• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej! Har också varit inne på Ebay och tittat främst på GL0246 Airman Vintage "The Chief" GMT Automatic 40mm. Men frågan är hur de bärs? Stort? Har 18 cm handled.

Det är rätt version tycker jag, du kommer vänja dej. Och en airman passar bäst som purist, tycker jag alltså. Har ju också GL0072. :) Nu på CW länk
IMG_20200412_112137_6.jpg

och före det på mesh
IMG_20181107_174217_2.jpg

Schysst! Ser ännu bättre ut i verkligheten. Och definitivt bättre med stål. Kommer nog också variera med länk och läder sen, nato funkar ibland men är inte favoriten. Är din en keeper annars?

Hej! Har också varit inne på Ebay och tittat främst på GL0246 Airman Vintage "The Chief" GMT Automatic 40mm. Men frågan är hur de bärs? Stort? Har 18 cm handled.
De bärs nog hyfsat stort för bandhornen är rätt långa. Jag har smala armar 16,5-17 cm och 36 mm no 1 har 46 mm l2l så den passar mej utmärkt, anar att 40 mm blir för stor för mej, möjligen passar den dina lite bättre armomfång. :)

24h visning är en komplikation som knappt säljs idag och ihop med 20ATM och safir glas så har du en cool och udda beater som du kan ha länge
Finns en del qvarts klockor som är 24 tim
https://www.slow-watches.com/?gclid=EAIaIQobChMI2_Wks8f16QIVGsayCh00sAR3EAAYASAAEgJfM_D_BwE
(envisars också) och några liknande märken
och ocean 7 har någon ( har haft några modeller till förut)
https://ocean7watchco.com/collections/24-hour-watches/products/airnautic-early-bird
samt att ryssarna gör några varianter som denna kommandirski till exempel
https://www.amazon.com/Vostok-Komandirskie-Automatic-Wristwatch-650541/dp/B07GBSF8MS
Men du har rätt @Rulle , det är inte många märken som stoltserar med ett "riktigt" urverk :)

Ok, tack! Förmodade att så var fallet, såg att 0246 låg på 49mm lug to lug. Har en LLD och den ligger på 52 om jag minns rätt och där går lite gränsen. Jag bör greja en 40 mm.
Snabb fråga, vad är skillnaden mellan 0246 och 0252?

Ok, tack! Förmodade att så var fallet, såg att 0246 låg på 49mm lug to lug. Har en LLD och den ligger på 52 om jag minns rätt och där går lite gränsen. Jag bör greja en 40 mm.
0246 är gmt modellen och 0252 är puristen (24 timmars). Se @Rulles förklaring ovan.
EDIT: syns direkt då gmt har en extra gmt visare (4 visare totalt) medan puristen har 3 där timvisaren går ett varv per dygn.

Senast ändrad:
Jo passar dej säkert men det är ju inte bara l2l som påverkar, vinkeln på bandhornen mot boetten spelar stor roll. Jag har en Certina DS1 kronograf som har 53 l2l och som jag klarar då boetten följer armen bra och länken faller rakt ner från boetten medan en airman 2000 som jag har är 51 mm l2l och passar mej inte alls medan DC 4 funkar bra. Olika vinklar på luggarna.

Jo passar dej säkert men det är ju inte bara l2l som påverkar, vinkeln på bandhornen mot boetten spelar stor roll. Jag har en Certina DS1 kronograf som har 53 l2l och som jag klarar då boetten följer armen bra och länken faller rakt ner från boetten medan en airman 2000 som jag har är 51 mm l2l och passar mej inte alls medan DC 4 funkar bra. Olika vinklar på luggarna.
Stämmer så är det, såg också någon review som också nämnde det.

Såja en Airman DC4 på ingång snart från watchgoroo förhoppningsvis. Tot summan med frakt och tull hamnade på $539,90. Med dagens kurs ca 4900 spänn. Att jämföra med Zachrisson i Sverige som är det billigaste jag hittade = 11550. :D

3A7D501E-9148-4DFA-914E-1085F8682EB6.jpeg

Du ska ha stort tack för tipset Rulle. :)
:glycine:
Som redan påpekats, extremt bra pris på den!!! Mycket snygg klocka dessutom!

Haha nu såg jag att det står purist på beteckningen. Ska erkänna att jag mest gick på utseende och WR, storlek och sånt :D Då har man en purist då :cigar:
Hahaha :D Ja vi får se hur det går men sånt är ju kul också. Har inte haft 24h tavla innan. :eek:
Först av allt, grattis! Måste ändå säga att det är humor att du klipper en 24h klocka utan en aning. Hoppas verkligen du kommer gilla det! Som någon sa ”dygnet består ju inte av 2x12 timmar.”

Jag har också smygkollat på en DC-4 men storleken på 42mm känns lite avskräckande. Hade helst provat en no 1 på 36mm men prisbilden blir då helt annorlunda.

Kanske en airman 18 (purist) är en bra kompromiss?

Jag har också smygkollat på en DC-4 men storleken på 42mm känns lite avskräckande. Hade helst provat en no 1 på 36mm men prisbilden blir då helt annorlunda.

Kanske en airman 18 (purist) är en bra kompromiss?
Tycker faktist att dc4 passar min klena arm rätt bra åtminstone jämfört med 2000. Det beror på vinklarna på bandhornen. Men visst har du rätt, 18 (och även gamla 8 om man får tag på nån) sitter riktigt bra, helt rätt storlek för mej. l2l är 46,5 mm på 18, 46 mm på 36 mm no1 (och faktiskt 46 mm på sst12 nedan fast boetten är 43 mm!!!). DC 4 har 50 mm (liksom combat suben som också sitter som en smäck) medan 2000 har 50,5 mm l2l och inte passar min arm speciellt bra. Så kan det vara när man har sparrisarmar som mej. :)
IMG_20190416_192630_3.jpg

IMG_20181204_194811_4.jpg

Tycker faktist att dc4 passar min klena arm rätt bra åtminstone jämfört med 2000. Det beror på vinklarna på bandhornen. Men visst har du rätt, 18 (och även gamla 8 om man får tag på nån) sitter riktigt bra, helt rätt storlek för mej. l2l är 46,5 mm på 18, 46 mm på 36 mm no1 (och faktiskt 46 mm på sst12 nedan fast boetten är 43 mm!!!). DC 4 har 50 mm (liksom combat suben som också sitter som en smäck) medan 2000 har 50,5 mm l2l och inte passar min arm speciellt bra. Så kan det vara när man har sparrisarmar som mej. :)
IMG_20190416_192630_3.jpg

IMG_20181204_194811_4.jpg

Tackar för en jättebra sammanställning :) ! Just att L2L är såpass stor på no1 har jag läst mig till men det var ju toppen att det i princip var samma L2L på 18an. Lite synd att L2L också är relativt stor på the chief också, gillar designen på den.

Tillbaka
Topp