• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

HSK

Patek
2-Faktor
Det är så sjukligt irriterande att de inte skriver ut vilken lume det är... gäller inte bara Sinn utan i stort sett alla märken. Hur ofta ser man inte "superLuminova" men man får söka runt i en timme för att få en aning om vilken det är.

U1 är så stor och fet. Iofs. inte helt fel på en sån typ av klocka men U50 är favoriten designmässigt av de Sinn som har vridring. Generellt har jag hört en del gnäll om lume på Sinn, stämmer det? Också läst att U50 ska ha bättre lume.
U50 räcker dugligt om man laddar upp den innan man går och lägger sig men visst, det är väl kanske ingenting man skriver hem om och det ska som sagt vara bättre än på många andra modeller från Sinn. Jag tror faktiskt att Sinn använder samma typ av lyspasta på de flesta av deras modeller men att appliceringen skiljer en del.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
U1 och Frogman.
20210316_182344.jpg
AJ AJ.. inte bra. Man ser redan hur SINNen går baklänges.. :)
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Lagt en del tid på att leta Canvas. Det jag ville ha på strapped.se var slut så ökade sökytan något. Fasen vad många roliga ”hantverksband” det finns. Missade ett från Polen när paypal buggade. Fastnade sedan på ett gjort i Ukraina av gamla sovjetiska fallskärmsväskor. Men det var lite väl dyrt som startband.

Men med det sagt, förstår mer och mer fascinationen. Hur kul som helst
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag hade valt EZM3. Jag tycker den ser mer proportionerlig ut på din handled (och hade gjort det på min egen). Jag har också svårt för UX hoppande, svävande sekundvisare och oljan är cool men bökig i längden tänker jag. Med service och batteribyte som måste till Tyskland och allt det. Annars skulle du kunna välja mellan U50 och EZM3 istället, för U50 är väl mer i samma storlek som EZM:en men har liknande estetik som UX (ish...) osv.
EZM3:an med sin Argonfyllning behöver också komma till Frankfurt för service. Om man ska ha den intakt, så att säga.
Precis som UX:en. Jag blir inte förvånad om UX:en faktiskt blir billigare avseende service.
Så det är nog snarare utseende och storlek som avgör valet dem emellan, tänker jag.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
EZM3:an med sin Argonfyllning behöver också komma till Frankfurt för service. Om man ska ha den intakt, så att säga.
Precis som UX:en. Jag blir inte förvånad om UX:en faktiskt blir billigare avseende service.
Så det är nog snarare utseende och storlek som avgör valet dem emellan, tänker jag.
Ja @Laddsladd påpekade det också. Tänkte inte på det 😁. Dock tänkte jag mer på tiden och böket och stöket att behöva skicka iväg klockan flera veckor för nåt så enkelt som ett batteribyte. Och batteribyte gör man väl oftare än service? Eller om det är typ 7år batteritid kanske det är ungefär samma, heh. Så nä, ni båda har rätt. Det är ju inget man gör ofta oavsett.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
En fråga från en nybörjare i gamet. Kör man samma stift till länk och band eller kör man olika?
Jag har alltid kunnat ha samma stift, har flyttat från länk till gummi och sen tillbaka utan problem. Viktigt är dock Ingen har fipplat bort stiften någon gång under klockans liv. Har du fel kan allt möjligt hända; svårt att (de-)montera, glappa, leda till slitage, gå sönder osv
 
Senast ändrad:

R.Capac

Audemars
2-Faktor
En fråga från en nybörjare i gamet. Kör man samma stift till länk och band eller kör man olika?
Viktigt är att man har rätt stift till om man har lugholes eller inte. Fråga @Dr. D . När man inte har lugholes ska stiften ha en extra ansats så man får grepp om stiftet mellan bandhorn och band. Tror bilder på de olika stiften visats tidigare av någon i tråden.
1615956573582.png


1615956602275.png
 
Sinnister,

Behöver lite input. Har en 556a som jag verkligen gillar men är sugen på ett lite mer rejält och tooligt alternativ för att den verkligen ska vara en GADA för mig (slänger t ex på mig en Aqualand när det ska badas för att jag har min 556 på canvas/skinn-band som inte är så badvänligt). Har velat lite mellan 857, UX och EZM3. Efter att ha provat dem alla tre live gick 857 bort - klickade inte av ngn anledning. Då återstår UX och EZM3 - superfina båda två. Två coola dykare som absolut funkar att ta med till sandstranden. Har alltid tyckt att Sinns integrerade gummiband är galet snyggt vilket talar för UX, vars andra fördelar är att den är tegimenterad och har den oljefyllda boetten. Samtidigt gillar jag storleken och formspråket på EZM3 som, om det blir en sån, kommer att bäras på länk. Är lite orolig att UX med sina 43 mm kommer upplevas som stor?

