• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det var dimmigt imorse.
C14FD181-FEBF-47C5-92F0-EFC804F42693.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Apropå 104:an och länken som var besvärlig att hantera. Det tycks vara löst.

Beställde nya stift av Erikson Urhandel.
De kom idag. Passade inte. Diameter 1,8mm. Hålen i ändlänkarna är nog 1,5mm skulle jag gissa, mätte stiften jag tagit som jag hade hemma från tidigare. 1,47mm.

Men skillnaden är tydlig.
20210222_221636.jpg

Övre på bilden är de generiska. Undre Sinn original. De generiska hade jag bara brutit kanten på (gradat av spetsen). Sinns är tydligt spetsade. Nu putsade jag till även de övre så att de spetsades. Poff. På plats som ingenting.

Bra stift (eller iaf anpassade) är uppenbarligen A och O. De monterade ser dock smäckiga ut. Får be Erikson skicka rätt stift istället.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Apropå 104:an och länken som var besvärlig att hantera. Det tycks vara löst.

Beställde nya stift av Erikson Urhandel.
De kom idag. Passade inte. Diameter 1,8mm. Hålen i ändlänkarna är nog 1,5mm skulle jag gissa, mätte stiften jag tagit som jag hade hemma från tidigare. 1,47mm.

Men skillnaden är tydlig.
20210222_221636.jpg

Övre på bilden är de generiska. Undre Sinn original. De generiska hade jag bara brutit kanten på (gradat av spetsen). Sinns är tydligt spetsade. Nu putsade jag till även de övre så att de spetsades. Poff. På plats som ingenting.

Bra stift (eller iaf anpassade) är uppenbarligen A och O. De monterade ser dock smäckiga ut. Får be Erikson skicka rätt stift istället.
Ah! Bra tips! Då kanske man någon gång törs byta band igen..... :)
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Gjort några nybörjarfel, vissa värre än andra 😰
Vid första byte höll jag på med flera klockor samtidigt och blandade givetvis ihop alla stift i en röra...
Hur stor roll spelar stiften? Är det katastrof att inte ha rätt stift till ett gummi för bad tex? Mina är nog tyvärr blandade hejvilt...
 

Ninna

Omega
Är lite långt från GBG till Sundbyberg. En bilresa på runt 4,5 timmar. Ring till Erikson ur vetja. Dom är alltid väldigt hjälpsamma.
Vet själv hur svårt det är att välja. Har själv en 158, en 103 manuell, en 103 classic, en 103 grön och en 104. Omöjligt att säga vilken jag tycker är bäst, dom har alla "sinn" charm. Ett varningens ord. Börjar du med SINN är du fast i ett obotbart klockberoende :)
Den varningen är verkligen sanning.
mvh
Fast vid första testningen.;)
 

David71

Rolex
2-Faktor
UX i svart är väl den hårdaste Sinnen?
Ibland funderar jag på att låta min UX, 856B få nya ägare och så köper jag en sprillans på länk.
61EF5DF1-B994-4818-AA44-1E0B8558C9C2.jpeg

Jag vet att @xigzo hade en sån som såg ganska sliten ut efter ett tag men så levde den ett hårt liv också. Det beror lite på om man är en person som tilltalas av patina eller inte. 😊

P.S. Tack för parkeringstipsen. 😉

Definitivt en hård Sinn, min från 2014 var nära nyskick men den hade levt ett lungt liv, kan sakna den ibland.

DSC_0470.JPG
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hur stor roll spelar stiften? Är det katastrof att inte ha rätt stift till ett gummi för bad tex? Mina är nog tyvärr blandade hejvilt...
Jag skulle aktivt välja korrekta/original om det är möjligt att komma över sådana.
Detta av flera anledningar:
Monteringsaspekten
Tillförlitligheten
Skadesynpunkten

Monteringen underlättas uppenbarligen med bra stift; diameter på röret hos stiftet, men även på sprintdelen, men också hur lång själva sprintdelen är. Och så kragens utformning m t p demonteringsaspekten.

Tillförlitligheten, det händer att stiften går sönder. Original kostar 100 kr stycket. Dyrt, men man ser och känner kvalitetsskillnad. Man får vad man betalar för, tänker jag. Ser mycket robustare ut.

Skador. Det händer att felaktiga stift över tid glappar upp boettens stifthål. Riktigt illa. Ett illa passande, glappt stift ökar märkbart risken för detta.

M a o. Det är dumsnålt att ha kassa stift. Är de skadade gör man klokt i att skaffa original som faktiskt passar i alla mötande delar, och som gör att ändlänken inte heller glappar mot boetten, vilket annars också kan leda till skador på boetten och/eller ändlänken.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag skulle aktivt välja korrekta/original om det är möjligt att komma över sådana.
Detta av flera anledningar:
Monteringsaspekten
Tillförlitligheten
Skadesynpunkten

Monteringen underlättas uppenbarligen med bra stift; diameter på röret hos stiftet, men även på sprintdelen, men också hur lång själva sprintdelen är. Och så kragens utformning m t p demonteringsaspekten.

