• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Menar du en no 1 med vitaktig tavla?
IMG_20200527_203752_4.jpg

Köpt min purist på Drop när de fanns där (de flesta av mina kommer därifrån) men finns bara en gmt variant kvar tror jag. @Zackrissonsur.se säljer dem i sverige och där kan du ju få en rabatt som du väl vet.:) Börjar bli rätt dyra dock... :(
Ja, typ något sånt :)
Sett att @Zackrissonsur.se saluför Glycine, men tycker priset är lite högt även med rabatten då jag har en liggande i varukorgen.. Purist eller GMT spelar egentligen inte någon roll. Får hålla ögonen öppna helt enkelt.

Ni som köper Glycine, var handlar ni? Eller har ni t.o.m. någon som som bara ligger och ska avyttras?
Jag känner att jag behöver en GMT med vit tavla och då känns ju Airman som ett hett alternativ. :)
ebay ebay ebay
finns iallafall 2 företag vad jag vet som har köpt upp stora restlager från glycine och som fortfarande får nya saker från "nya glycine" .
ebay är ju toppen emd för då betalar du importen direkt och allt rullar på mycket lättare än om det ska förtullas hos postnord.

plus att dom säljarna på ebay brukar ha dom bästa priserna!

ebay ebay ebay
finns iallafall 2 företag vad jag vet som har köpt upp stora restlager från glycine och som fortfarande får nya saker från "nya glycine" .
ebay är ju toppen emd för då betalar du importen direkt och allt rullar på mycket lättare än om det ska förtullas hos postnord.

plus att dom säljarna på ebay brukar ha dom bästa priserna!
Grymt! Tack så mycket, ska kolla där :)

Grymt! Tack så mycket, ska kolla där :)
watchgooroo har jag handlat av och dom har faktiskt riktigt bra priser!
Screenshot_20200530-122623_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200530-122718_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200530-122806_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200530-122820_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200530-122833_Samsung Internet.jpg

sen har dom min favorit av alla airmans med till ett riktigt bra pris!
Airman 18 som purist.
är ju som att svära i kyrkan att ha en klocka med 24h tavla medans urverket bara är ett vanligt gmt-verk, lite snik version.

puristen är ju ett gmt verk där man tagit bort den vanliga timhanden och satt på timvisarn på gmt'n så man har bara 3 visare och timvisarn visar 24h istället för 12 som gmt versionerna gör.

airman 18 har dessutom 200m wr vilket gör den perfekt till allt!
Screenshot_20200530-122739_Samsung Internet.jpg

sen kan du alltid lägga till en rolig invicta hos watchgooroo
som tex denna supermansuben:hilarious::hilarious::hilarious:
Screenshot_20200530-123139_Samsung Internet.jpg

Airman 18 som purist.
är ju som att svära i kyrkan att ha en klocka med 24h tavla medans urverket bara är ett vanligt gmt-verk, lite snik version.

puristen är ju ett gmt verk där man tagit bort den vanliga timhanden och satt på timvisarn på gmt'n så man har bara 3 visare och timvisarn visar 24h istället för 12 som gmt versionerna gör.

Vilken jävla stjärna du är! Tack.
Hittade faktiskt en The Chief med vit tavla, gunmetal som hamnar på strax över 6' men avgifterna. Känns klart rimligt :) Dock 40mm, men tror det funkar.

Airman 18 som purist.