Vad hade ni valt och varför?
Ezm för den är något diskretare och för att jag föredrar formspråket. Om jag skulle välja annan ren dykare skulle valet bli u50.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Sinnister,

Behöver lite input. Har en 556a som jag verkligen gillar men är sugen på ett lite mer rejält och tooligt alternativ för att den verkligen ska vara en GADA för mig (slänger t ex på mig en Aqualand när det ska badas för att jag har min 556 på canvas/skinn-band som inte är så badvänligt). Har velat lite mellan 857, UX och EZM3. Efter att ha provat dem alla tre live gick 857 bort - klickade inte av ngn anledning. Då återstår UX och EZM3 - superfina båda två. Två coola dykare som absolut funkar att ta med till sandstranden. Har alltid tyckt att Sinns integrerade gummiband är galet snyggt vilket talar för UX, vars andra fördelar är att den är tegimenterad och har den oljefyllda boetten. Samtidigt gillar jag storleken och formspråket på EZM3 som, om det blir en sån, kommer att bäras på länk. Är lite orolig att UX med sina 43 mm kommer upplevas som stor?

Vad hade ni valt och varför?
Man tänker ofta om UX att vad tusan ska man med 5000/12000m vattenskydd till och den måste in till Sinn för batteribyte. Som tidigare nämnts har UX ungefär samma serviceintervall 7år som vilken mekanisk klocka som helst och Sinns måste ofta in till Frankfurt tack vare sina special effects som Argon/kvävgas och antifuktkapslar.

Är man dykare måste ändå läsbarheten under vatten vara det som tilltalar mest med UX.

Som gemene man är det väl design och utseende och då finns många alternativ. U50 ser mums ut :).

1615962882376.png
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Sinnister,

Behöver lite input. Har en 556a som jag verkligen gillar men är sugen på ett lite mer rejält och tooligt alternativ för att den verkligen ska vara en GADA för mig (slänger t ex på mig en Aqualand när det ska badas för att jag har min 556 på canvas/skinn-band som inte är så badvänligt). Har velat lite mellan 857, UX och EZM3. Efter att ha provat dem alla tre live gick 857 bort - klickade inte av ngn anledning. Då återstår UX och EZM3 - superfina båda två. Två coola dykare som absolut funkar att ta med till sandstranden. Har alltid tyckt att Sinns integrerade gummiband är galet snyggt vilket talar för UX, vars andra fördelar är att den är tegimenterad och har den oljefyllda boetten. Samtidigt gillar jag storleken och formspråket på EZM3 som, om det blir en sån, kommer att bäras på länk. Är lite orolig att UX med sina 43 mm kommer upplevas som stor?

Vad hade ni valt och varför?
Personligen tycker jag att EZM har för lite svärta i tavlan. Den är lite grådaskig och kontrastslös och upplevs oftast som dyster i mina ögon, så jag hade valt UX med svart vridring.
Den oljefyllda boettens betraktningsvinkel, både över och under vatten, adderar ju till utseendet och läsbarheten och gör den mer unik. Quartzverket i den har hög noggrannhet, går alltid rätt utan att behövas dras upp och ställas om och torde tåla mer spö än EZM’s mekaniska. Några bilder på min gamla;
15A34417-4027-4C1E-BF9B-5D374822EFDA.jpeg
F414A688-5A65-4E4C-8EDB-4C44F0A61B32.jpeg
3F39D6B2-AB8A-4556-92E6-1559F3612EFC.jpeg
98629CF4-D0E1-46FB-88AB-7FAF8B230728.jpeg
6C363DC7-AFD2-4C86-BADB-2902741C2281.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Sinnister,

Behöver lite input. Har en 556a som jag verkligen gillar men är sugen på ett lite mer rejält och tooligt alternativ för att den verkligen ska vara en GADA för mig (slänger t ex på mig en Aqualand när det ska badas för att jag har min 556 på canvas/skinn-band som inte är så badvänligt). Har velat lite mellan 857, UX och EZM3. Efter att ha provat dem alla tre live gick 857 bort - klickade inte av ngn anledning. Då återstår UX och EZM3 - superfina båda två. Två coola dykare som absolut funkar att ta med till sandstranden. Har alltid tyckt att Sinns integrerade gummiband är galet snyggt vilket talar för UX, vars andra fördelar är att den är tegimenterad och har den oljefyllda boetten. Samtidigt gillar jag storleken och formspråket på EZM3 som, om det blir en sån, kommer att bäras på länk. Är lite orolig att UX med sina 43 mm kommer upplevas som stor?

Vad hade ni valt och varför?
UX:en är ingen liten klocka men den känns inte så stor på armen, och inte på din bild?
Lug to Lug är knappt över 50mm.
Framförallt är den ju sjukt rolig att ha med under vatten, läsbarheten är löjlig;


 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Funderar på att köpa länk till min EZM3, vad tycker ni som har h-länken om kvaliteten? Är den värd pengarna?

Jag har H-länken på 103:an. Tycker den är bra och har aldrig stört mig på spännet
Som @R.Capac skriver ovan den helt klart värd priset. Jag skulle däremot gärna betala en tusing till för ett bättre spänne men ett smidigare lås och någon form av mickro justering. Dykar förlängningen är ok på dyker modellerna men begriper inte vad man ska ha den till på en vanlig klocka. :)



IMG_0134.JPG
 
Topp