• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Canee

Cartier
2-Faktor
Vad tycker vi om 104:an? Framtida klassiker, småtråkig eller nåt däremellan?
CCBE9E0C-BD12-4DE0-825A-ED0107F7510E.jpeg
Våldsamt partisk men för mig är den fantastisk. Clean, robust, elegant (inte minst med min blå tavla) och ett strapmonster. Lika bra till kostymen som på stranden.

Ett litet bildsvep bara för att nedan.



9C4BAD30-399A-4D0B-A5DF-02A4BE3E55F0.jpeg
D9E14A87-0D25-485A-9DD7-ECC67D57ED78.jpeg
2C377671-0349-4CA9-BDE2-682A9853C547.jpeg
EC61F725-FAEC-4D94-A756-A6E64918418A.jpeg
82E9054A-FC60-4A1A-BEA6-21E931BFA94A.jpeg
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Ok, fredag! Finaly! :)

Frågan om 104:an fick mig att fundera på mina Sinn. Jag kom fram till:

356, helt ok ,passar min fru perfekt! Inget jag själv skulle vara OWG med.
103, bättre än helt ok, men väldigt lite, borde älska den, men den når inte hela vägen fram för mig.
104, med Fine link, oslagbar dressare! När världen blir normal och jag kryper in i kostym och kavaj igen så kommer den att sitta ofta på min arm!
756, Kan nog bli min MC kompis, heavy shit! :) Gillar den skarpt!
EZM 3, om jag blir tvungen att bli OWG så blir det med denna! Jag är löjligt glad i den! :)

Jag är fortfarande fascinerad av att jag bär klockor igen, 25 års uppehåll, men det är fasen klass med klocka! :)
Fortsätt Sinna allihopa! Btw, det är bra drag i tråden nu!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ok, fredag! Finaly! :)

Frågan om 104:an fick mig att fundera på mina Sinn. Jag kom fram till:

356, helt ok ,passar min fru perfekt! Inget jag själv skulle vara OWG med.
103, bättre än helt ok, men väldigt lite, borde älska den, men den når inte hela vägen fram för mig.
104, med Fine link, oslagbar dressare! När världen blir normal och jag kryper in i kostym och kavaj igen så kommer den att sitta ofta på min arm!
756, Kan nog bli min MC kompis, heavy shit! :) Gillar den skarpt!
EZM 3, om jag blir tvungen att bli OWG så blir det med denna! Jag är löjligt glad i den! :)

Jag är fortfarande fascinerad av att jag bär klockor igen, 25 års uppehåll, men det är fasen klass med klocka! :)
Fortsätt Sinna allihopa! Btw, det är bra drag i tråden nu!
Vad blev kontentan? Alla får stanna? :)
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bara en tanke såhär en fredag angående beggade priser. Nu kritiserar jag inte nån här på köp och sälj eller så utan det är mer en fundering.
När jag skulle sälja min U1 som var några år gammal, fick väl tillslut 10500kr eller vad det nu var? En kille ville seriöst bara ge 8000kr då det inom några år var dags för service menade han på. Glöm det sa jag, du får knappt en Sinn 556i för dem pengarna! Det jag vill komma fram till är att U50 är ju uppe på över 20k i begagnat pris medans U1 som kostar typ lika mycket ny har ett lägre begagnat pris!? Hänger inte riktigt med den utvecklingen där?? Varför är det så? Finns väl ändå hyffsat gott om nya U50 att få tag på så det är väl inte det som det handlar om, att de är svår tillgängliga som tex en sport rolex är?
 

kottme

Cartier
Bara en tanke såhär en fredag angående beggade priser. Nu kritiserar jag inte nån här på köp och sälj eller så utan det är mer en fundering.
När jag skulle sälja min U1 som var några år gammal, fick väl tillslut 10500kr eller vad det nu var? En kille ville seriöst bara ge 8000kr då det inom några år var dags för service menade han på. Glöm det sa jag, du får knappt en Sinn 556i för dem pengarna! Det jag vill komma fram till är att U50 är ju uppe på över 20k i begagnat pris medans U1 som kostar typ lika mycket ny har ett lägre begagnat pris!? Hänger inte riktigt med den utvecklingen där?? Varför är det så? Finns väl ändå hyffsat gott om nya U50 att få tag på så det är väl inte det som det handlar om, att de är svår tillgängliga som tex en sport rolex är?

