• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Patrik72

Cartier
Två månader?:eek: Det är tydligen en jätteutmaning att klara EN månad som OWG, så passa på att var med ;) UPPSNACK inför #owgmarch 2021 | Klocksnack
Det känns inte som ett större besvär med U50, om man inte är tvingad till att närvara på någon finare tillställning. 😄

Sommaren är ju snart här och då vill man väl inte gå runt med en annan klocka på handleden. Endast en Sinn duger till sommarens aktiviteter. 😉
 

Patrik72

Cartier
Jag hoppas den går in sig efter ett tag. Jag märkte aldrig något konstigt med min U50 i början, men nu måste jag nog dubbelkolla den ändå =)
Den är ruggigt fin och bekväm att ha på sig, det är så man kan fundera om man skulle ge sig på den där owg månaden, men då kanske 104'an skulle bli avundsjuk :eek:
Hoppas på samma sak. Det var därför jag ställde frågan här på KS istället för att ta kontakt med Erikson. Jag är kanske bara lite nojig. 🙂

Kika du på din. Vore kul att veta hur den går. Hur länge har du haft den?
 

Patrik72

Cartier
Snöskottning...inga problem för U50 men min stackars rygg klagade hela tiden. 🙂 B63B6404-B966-476F-A1A8-CE18A1DF1C74.jpeg
 

Ninna

Omega
Hoppas på samma sak. Det var därför jag ställde frågan här på KS istället för att ta kontakt med Erikson. Jag är kanske bara lite nojig. 🙂

Kika du på din. Vore kul att veta hur den går. Hur länge har du haft den?
Jag köpte den i juli om jag minns rätt, sen hade jag den på gummi hela sommaren och bytte till länk i början av hösten. Tycker den har varit väldigt bekväm både på länk och gummi.


Jag skall hålla lite koll på den, har hittills bara kört papper och penna men om någon har tips på bra app så tar jag gärna det 😀
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
vad är service intervall på en sinn u1 och kan vem som helst göra de eller måste man skicka den till ”sinn”?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag skall hålla lite koll på den, har hittills bara kört papper och penna men om någon har tips på bra app så tar jag gärna det 😀
Toolwatch (iOS) och WatchCheck (android) är väl de vanligast förekommande men det finns så klart även andra alternativ om dessa inte passar. ☺️
vad är service intervall på en sinn u1 och kan vem som helst göra de eller måste man skicka den till ”sinn”?
Det är ett helt vanligt SW200 så ja, vilken urmakare som helst bör kunna serva det då Sinn, så vitt jag vet, inte modifierar det på något vis. Serviceintervall en dag-20 år mellan tummen och pekfingret. 🙃
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Toolwatch (iOS) och WatchCheck (android) är väl de vanligast förekommande men det finns så klart även andra alternativ om dessa inte passar. ☺️

Det är ett helt vanligt SW200 så ja, vilken urmakare som helst bör kunna serva det då Sinn, så vitt jag vet, inte modifierar det på något vis. Serviceintervall en dag-20 år mellan tummen och pekfingret. 🙃
1dag-20år? De måste väl finnas några rekommendationer? Har jag helt fel eller är de inte ”oljefyllda” och måste inte service utföras av sinn? Har säkert helt fel här men rätta mig gärna :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
1dag-20år? De måste väl finnas några rekommendationer? Har jag helt fel eller är de inte ”oljefyllda” och måste inte service utföras av sinn? Har säkert helt fel här men rätta mig gärna :)
Det är ett väldigt kontroversiellt ämne med extremt varierande åsikter. Vissa menar att man slaviskt ska följa tillverkarnas rekommendation som vanligtvis är 5-7år medan andra menar att det inte är någon idé att serva förrän man märker att den börjar uppvisa problem. Jag tillhör det sistnämnda lägret då ett SW200 är ett ganska basic urverk och det är ofta billigare att bara skrota det och byta ut mot ett nytt verk istället för att serva. Det är bara UX som är oljefylld och den lämnar man nog helst till Sinn även om det eventuellt finns andra aktörer som också är duktiga på oljefyllda boetter. Sinns servicepriser är dock ganska konkurrenskraftiga och då finns det egentligen ingen mening med att försöka att lösa det på annat håll. ☺️
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Det är ett väldigt kontroversiellt ämne med extremt varierande åsikter. Vissa menar att man slaviskt ska följa tillverkarnas rekommendation som vanligtvis är 5-7år medan andra menar att det inte är någon idé att serva förrän man märker att den börjar uppvisa problem. Jag tillhör det sistnämnda lägret då ett SW200 är ett ganska basic urverk och det är ofta billigare att bara skrota det och byta ut mot ett nytt verk istället för att serva. Det är bara UX som är oljefylld och den lämnar man nog helst till Sinn även om det eventuellt finns andra aktörer som också är duktiga på oljefyllda boetter. Sinns servicepriser är dock ganska konkurrenskraftiga och då finns det egentligen ingen mening med att försöka att lösa det på annat håll. ☺️
Stort tack för utförligt svar :) vad brukar en service hamna på (på en u1) om de är någon som vet?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Stort tack för utförligt svar :) vad brukar en service hamna på (på en u1) om de är någon som vet?
€240 + €100 frakt (försäkrad frakt t&r) om man vänder sig direkt till Sinn och jag har svårt att se att man skulle komma undan så himla mycket billigare och då får man dessutom tryggheten i att det är just Sinn som utför servicen. ☺️ Det avser en standardservice och extra kostnader kan tillkomma om ytterligare åtgärder krävs men det är ju svårt att veta innan man lämnar in den.
 

henno3

Omega
Troligen klockvärldens bästa länk?
Åtminstone välbyggda och inhouse.
Trots att det inte finns microjustering satt den som en smäck efter att en länk tagits bort. En fröjd att bära denna länk, men smakar det så kostar det! Å andra sidan är länken halva klockan vad gäller DS30!......nä, nu är det nog skrivet i denna grupp, nu pyser jag över till Damaskogruppen.
 

Bilagor

  • 1DF77812-C304-485C-B123-8C6AA8D32673.jpeg
    1DF77812-C304-485C-B123-8C6AA8D32673.jpeg
    587 KB · Visningar: 11

R.Capac

Audemars
2-Faktor
€240 + €100 frakt (försäkrad frakt t&r) om man vänder sig direkt till Sinn och jag har svårt att se att man skulle komma undan så himla mycket billigare och då får man dessutom tryggheten i att det är just Sinn som utför servicen. ☺️
Otroligt bra egentligen för en märkesservice. Skulle nog endast överväga annan service om jag kunde få det snabbare av lokal urmakare och det var viktigt.
 

kottme

Cartier
Vad tycker vi om 104:an? Framtida klassiker, småtråkig eller nåt däremellan?

En av mina favoriter när det kommer till Sinn! Det är en "toolig" klocka som verkligen får till balansen väl när det kommer till tool kontra minimalistik helt perfekt.
Kolla t,ex på alla Rolexmodeller med en halv novel på urtavlan, medan 104:an endast har Sinn, automatik samt made in Germany, inget onödigt käbbel!

Jag må vara partisk, då jag själv ägt en 104:a, men den kommer alltid vara en av de modellerna jag tänker på och älskar när det kommer till Sinn!


104:an är även en klocka som äter alla typer av band man slänger på den, stål, läder, nato allt ser bra ut på detta strapmonster!


Slänger upp lite bilder på min nu sålda 104:a, vilket jag ska vara ärlig med och säga kommer sakna som fan
. IMG_20201111_075448.jpg IMG_20201221_101728_1.jpg IMG_20210123_132253_1.jpg
 
Topp