Ja riktigt bra priser, nåt för @Zackrissonsur.se att kolla in :). Dock verkar no 1 36 mm saknas hos dem också?!? Håller med, no 1 36mm och 18 är mina absoluta favoriter. Vad du säger om urverken och 24 tim visaren är nästan rätt men inte riktigt för gmt visaren går att ställa separat i tim-hopp, en funktion som är borttagen på puristens tim-visare/urverk. ;)

Ja riktigt bra priser, nåt för @Zackrissonsur.se att kolla in :). Dock verkar no 1 36 mm saknas hos dem också?!? Håller med, no 1 36mm och 18 är mina absoluta favoriter. Vad du säger om urverken och 24 tim visaren är nästan rätt men inte riktigt för gmt visaren går att ställa separat i tim-hopp, en funktion som är borttagen på puristens tim-visare/urverk. ;)
Airman 18 är optimal, gillar att ha lite WR på mina klockor, dessvärre verkar den inte finnas med vit tavla. Har fått för mig att vit samt gmt saknas i samlingen.

jo men samtidigt så är puristverken dom enda som urmakarna där faktiskt skruvsar med för att få det att fungera medans gmt-verken är som dom kommit från fabrik.

är det en 24h dial så ska man ha ett riktigt 24h verk i den och inte något gmt verk där endast gmt handen går på 24h medans vanliga timhanden bara är 12h

@Jeser90 tänk dig för för airman no1 är lång lug-lug i designen så den kanske inte alltid funkar till alla!
jag tyckte nästan att 36mm versione var för lång lug-lug när jag hade den men det är väl en bra sak för den passar bra på folk som faktiskt har stora handleder

kolla upp hur lång 40mm versionen verkligen är före du köper den och jämför med det du är van vid för annars är det inte lönt att slänga ut 6k kan jag tycka!

Airman 18 är optimal, gillar att ha lite WR på mina klockor, dessvärre verkar den inte finnas med vit tavla. Har fått för mig att vit samt gmt saknas i samlingen.
finns ej med vit tavla ja!

MEN det är en jävligt toolig klocka med sin matt svarta färg!

tycker den är jävligt härlig som allrounder (läs var för den används knappt nuförtiden) haha
och jag gav nära på 9k för den på den tiden

jo men samtidigt så är puristverken dom enda som urmakarna där faktiskt skruvsar med för att få det att fungera medans gmt-verken är som dom kommit från fabrik.

är det en 24h dial så ska man ha ett riktigt 24h verk i den och inte något gmt verk där endast gmt handen går på 24h medans vanliga timhanden bara är 12h

@Jeser90 tänk dig för för airman no1 är lång lug-lug i designen så den kanske inte alltid funkar till alla!
jag tyckte nästan att 36mm versione var för lång lug-lug när jag hade den men det är väl en bra sak för den passar bra på folk som faktiskt har stora handleder

kolla upp hur lång 40mm versionen verkligen är före du köper den och jämför med det du är van vid för annars är det inte lönt att slänga ut 6k kan jag tycka!
Jo men det är ju att ta bort en funktion, inte lägga till så jag skulle inte oroa mej för urverket det är lika bra som originalvarianten (GMT). Sen kanske det är så att ETA/Sellita kanske gör modifieringen innan leverans. I vilket fall är det säkrare att ta ett 2893/330 verk och reducera en väl fungerande funktion än att ta t.ex. ett 2824/200 och lägga till/modifiera för att få till halva farten på timvisaren (eller så blir det dyrare), annars hade de gjort det.
Håller med @Rulle bra heads up. redan 36 mm har en l2l på 46 mm, vad 40 mm har vet jag inte.

tycker den är jävligt härlig som allrounder (läs var för den används knappt nuförtiden) haha
18 finns med blå tavla också där färgen tonar från mörkare (natt) uppifrån och ner till lite ljusare (dag) och den svarta finns med orange eller svart text på vridringen.

Jo men det är ju att ta bort en funktion, inte lägga till så jag skulle inte oroa mej för urverket det är lika bra som originalvarianten (GMT). Sen kanske det är så att ETA/Sellita kanske gör modifieringen innan leverans. I vilket fall är det säkrare att ta ett 2893/330 verk och reducera en väl fungerande funktion än att ta t.ex. ett 2824/200 och lägga till/modifiera för att få till halva farten på timvisaren (eller så blir det dyrare), annars hade de gjort det.
Håller med @Rulle bra heads up. redan 36 mm har en l2l på 46 mm, vad 40 mm har vet jag inte.
jag ser purist versionen som en premium grej efttersom man faktiskt gjort något med urverket tillskillnad från dom flesta "EGNA kalibrarna" där tillverkare bara byter rotorn.
jag tror att dom beställer skiten i bulk och sen gör dessa modifikationerna själva eftersom det antagligen blir billigare än att få selita att göra det eftersom dom säljer så pass små mängder av dessa puristverken.