Detta är såklart bara en teori, men kan det vara så att storleken på U1 kontra U50 bidrar till en hel del skillnad? Tänker att för att kunna bära upp en U1 med sina 44mm så behöver man ha rätt stora handleder, medan U50's 41mm är något som passar gemene man oftare?

Som sagt bara en tanke, båda är riktigt trevliga klockor som jag gärna skulle rockat själv, om jag hade handlederna för det!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Bara en tanke såhär en fredag angående beggade priser. Nu kritiserar jag inte nån här på köp och sälj eller så utan det är mer en fundering.
När jag skulle sälja min U1 som var några år gammal, fick väl tillslut 10500kr eller vad det nu var? En kille ville seriöst bara ge 8000kr då det inom några år var dags för service menade han på. Glöm det sa jag, du får knappt en Sinn 556i för dem pengarna! Det jag vill komma fram till är att U50 är ju uppe på över 20k i begagnat pris medans U1 som kostar typ lika mycket ny har ett lägre begagnat pris!? Hänger inte riktigt med den utvecklingen där?? Varför är det så? Finns väl ändå hyffsat gott om nya U50 att få tag på så det är väl inte det som det handlar om, att de är svår tillgängliga som tex en sport rolex är?
Det är märkligt det där, men har väl en del med tillgång och efterfrågan att göra. När jag skulle sälja min 356 fick jag bumpa i ett par månader och nu ligger det ett par köpesannonser ute på en sån t o m.

När jag har sålt mikromärken har jag fått gå ner till kanske 40-50 % av nypriset fast den varit någon månad gammal, medan man med mer attraktiva modeller som Seiko SARB:ar kan få 80-90 % av nypriset i mycket bra skick.

Sinn är lite svårare, och betingar (i Sverige) ofta ett lite lägre begagnatpris. Jag har ofta sett 556, 103 och 356 ha liknande pris oavsett om den är 1 månad, 1 år eller 10(!) år gammal. Folk verkar vilja ha ut minst 75-80 % ändå, utan servicehistorik. Det kanske bara är jag, men känns ofta som att det är dyrare beggatpriser när jag ska köpa än när jag ska sälja. ;) Gick t ex en 104 från @kottme härom dagen för, vad var det 8-8500? Den var mycket fin och inte alls gammal. Kollar man andra 104 så kan man få betala 11-12 papp, eller ännu mer med länk, fast den är 3-4 år gammal. Det är inte logiskt.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Inhandlade en ny U50 förra veckan och det känns wunderbar att ha ubåtsstål tillbaka på handleden igen (ägde en U1 SDR tidigare). :D

Efter exakt en vecka på handleden så kan jag konstatera att min klocka går 12sek per dygn för fort. Någon annan som upplever detta som en liten besvikelse?:baby:
Min 556A håller tiden bättre, och det gjorde även U1´an jag hade tidigare. Blir den bättre med tiden tro eller har jag fått ett Måndags-exemplar?

Jag känner mig lite kluven just nu då Sinn ligger mig varmt om hjärtat.
DSC_1079.JPG
Låter oturligt och onödigt mycket. Min U2S snittar -0.2spd över 41 dygn.
 

kottme

Cartier
Det är märkligt det där, men har väl en del med tillgång och efterfrågan att göra. När jag skulle sälja min 356 fick jag bumpa i ett par månader och nu ligger det ett par köpesannonser ute på en sån t o m.

När jag har sålt mikromärken har jag fått gå ner till kanske 40-50 % av nypriset fast den varit någon månad gammal, medan man med mer attraktiva modeller som Seiko SARB:ar kan få 80-90 % av nypriset i mycket bra skick.

Sinn är lite svårare, och betingar (i Sverige) ofta ett lite lägre begagnatpris. Jag har ofta sett 556, 103 och 356 ha liknande pris oavsett om den är 1 månad, 1 år eller 10(!) år gammal. Folk verkar vilja ha ut minst 75-80 % ändå, utan servicehistorik. Det kanske bara är jag, men känns ofta som att det är dyrare beggatpriser när jag ska köpa än när jag ska sälja. ;) Gick t ex en 104 från @kottme härom dagen för, vad var det 8-8500? Den var mycket fin och inte alls gammal. Kollar man andra 104 så kan man få betala 11-12 papp, eller ännu mer med länk, fast den är 3-4 år gammal. Det är inte logiskt.
Sålde den för 8000(med gratis frakt!), den va ungefär 6månader gammal och i fint skick, några repor efter bandbyte och på länken som hör till. Men för mig spelar inte några tusen någon större roll, utan när jag väljer att sälja en klocka vill jag få det överstökat så fort som möjligt, annars vet jag att jag kommer börja tänka för mycket på det och dra mig ut, och på så sätt bygga på mig en samling som inte används.

