• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ohemlig

Omega
Gillar EZM 13! Ingen egen erfarenhet, men några tankar om EZM13: uppskattar att den har en 60 min subdial för tidtagningen istället för den vanliga 30 min och ingen tim-subdial, i kombination med den diskreta subdialen kl 3 så blir det en ganska ren tavla för att var en kronograf.

Sen är den 15mm tjock vilket inte är lite men heller inte farligt för att vara en dykare som klarar 500m och har ett verk av 7750-typ, ett verk som måste anses vara ett av de tåligare. Knappar och krona till vänster är skönt om man bär den på vänster handled, själv tycker jag dock det känns bakvänt att ställa tiden :) En hel del kul Sinn-teknik också.
Tackar för dina tankar och input! Så verket ska vara bra då? Läst lite recensioner om u1000 och vissa hade visst strul med det så av någon anledning dragit mig från att köpa en 13, det är vad jag förstår samma verk i dom.
 

kottme

Cartier
Aldrig använt läderarmbandet som följde med min 104:a då jag tyckte det va för tjockt och det var för stort för mina handleder, men efter ha gjort ett nytt hål och använt det under dagen börjar jag inse att det inte är så dumt ändå!

Ursäkta för den dåliga bilden, men min mobilkamera gillar inte att ta foton utan riktig ljuskälla, och missade dom 30minuterna av ljus vi får här i norr...

IMG_20210116_152745.jpg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Är de dyra, de där fjärilslåsen, @perhog? Eller så här: vad kostar dem? :)
Nu har jag ätit upp kvittot så jag vet inte exakt men runt 750 skr. Lite dyrt med tanke på att man måste modifiera lite.
Finns ett för 355 skr hos ABP i Frankrike och Hirsch har ett för runt 300 men jag vet inget om dom (ännu) Båda dom senare verkar ha rundad tunnel vilket inte Sinn har.
 

frest73

Cartier
2-Faktor
En vit månad kan jag köpa men en hel månad med samma klocka, å andra sidan vem kan kolla om man fuskar lite ett par gånger per dag 😃
Man måste kunna se sig i spegeln på morgonen. Inget fusk! Jag har inte ens prövat någon annan klocka i år. Jämfört med att vissa dar bära fyra olika klockor är det ju en skillnad. Men snart är det februari ...
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
En vit månad kan jag köpa men en hel månad med samma klocka, å andra sidan vem kan kolla om man fuskar lite ett par gånger per dag 😃
Jag är lite annorlunda där. Skulle inte ha några problem med att bara köra 103:an en månad i sträck. Men en vit månad ser jag inte tjusningen med. Men så har jag iofs inte så många häftiga klockor som många av er andra (än?)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
5 minuter för sen på den här :( Är vanligtvis inget fan av så här skadade tavlor, men den här var fantastisk i alla fall och galet ovanlig.

Skärmavbild 2021-01-16 kl. 18.54.51.png
Oj jösses.. Vad är det för årgång på en sådan pjäs och vilket verk sitter i den? Sen kan man undra hur tavlan blivit så förstörd. Hade varit en stilig klocka med perfekt tavla. :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Fjärilslås följetången.
Kan konstatera att Hirsch band inte trivs på Sinn fjärilslås. Sinn.s orginal band fungerar bättre men "glappar" oroväckande.
Hålen i Sinn banden är ca: 2,2 mm och pinnen i låset är 1,5. Dessutom är det ett glapp i höjdled på 0,7 mm.
Vem som helst inser att med en sån smal pinne i ett så stort hål och med glappet i höjdled kommer att leda till onormalt hög belastning och slitage på hålet.
Lösningen blev att svarva till en liten nylonbussning för att fylla glappet i hålet på bandet och att lägga en liten skinnbit i botten på spännet.
Bandet sitter betydligt bättre och kombinationen av större dia på pinne sam friktionen med ett mellan lägg borde resultera i mindre slitage.
Eftersom det var ett experiment la jag inte ner någon möda på precision eller finish.

IMG_1728.JPG
IMG_1729.JPG
IMG_1731.JPG
 
Topp