• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Finns det någon här som har en lagom härjad 556? Är nyfiken på att se hur den åldras. Den borde ju inte dra på sig hairlines likt en polerad boett och inte heller skav som jag tror att tex modellerna som är bead blasted kommer få? Eller har jag fel? Visa mig era 556 som har fått lite karaktär :)

Fick ett paket idag
IMG_0968.JPG

Innehållande min Sinn 103 St med plexi
Vilken fantastisk klocka. Första intrycken är följande:

Grym storlek, bärs troligtvis runt 1mm mindre än en speedy PRO tex. Klockans höjd på 15.5mm enligt spec är verkligen inget problem. Bandhornen kramar om handleden så pass att det inte stör.
IMG_0972.JPG

Tavlan och vridringen vita kontraster mot den svarta bakgrunden gör att klockan uppfattas väldigt krispig. En speedy har en tavla som nästan ser grå ut i jämförelse med den svarta på 103an. Alla siffror och detaljer har en skarphet och exakthet som man inte alltid hittar ens i högre prisklasser.

IMG_0970.JPG
IMG_0971.JPG

Det höga plexit ger massor av karaktärer till klockan. Hur många andra kronografer klarar 200m? Är ändå hyfsat unikt.

IMG_0989.JPG

Bezelen reflekteras i bandhornen ur vissa vinklar vilket får även bandhornen att se svarta ut. Rätt läckert!

IMG_0994.JPG

Vintagelädret är riktigt trevligt även om jag troligtvis kommer sporta den mest på MOD Nato. En klocka som klarar att bada ska användas i vatten:)

Lumen imponerar också
IMG_1001.JPG

Vad är på minussidan då?
Vridringen kanske saknar lite känsla i vridningen men inget jag kommer använda ändå:)

Tack för idag!

Kan inte annat än att hålla med @par på alla punkter! Min landade igår och jag är supernöjd :)

IMG_2504.JPG
IMG_2509.JPG

Idag kom den lilla lådan med min nyservade 103 St Ty :)
Över tre månader tog det att kolla vad som var fel, komma med prisförslag och åtgärda klockan. Känns ändå som en rimlig tidsåtgång och jag har haft andra klockor att rotera med.

I paketet låg serviceboxen med klockan och de gamla delarna. ett litet trevligt knyte med choklad bjöd @ERIKSON URHANDEL på, och det är ju aldrig fel!
IMG_3273.JPG

Sinn har bytt krona, fjäder, bom, visarsats, glas, tryckknappar och diverse andra delar. Man har också polerat klockan.

IMG_3274.JPG

Poleringen är enligt mig helt ok!
Man bör komma ihåg att detta inte är en 100k-klocka som endast får manövreras med kirurghandskar och bäras till kyrkan på söndagar. En sådan här klocka behöver man inte vara Rolex-rädd om. Därför är jag helt tillfreds med att de polerat.
Jag ville ha tillbaka en riktigt fin och perfekt fungerande klocka, och det var precis det jag fick!

IMG_3280.JPG

IMG_3283.JPG

IMG_3284.JPG

Har ännu inte tagit bort plasten på glaset.
Gillar att Eriksons ställer tiden på klockan innan de skickar den!
IMG_3277.JPG

Nu är bara frågan om jag ska njuta länge av en nyservad klocka eller om jag ska kränga den vidare nu när den är fräsch och just nyservad? :rolleyes:

Bilagor

• IMG_3275.JPG
    IMG_3275.JPG
    195.5 KB · Visningar: 28
  • IMG_3278.JPG
    IMG_3278.JPG
    161 KB · Visningar: 26
  • IMG_3279.JPG
    IMG_3279.JPG
    184.5 KB · Visningar: 25
  • IMG_3282.JPG
    IMG_3282.JPG
    249.4 KB · Visningar: 27
Senast ändrad:
Över tre månader tog det att kolla vad som var fel, komma med prisförslag och åtgärda klockan. Känns ändå som en rimlig tidsåtgång och jag har haft andra klockor att rotera med.