Sedan 2020 använder jag mig av en "3 watch-rule" det vill säga att min samling består av 3 klockor jag verkligen älskar, och ska det köpas nytt(som jag nu gjort och väntar på :D ) måste en få lämna :)

I och med detta hoppas jag även den som köpte den(du vet vem du är :D ) känner sig nöjd med dealen och använder klockan till sin fulla potential istället för att den ska få användas sporadiskt av mig, och få spendera mesta tiden i min klocklåda.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Sålde den för 8000(med gratis frakt!), den va ungefär 6månader gammal och i fint skick, några repor efter bandbyte och på länken som hör till. Men för mig spelar inte några tusen någon större roll, utan när jag väljer att sälja en klocka vill jag få det överstökat så fort som möjligt, annars vet jag att jag kommer börja tänka för mycket på det och dra mig ut, och på så sätt bygga på mig en samling som inte används.

Sedan 2020 använder jag mig av en "3 watch-rule" det vill säga att min samling består av 3 klockor jag verkligen älskar, och ska det köpas nytt(som jag nu gjort och väntar på :D ) måste en få lämna :)

I och med detta hoppas jag även den som köpte den(du vet vem du är :D ) känner sig nöjd med dealen och använder klockan till sin fulla potentials, istället för att den ska få användas sporadiskt av mig.
Jag var nära att skicka ett mess, men har inte 100 bestämt mig än, så bättre om någon som visste vad den ville ha tog den. Ett mycket bra pris ändå, jämfört med vad de brukar ligga på i de kanaler jag bevakar. :)
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Bara en tanke såhär en fredag angående beggade priser. Nu kritiserar jag inte nån här på köp och sälj eller så utan det är mer en fundering.
När jag skulle sälja min U1 som var några år gammal, fick väl tillslut 10500kr eller vad det nu var? En kille ville seriöst bara ge 8000kr då det inom några år var dags för service menade han på. Glöm det sa jag, du får knappt en Sinn 556i för dem pengarna! Det jag vill komma fram till är att U50 är ju uppe på över 20k i begagnat pris medans U1 som kostar typ lika mycket ny har ett lägre begagnat pris!? Hänger inte riktigt med den utvecklingen där?? Varför är det så? Finns väl ändå hyffsat gott om nya U50 att få tag på så det är väl inte det som det handlar om, att de är svår tillgängliga som tex en sport rolex är?
Har noll koll på begagnatmarknaden så ta detta med en rejäl nypa salt, men spontana tanken är att vissa har sålt av bara för att bli av med klockan samt att köpare kollar historik på tidigare försäljningar, från t.ex när nypriset var avsevärt lägre på Sinn än idag. Säljer du en U1 med bara ett par år bakom sig för 10k så kommer någon annan få svårare att sälja sin kanske till och med nyare U1 då 10k funkat helt utmärkt tidigare.
 

kottme

Cartier
Jag var nära att skicka ett mess, men har inte 100 bestämt mig än, så bättre om någon som visste vad den ville ha tog den. Ett mycket bra pris ändå, jämfört med vad de brukar ligga på i de kanaler jag bevakar. :)
Kan ju säga att jag sneglade på din 356 mer än 1 gång haha, då jag är ett chrono-freak,men samma sak där, i sista sekund så valde jag att passa då det skulle vara lite väl tråkigt att ha 3 av 3 klockor i sin samling vara kronografer :p

Sen måste jag även medge att jag kommer sakna min 104:a, men kom fram till att mina smala handleder tyvärr inte gör den riktigt rättvisa. Men det är långt ifrån omöjligt att jag är tillbaka i Sinn-träsket med en 556 eller 356 inom en snart framtid.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Detta är såklart bara en teori, men kan det vara så att storleken på U1 kontra U50 bidrar till en hel del skillnad? Tänker att för att kunna bära upp en U1 med sina 44mm så behöver man ha rätt stora handleder, medan U50's 41mm är något som passar gemene man oftare?