de du menar med 2824/2892 hade kostat rent för mycket för ett sånt litet företag att skapa/tillverka
då hade vi haft en klocka som säkert kostat 30-40k i dom små mängerna dessa säljs i

jag personligen hade inte köpt en n01 på 40mm för det är rent för stort och lär nog se ut som en modeklocka tillskillnad från orginalstorleken.
bättre att köpa en av dom moderna där man faktiskt kan våga tvättahänderna med klocka med!

18 finns med blå tavla också där färgen tonar från mörkare (natt) uppifrån och ner till lite ljusare (dag) och den svarta finns med orange eller svart text på vridringen.

har inte sett den blåa hos ebay säljarna på läääänge

men den är ju svårare att matcha till band...
det ska vara svaaaart på en 18 och inget annat enligt mig

sen är frågan om dom ens har kvar blåa tavlor ens för dessa nya airman 18 ser ut att ha dom äldre tavlorna i sig
eller har dom gjort nåt med logon?

jag ser purist versionen som en premium grej efttersom man faktiskt gjort något med urverket tillskillnad från dom flesta "EGNA kalibrarna" där tillverkare bara byter rotorn.
jag tror att dom beställer skiten i bulk och sen gör dessa modifikationerna själva eftersom det antagligen blir billigare än att få selita att göra det eftersom dom säljer så pass små mängder av dessa puristverken.

de du menar med 2824/2892 hade kostat rent för mycket för ett sånt litet företag att skapa/tillverka
då hade vi haft en klocka som säkert kostat 30-40k i dom små mängerna dessa säljs i

jag personligen hade inte köpt en n01 på 40mm för det är rent för stort och lär nog se ut som en modeklocka tillskillnad från orginalstorleken.
bättre att köpa en av dom moderna där man faktiskt kan våga tvättahänderna med klocka med!
2892 tror jag inte de kostar på, utan sellita 200 serien. Är inte säker hur de gör, kan vara så att ETA / Sellita helt enkelt låter bli att montera vissa delar i monteringen av verken, det blir nog inte dyrare anar jag. Spelar roll. Bra blir det i alla fall. :)

sen är frågan om dom ens har kvar blåa tavlor ens för dessa nya airman 18 ser ut att ha dom äldre tavlorna i sig
Nä det är möjligt att den är slut. Populära brukar ju ta slut först. Ha ju både svart/orange och blå och jag föredrar blå. Smaken och baken och så.;) Vet inte riktigt hur det är med loggorna, de är ju tillbaka på den gamla nu verkar det som.
IMG_20200530_135419_1.jpg

Nä det är möjligt att den är slut. Populära brukar ju ta slut först. Ha ju både svart/orange och blå och jag föredrar blå. Smaken och baken och så.;) Vet inte riktigt hur det är med loggorna, de är ju tillbaka på den gamla nu verkar det som.
Härligt tugg i tråden nu :cool:

Riktigt snygg din blåa. Vart sugen på em Airman i flera år, speciellt den varianten av din blå du har :) Grym!

2892 tror jag inte de kostar på, utan sellita 200 serien. Är inte säker hur de gör, kan vara så att ETA / Sellita helt enkelt låter bli att montera vissa delar i monteringen av verken, det blir nog inte dyrare anar jag. Spelar roll. Bra blir det i alla fall. :)
min köptes långt före invicta förstörde företeget och har ett modifierat 2893:D

den guldiga går väl som rose va?