I paketet låg serviceboxen med klockan och de gamla delarna. ett litet trevligt knyte med choklad bjöd @ERIKSON URHANDEL på, och det är ju aldrig fel!
IMG_3273.JPG

Sinn har bytt krona, fjäder, bom, visarsats, glas, tryckknappar och diverse andra delar. Man har också polerat klockan.

IMG_3274.JPG

Man bör komma ihåg att detta inte är en 100k-klocka som endast får manövreras med kirurghandskar och bäras till kyrkan på söndagar. En sådan här klocka behöver man inte vara Rolex-rädd om. Därför är jag helt tillfreds med att de polerat.
Jag ville ha tillbaka en riktigt fin och perfekt fungerande klocka, och det var precis det jag fick!

IMG_3280.JPG

IMG_3283.JPG

IMG_3284.JPG

IMG_3277.JPG

Nu är bara frågan om jag ska njuta länge av en nyservad klocka eller om jag ska kränga den vidare nu när den är fräsch och just nyservad? :rolleyes:
Varför passade du inte på att byta till engelsk dagskiva? Är även nyfiken på vad det kostade då det precis finns en servicetråd på TZUK angående Sinn och de servicekostnaderna som nämns där är ju i princip gratis.

Varför passade du inte på att byta till engelsk dagskiva? Är även nyfiken på vad det kostade då det precis finns en servicetråd på TZUK angående Sinn och de servicekostnaderna som nämns där är ju i princip gratis.
Den känns mer preussisk med tysk dagskiva :p
Kan faktiskt sakna att min 356 inte har tysk skiva. Hade jag köpt den ny hade jag valt tyska. Deutsch ist steinhart! :D

Gjorde man något mer än bara en standardservice? Annars borde Sinn uppdatera sin prislista: www.sinn.de/en/Download/Sinn_ServicePriceList.pdf

Ja de bytte kronaxel och något mer.
Ska kolla detta när jag kommer hem. Tack för påpekandet! :)

Edit: hittade lite info i en konversation.

Komplett genomgång av verket
Byte av diverse verkdelar
Byte visarsats
Byte krona
Byte samtliga packningar
Tryckprov
Kostnad för service: 5900:-

330 för service, 50*2 för frakt och lite delar. Inte helt orimligt att det landar på 6000 :)

Jag föredrar den tyska dagskivan.
Pris för service enligt ovan.

IMG_3273.JPG

IMG_3274.JPG

IMG_3280.JPG

IMG_3283.JPG

IMG_3284.JPG

IMG_3277.JPG

Klart du ska njuta av den! Mysigt med en nyservad och vacker som attan i sin granna kostym. Rasta den med öm hand medan du tar tiden på dina frukostägg!

Är det någon som råkar ha en länkbit till en 556:a att sälja? H-länken, gamla modellen med vanliga skruvar, inte nya med insexskruv. Annars får det bli en sväng till Eriksons

IMG_3273.JPG

IMG_3274.JPG

IMG_3280.JPG

IMG_3283.JPG

IMG_3284.JPG

IMG_3277.JPG

Trots att den blivit kanonfin och funkar klockrent så är den nog inte för mig. Jag använde den hela dagen igår men så fort jag kom hem från jobbet så åkte U1:an på.
Säljer denna och siktar in mig på en UX eller någon annan "ubåtsstålsklocka".
Skicka PM om ni vill få en första tjing innan den dyker upp på köp och sälj.

IMG_3288.JPG

Trots att den blivit kanonfin och funkar klockrent så är den nog inte för mig. Jag använde den hela dagen igår men så fort jag kom hem från jobbet så åkte U1:an på.
Säljer denna och siktar in mig på en UX eller någon annan "ubåtsstålsklocka".
Skicka PM om ni vill få en första tjing innan den dyker upp på köp och sälj.

IMG_3288.JPG
Förstår tanken. UX kommer att vara en utmärkt ersättare för din 103:a. Mycket nöjd med min. Och så skönt med Quartz :)

Tillbaka
Topp