Som sagt bara en tanke, båda är riktigt trevliga klockor som jag gärna skulle rockat själv, om jag hade handlederna för det!
Ja jo det skulle väl kunna vara så men jag tror fortfarande det säljs en hel del U1or, det är ju ändå en klassisk sinn som trots allt är bättre specad än U50.
Jag själv sålde min U1 just för att den bars stort och var tung, fick den aldrig att sitta bra. En U50 däremot tror jag hade suttit perfekt på mig🙂
Det är märkligt det där, men har väl en del med tillgång och efterfrågan att göra. När jag skulle sälja min 356 fick jag bumpa i ett par månader och nu ligger det ett par köpesannonser ute på en sån t o m.

När jag har sålt mikromärken har jag fått gå ner till kanske 40-50 % av nypriset fast den varit någon månad gammal, medan man med mer attraktiva modeller som Seiko SARB:ar kan få 80-90 % av nypriset i mycket bra skick.

Sinn är lite svårare, och betingar (i Sverige) ofta ett lite lägre begagnatpris. Jag har ofta sett 556, 103 och 356 ha liknande pris oavsett om den är 1 månad, 1 år eller 10(!) år gammal. Folk verkar vilja ha ut minst 75-80 % ändå, utan servicehistorik. Det kanske bara är jag, men känns ofta som att det är dyrare beggatpriser när jag ska köpa än när jag ska sälja. ;) Gick t ex en 104 från @kottme härom dagen för, vad var det 8-8500? Den var mycket fin och inte alls gammal. Kollar man andra 104 så kan man få betala 11-12 papp, eller ännu mer med länk, fast den är 3-4 år gammal. Det är inte logiskt.
Ja efterfrågan spelar såklart stor roll och det skiljer ju mellan märkena hur de står sig beggat. En Sinn modell som står sig väldigt bra är ju just 556 modellerna, bra prissatta nya och väldigt eftertraktade. Precis som du säger, jag såg nån från 2014 utan gjord service som försökte kräma ur samma som en som bara var knappt ett år gammal? För mig är inte valet svårt där😁
Har noll koll på begagnatmarknaden så ta detta med en rejäl nypa salt, men spontana tanken är att vissa har sålt av bara för att bli av med klockan samt att köpare kollar historik på tidigare försäljningar, från t.ex när nypriset var avsevärt lägre på Sinn än idag. Säljer du en U1 med bara ett par år bakom sig för 10k så kommer någon annan få svårare att sälja sin kanske till och med nyare U1 då 10k funkat helt utmärkt tidigare.
Javisst kan det vara så och u1 har ju funnits med sen, vad är det nu 2008? Nypriset då var ju helt annat mot idag så historiskt har de gått för väldigt lågt då till dagens penningvärde sett. Det kan ju ha påverkat begagnat priset, och som du säger om nån säljer sin för ett extremt bra pris så "förstör" ju denne lite för priserna på begagnat marknaden.
 

Goflorp

Cartier
Efterfrågan, vad ngn är villig ge för din begagnade klocka varierar ju också.
Helt plötsligt är ngt jätteinne - då vill fler ha den och efterfrågan ökar, då går priset upp...

Nån har ju haft sin 836 liggande på säljet bra länge - till bra pris.
Hade jag inte redan haft en beställning inne, hade jag klippt den direkt...

Men, just nu är det inte "så hett" med just den modellen.

Bredamodeller, som tilltalar många (556, 556i, 104, U1 osv) omsätts snabbare.

Jag har själv haft klockor liggande nån månad på Köp&Sälj utan framgång.

Det är hemskt tråkigt att enbart det breda säljer och den som vill omvandla sin
klocksamling i reda pengar kommer bli sur för att värderingen sköts inte av hen själv
utan av andra, som kan välja och vraka mellan vad de vill lägga pengar på.

Ingenting är egentligen värt mer än vad ngn annan vill betala.
 

kottme

Cartier
Efterfrågan, vad ngn är villig ge för din begagnade klocka varierar ju också.
Helt plötsligt är ngt jätteinne - då vill fler ha den och efterfrågan ökar, då går priset upp...

Nån har ju haft sin 836 liggande på säljet bra länge - till bra pris.
Hade jag inte redan haft en beställning inne, hade jag klippt den direkt...

Men, just nu är det inte "så hett" med just den modellen.

Bredamodeller, som tilltalar många (556, 556i, 104, U1 osv) omsätts snabbare.

Jag har själv haft klockor liggande nån månad på Köp&Sälj utan framgång.