Mina har också originalloggan, de som har logga vill säga. (Utom hustruns men det är ju inte min :angel:) No 1'orna har ju ingen logga så syns ju inte, men tror de är under perioden när Incicta dumpade lagret av Glyciner till några bolag (som du sa förut).
Tilläggas kan att 40 mm no 1 inte finns original, inte den som kallas Chief nu (originalet var chief Türler och såldes bara via juveleraren Türler i Zürich) heller, den var också 36 mm. Tror 40 mm kom med sista remaken av no 1 2016.
Tänker du på hustruns 36 mm double twelve? Läste inte nån beskrivning, heter GL0182, här är beskrivningen
https://drop.com/buy/glycine-36-dou...45632.979153301338675359943774&referer=R3UMKG

Härligt tugg i tråden nu :cool:

Riktigt snygg din blåa. Vart sugen på em Airman i flera år, speciellt den varianten av din blå du har :) Grym!
Plötsligt händer det, kul. :eek:;).
Tack, riktiga kanooon vardagsklockor, använder läder eller mocka ibland och länk eller sailcloth ibland (till sjöss). Och en no 1 på "vintage" läder till fint (eller kontorsvardags).

Plötsligt händer det, kul. :eek:;).
Tack, riktiga kanooon vardagsklockor, använder läder eller mocka ibland och länk eller sailcloth ibland (till sjöss). Och en no 1 på "vintage" läder till fint (eller kontorsvardags).

Vilken grym respons på min lilla fråga!! Jag uppskattar det.
Men det är nog som ni säger, 40mm blir nog för stort för mig. Jag har ganska tunna handleder.
Bärs Airman18 bättre i dess 39mm utförande? Kanske kör på en sådan istället, svart tavla är också bra. :)

Edit: 18 verkar ha relativt kort L2L mått, vad jag förstår på typ 46,5-ish. Perfekt! Är det bara att slå till eller?

Senast ändrad:
Men det är nog som ni säger, 40mm blir nog för stort för mig. Jag har ganska tunna handleder.
Bärs Airman18 bättre i dess 39mm utförande? Kanske kör på en sådan istället, svart tavla är också bra. :)

Edit: 18 verkar ha relativt kort L2L mått, vad jag förstår på typ 46,5-ish. Perfekt!
Ja, kul att du drog igång diskussionen. :D
Stämmer, 46,5 mm alltså ungefär samma som 3 mm mindre 36 mm no 1. Har också tunna armar och de sitter väldigt bra. Jag gillar de stora kronorna också, både designmässigt och praktiskt, precis som de små passar på no 1. Finns inga länkar som är original och 18 har av någon anledning 48 klick på vridringen, dubbel "låsning" alltså med låsningen kl 8. Alla andra som jag har som har låsningen vid sidan om har en klickfri ring med 96 hack i kanten av vridringen. Gör ju inget men man undrar varför.
Kööp, bara kööp, tror du kommer bli väldigt nöjd. :happyhappy:

Ja, kul att du drog igång diskussionen. :D
Stämmer, 46,5 mm alltså ungefär samma som 3 mm mindre 36 mm no 1. Har också tunna armar och de sitter väldigt bra. Jag gillar de stora kronorna också, både designmässigt och praktiskt, precis som de små passar på no 1. Finns inga länkar som är original och 18 har av någon anledning 48 klick på vridringen, dubbel "låsning" alltså med låsningen kl 8. Alla andra som jag har som har låsningen vid sidan om har en klickfri ring med 96 hack i kanten av vridringen. Gör ju inget men man undrar varför.
Kööp, bara kööp, tror du kommer bli väldigt nöjd. :happyhappy:
Lite trist med länken, men det är man ju medveten om! Tänker att ett lite grövre sharkmesh kan bli coolt om man vill lira länk. Annars ett schysst gummi eller nato.

Ska låta tanken vila över helgen, men det känns lockande! :)

Edit: 18 verkar ha relativt kort L2L mått, vad jag förstår på typ 46,5-ish. Perfekt! Är det bara att slå till eller?
nu tycker både jag och @kjesul att du ska ha en airman18 så nu måste du köpa en!