Tillförlitligheten, det händer att stiften går sönder. Original kostar 100 kr stycket. Dyrt, men man ser och känner kvalitetsskillnad. Man får vad man betalar för, tänker jag. Ser mycket robustare ut.

Skador. Det händer att felaktiga stift över tid glappar upp boettens stifthål. Riktigt illa. Ett illa passande, glappt stift ökar märkbart risken för detta.

M a o. Det är dumsnålt att ha kassa stift. Är de skadade gör man klokt i att skaffa original som faktiskt passar i alla mötande delar, och som gör att ändlänken inte heller glappar mot boetten, vilket annars också kan leda till skador på boetten och/eller ändlänken.
Helt rätt.
En annan sak värd att tänka på är var någonstans du tr av eller sätter på dig klockan.
Lätt att fumla till det i badrummet där det oftast finns både hårda aoch ömtåliga underlag att paja klockan på ...och även handfat av porslin..

Funderar allvarligt talat på att börja tillverka och sälja klockmuffar, vore väl något att investera i?

1614076988972.png
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Jag skulle aktivt välja korrekta/original om det är möjligt att komma över sådana.
Detta av flera anledningar:
Monteringsaspekten
Tillförlitligheten
Skadesynpunkten

Monteringen underlättas uppenbarligen med bra stift; diameter på röret hos stiftet, men även på sprintdelen, men också hur lång själva sprintdelen är. Och så kragens utformning m t p demonteringsaspekten.

Tillförlitligheten, det händer att stiften går sönder. Original kostar 100 kr stycket. Dyrt, men man ser och känner kvalitetsskillnad. Man får vad man betalar för, tänker jag. Ser mycket robustare ut.

Skador. Det händer att felaktiga stift över tid glappar upp boettens stifthål. Riktigt illa. Ett illa passande, glappt stift ökar märkbart risken för detta.

M a o. Det är dumsnålt att ha kassa stift. Är de skadade gör man klokt i att skaffa original som faktiskt passar i alla mötande delar, och som gör att ändlänken inte heller glappar mot boetten, vilket annars också kan leda till skador på boetten och/eller ändlänken.
Tack för väldigt utförligt och tänkvärt inlägg. Ska genast beställa ett extra par.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
BYTESANNONS LIVE I TRÅD: Det är ingen här inne som vill byta sin 556i på H-länk (gärna nyare årsmodell) mot en Omega Constellation PiePan? Har en sådan ute på K&S med 556i som ett bytesförslag. Tänkte att det kanske kunde vara någon som vill dressa upp lite. OBS! Inser att det är fel tråd att marknadsföra en Omega men å andra sidan är det för en god sak, att eventuellt få in en till Sinn... :angel:
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag skulle aktivt välja korrekta/original om det är möjligt att komma över sådana.
Detta av flera anledningar:
Monteringsaspekten
Tillförlitligheten
Skadesynpunkten

Monteringen underlättas uppenbarligen med bra stift; diameter på röret hos stiftet, men även på sprintdelen, men också hur lång själva sprintdelen är. Och så kragens utformning m t p demonteringsaspekten.

Tillförlitligheten, det händer att stiften går sönder. Original kostar 100 kr stycket. Dyrt, men man ser och känner kvalitetsskillnad. Man får vad man betalar för, tänker jag. Ser mycket robustare ut.

Skador. Det händer att felaktiga stift över tid glappar upp boettens stifthål. Riktigt illa. Ett illa passande, glappt stift ökar märkbart risken för detta.

M a o. Det är dumsnålt att ha kassa stift. Är de skadade gör man klokt i att skaffa original som faktiskt passar i alla mötande delar, och som gör att ändlänken inte heller glappar mot boetten, vilket annars också kan leda till skador på boetten och/eller ändlänken.
Bra tips. Jag försöker alltid se till att det åtminstone är rätt storlek om jag byter stift men har aldrig riktigt reflekterat över eventuella kvalitetsskillnader. 100kr/st är ju väldigt billigt i sammanhanget. ☺️ Halvrelaterad bild:
40197e82f242d04af38399fcf2a3b3f3.jpg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Bra tips. Jag försöker alltid se till att det åtminstone är rätt storlek om jag byter stift men har aldrig riktigt reflekterat över eventuella kvalitetsskillnader. 100kr/st är ju väldigt billigt i sammanhanget. ☺️ Halvrelaterad bild:
40197e82f242d04af38399fcf2a3b3f3.jpg
Klockrent. Det ligger nog mer i detta än man kan tro.
 
Topp