Det är hemskt tråkigt att enbart det breda säljer och den som vill omvandla sin
klocksamling i reda pengar kommer bli sur för att värderingen sköts inte av hen själv
utan av andra, som kan välja och vraka mellan vad de vill lägga pengar på.

Ingenting är egentligen värt mer än vad ngn annan vill betala.

Därför det är sunt att gå in med inställningen att köp vad du själv vill ha, men förvänta dig inte att alla är likna sugna om/när du väl ska sälja. Jag brukar räkna med att klockorna i 1-20k-klassen kommer förlora ca 50% av värdet när man säljer, då blir man inte överraskad när det väl är dags :)
 

Goflorp

Cartier
Ja, att köpa klockor för att gå med vinst funkar ytterst sällan.

Inte på de nivåer som vi är i den här tråden. Då får det vara investeringar i hundratusentalskronosklassen och att man har tur att värdet stiger på just den modellen man har i lådorna.

Jag ser det som en hobby, alla hobbys kostar, och man har förbaskat roligt under tiden.
men vinst, aldrig....
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Ja, att köpa klockor för att gå med vinst funkar ytterst sällan.

Inte på de nivåer som vi är i den här tråden. Då får det vara investeringar i hundratusentalskronosklassen och att man har tur att värdet stiger på just den modellen man har i lådorna.

Jag ser det som en hobby, alla hobbys kostar, och man har förbaskat roligt under tiden.
men vinst, aldrig....
Nja.. Det beror väl lite på tiden man ägt klockan. Har tex en klocka från början av 80 talet som fick mig att sätta kaffet i halsen för ett par år sen när jag fick reda på värdet. Dessutom är det väl så att det som inte är poppis den dag man köper kan vara väldigt eftertraktat efter 10- 20 år, men det är väldigt få och att veta i förväg är omöjligt. Att tex köpa hypad klocka idag och tro att den ska fortsätta till stjärnorna är att bedra sig själv. Allt som skrivs på nätet och visas på youtube är inte sant.
Men som du säger en hobby måste få kosta :)
 

Goflorp

Cartier
Nja.. Det beror väl lite på tiden man ägt klockan. Har tex en klocka från början av 80 talet som fick mig att sätta kaffet i halsen för ett par år sen när jag fick reda på värdet. Dessutom är det väl så att det som inte är poppis den dag man köper kan vara väldigt eftertraktat efter 10- 20 år, men det är väldigt få och att veta i förväg är omöjligt. Att tex köpa hypad klocka idag och tro att den ska fortsätta till stjärnorna är att bedra sig själv. Allt som skrivs på nätet och visas på youtube är inte sant.
Men som du säger en hobby måste få kosta :)
Ja, om man slår ut det på 10-20 eller 50 år så händer det saker.
Problemet är att man sällan vet på förhand vad som kommer vara dubbelt så dyrt om 10 år.

Men de flesta här i Sinn-tråden är ju sådana som köper en klocka och säljer den kanske efter 2-5 år för att man vill ha medel till något annat.
I det läget är det sällsynt med att göra vinst.

Själv har jag lagt alla investeringsplaner åt sidan, ha klockor som hobby är roligt, men ekonomiskt ingen direkt inkomstkälla :)
 

Ohemlig

Omega
Nu har den fått vara med i en vecka exakt idag!
Extremt trevlig klocka skulle jag vilja säga, storleksmässigt och hur den sitter, väldigt skönt. Den verkar hålla ca +3s om dagen vilket jag är nöjd med. Vet inte var sinn säger att den ska ligga?
I min smak så gör den sig väldigt bra på ett helsvart band, bättre än h-länk som jag tycker är väldigt snygg och ofta har på U2. Man kan inte missa att det är en automatiskt klocka, den för en del liv:) men jag tycker det känns rätt trevligt att bli påmind om det.
När man tittar på den så känns det som allting linjerar på ett trevligt sätt, kanske för jag haft några seiko, men det är tillfredsställande varifall:)
Tycker att lumen är bra, bättre än U2 som faktiskt är kass. Men den ska väl inte bli sämre med tiden?
Tycker även att krona och knapparna på vänster sida är grymt bra, inget skit som fastnar där i springorna när man gör grejer och lätta att trycka på, har dock inte ställt tiden än så kanske ångrar mig då 😜
Kort sagt, nöjd.
Ha en trevlig freitag
ECB74D49-343A-49EE-BBBA-E5F8F48611EC.jpeg
 
Topp