18 är ju en modern klocka med rätt wr som du kan ha på dog när du gör allt.
sen har den ju 24h visning som gör den unik och boetten är enligt mig otroligt fint gjord med sina rundade kanter och dom stora knapparna som @kjesul säger är jäkligt fräcka på nåt sätt.
jag tycker att den bärs större än vad den är pga dom stora kronorna på sidan

allt med bezeln och den matta tavlan gör airman18 till en jävligt kompetent klocka som är fräck och hur många människor stöter du på som har en äkta 24h klocka?

sen visst en chief är väl fräckt men jag tror nog att man tröttnar väldogt fort på den för storleken plus att du inte kan ha på dig ddn överallt för den klarar nog inte så mycket vatten

jag kör min på ett vanligt nato och det är perfekt!
min kom.på ett jätte tjockt läder som blev lite väl tjockt men den svarta 18 klarar vilken färg på natot som helst sen ned hjälp av bezeln så får du ändå två tidszoner så det är den perfekta semesterklockan!

måate säga att det är kul att här finns folk som @kjesul som har sina specialkunskaper om sitt favoritmärke!
alltld kul att käfta emot lite ;)
har insett att du är mr glycine!

måate säga att det är kul att här finns folk som @kjesul som har sina specialkunskaper om sitt favoritmärke!
alltld kul att käfta emot lite ;)
har insett att du är mr glycine!
Tack, det är hedrande men jag tror det finns andra här som är väl så insatta (du till exempel!).;) Ett bra sätt att lära sig är ju att utbyta kunskaper och åsikter så jag håller med, mer käftande.:)

Känns som att jag borde bli utesluten ur klubben efter mitt skamliga inlägg häromdagen... Men jag är fortfarande no 1-flygare så jag tänkte försöka hjälpa med storleksfrågan

Detta är min 36 mm airman no 1 på mina smäckra 16,5 cm handleder. 40 mm hade varit för stort för mig eftersom lug to lug är mäktig. Så 36 mm känns som rätt passform enligt mig och min handled. Hoppas det hjälper

20190317_200630.jpg

vad sägs om @Mr A.M 's annons?
https://klocksnack.se/threads/glycine-airman-dc-4-gmt-inkl-stållänk-prisdump.132627/
tycker priset är lite väl högt mot vad man kan köpa klockan plus länk för helt nytt...

man kan ju få helt ny klocka plus länk för runt 1900kr mindre om man själv beställer det!
Håller med, och det gäller alla modeller. Verkar som om Invicta försöker få upp priserna och då verkar beg priserna följa med. Sen finns ett antal säljare som fortfarande har låga priser på de modeller som är kvar. Är ju bra för de som sitter på klockorna och kanske tänker sig sälja.
Har också fixat länk på min fast av ett annat märke.:) Inte perfekt men skön.
IMG_20200412_112140_7.jpg

IMG_20200412_112201_3.jpg

vad sägs om @Mr A.M 's annons?
https://klocksnack.se/threads/glycine-airman-dc-4-gmt-inkl-stållänk-prisdump.132627/
tycker priset är lite väl högt mot vad man kan köpa klockan plus länk för helt nytt...

man kan ju få helt ny klocka plus länk för runt 1900kr mindre om man själv beställer det!

Hade inte koll på priserna på Ebay. Gav strax under 9000 kr för min + en tusing för länk med böjda länkbitar.
Hmm, då får jag antingen sänka priset eller ta bort annonsen....
Tack för heads up!

Hade inte koll på priserna på Ebay. Gav strax under 9000 kr för min + en tusing för länk med böjda länkbitar.
Hmm, då får jag antingen sänka priset eller ta bort annonsen....
Tack för heads up!
menar inget illa med det jag skrev och uppmanar verkligen inte till att du ska ta ner annonsen!
ber om ursäkt om du tagit illa upp men jag är bara rak å ärlig om priset

Tillbaka
Topp