utm_campaign=Automated Daily Promotional 2019-10-20&utm_source=SparkPost&utm_medium=email&utm_term=Daily Promotional&utm_content=1571569757285.658906112269601839943785

Ser det är gamla loggan på vissa bilder och nya på några...
Undrar vad man får?

HVrsR2v5QjC3IGOSUB1Y_glycine.png
Såg det också. Några modeller är "gamla klassiker" (åtminstone byggda av gamla originaldelar) som funnits länge och några är "nya" designer vad gäller färgkombinationer och sånt. Därav gamla och nya loggan, man får efter vilken modell man beställer gissar jag.
 

Waldorf

Audemars
Det är Glycines benämning på en "äkta" 24 timmars klocka, dvs en där timvisaren går ett varv på 24 timmar. Till skillnad från GMT som ju är en vanlig 12 timmars klocka med en extra 24 timmars visare... (Vart det begripligt?)
Första specen för Airman (som specad av chefspilot Chat Brown till Glycines asienchef Sam Glur under en flygning med en DC 4 från Thai Airways mellan Bangkok och Calcutta 1952 eller 1953) säger just att det skall vara en 24 timmars klocka som med bezeln kan visa en andra tid och med datumvisning. Och så var alla de första (de vi nu kallar no1) med Felsa och Adolf Schild verk i, gjorda från 1953 och framåt. GMT (som ju Rlx började med ett år senare :)) kom glycine airman med långt senare och en del tycker att de inte är riktiga airmans har jag hört (håller inte med).

Sorry för utläggningen, kan bli lite exalterade ibland. :oops:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är Glycines benämning på en "äkta" 24 timmars klocka, dvs en där timvisaren går ett varv på 24 timmar. Till skillnad från GMT som ju är en vanlig 12 timmars klocka med en extra 24 timmars visare... (Vart det begripligt?)
Första specen för Airman (som specad av chefspilot Chat Brown till Glycines asienchef Sam Glur under en flygning med en DC 4 från Thai Airways mellan Bangkok och Calcutta 1952 eller 1953) säger just att det skall vara en 24 timmars klocka som med bezeln kan visa en andra tid och med datumvisning. Och så var alla de första (de vi nu kallar no1) med Felsa och Adolf Schild verk i, gjorda från 1953 och framåt. GMT (som ju Rlx började med ett år senare :)) kom glycine airman med långt senare och en del tycker att de inte är riktiga airmans har jag hört (håller inte med).

Sorry för utläggningen, kan bli lite exalterade ibland. :oops:
Tack för spännande läsning, hur gamla är de du har ?
 

Waldorf

Audemars
Tack för spännande läsning, hur gamla är de du har ?
Tyvärr bara relativt nya om du menar airmans, den älsta är nog en airman 2000 (gmt) från början av 2000 talet . Har ett fickur från gissar jag 60-talet och en alarm klocka från samma period eller tidigare samt en combat sub från 2000 talet också.
Har bjudit på några från 60 talet några gånger men en i bra skick med låda och kvitto och så springer iväg på en 60 000 kr +. Liiiiite för dyrt för mej. Lite förvånande för de såldes i massiva antal till flygbolag och inte minst USA flygvapen. Sägs att alla helikopterpiloter i Vietnam hade en Glycine Airman. Var nära att köpa en head only före sommaren men jag missade den, gick för en bit över 10 kkr. De hade en rolig hacking funktion på de första verken som var en ståltråd som stack upp ur 4'an i 24 och stoppade sekundvisaren. Den funktionen brukar vara ur funktion och då kan de vara betydligt billigare men kostar å andra sidan en del att fixa. Fortsätter hålla utkik efter nån äldre till vettigt pris.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tyvärr bara relativt nya om du menar airmans, den älsta är nog en airman 2000 (gmt) från början av 2000 talet . Har ett fickur från gissar jag 60-talet och en alarm klocka från samma period eller tidigare samt en combat sub från 2000 talet också.
Har bjudit på några från 60 talet några gånger men en i bra skick med låda och kvitto och så springer iväg på en 60 000 kr +. Liiiiite för dyrt för mej. Lite förvånande för de såldes i massiva antal till flygbolag och inte minst USA flygvapen. Sägs att alla helikopterpiloter i Vietnam hade en Glycine Airman. Var nära att köpa en head only före sommaren men jag missade den, gick för en bit över 10 kkr. De hade en rolig hacking funktion på de första verken som var en ståltråd som stack upp ur 4'an i 24 och stoppade sekundvisaren. Den funktionen brukar vara ur funktion och då kan de vara betydligt billigare men kostar å andra sidan en del att fixa. Fortsätter hålla utkik efter nån äldre till vettigt pris.
Intressant märke, synd bara att priserna pressas till max nästan vad det än gäller.
Edit: Ja det var Airmans jag menade :)
 
Topp