här tar du upp ett av dom större problemen i klockvärlden utan att du förstår dig på det alls.Fan vad du skräms..tycker definitivt att 16,5 cm kan bära 40 mm. Finns inte No1 i 36 mm till och med förresten? Fast den kanske är för liten. Finns inga handleder som inte kan bära 39-40 mm.![]()
diametern är en sak
du kan ha på en klocka som är 15cm bred för där finns plats på bredden men det viktigaste på en klocka är ju ändå måttet lug till lug
alltså typ norr till söder.
där fins en grundregel som säger att lugarna ej får gå utanför handleden men det brukar rätt många biträden i butiker skita i "ooh den passar dig bra, det är populärt med en större klocka" när det egentligen ser riktigt illa ut
se på tex seikos klockor som har kort lug-lug och som är otroligt lätta att bära upp för alla.
sen ska man också tänka på att vissa klocko med längre luggar har böjda sådana som kramar åt handlederna på ett riktigt bra sätt
har en chronomat 41 airborne som är ett super bra exempel där klockan mäter över mm lug-lug men luggarna är böjda på ett sätt där klockan bärs så otroligt skönt och litet på mina handleder.
jag har haft en no-1 i 36 och den bärs väldigt stort på mina 17cms handleder eftersom den har väldigt långa luggar eftersom dom faktiskt inte är böjda så mycket så det känns som en raklång klocka.
och pratar vi då en klocka som 4mm större så kommer den att kännas riktigt stor.
har för mig att jag läst att 40an har ett L-L mått på ca 50mm och det är rätt stort för en sådan klocka som är så pass platt som no.1 gjord.