Är datorn farlig eller inte? Ingen aning. Hur gör ni när: Ni åker under en stor kraftledning eller i närheten av en transformator station, när ni är i närheten av TV apparaten eller induktions spisen, en kraftig elmotor, i en verkstadslokal med massor av elektriska maskiner, sitter i en modern bil och framförallt i en ELBIL. Hur klarar all piloter sina klockor med tanke på all elektronik och olika elsystem och högfrekventa generatorer. Magnetfält finns överallt och många betydligt kraftigare än en dator och högtalare. Men som sagt jag har ingen aning om hur det påverkar klockor.
Jag har aldrig råkat ut för att få en klocka magnetiserad, största hotet mot mina klockor är den vingliga cykelturen på väg hem (via div diken) från restaurangen en blöt sommar kväll.
Det poppade upp ett minne från England för sådär 15 år sedan när jag jobbade där, tankade bilen och pratade i telefon samtidigt. Blev ordentligt utskälld, macken kunde ju explodera av mobilradiovågorna. Pratade aldrig mer i tfn när jag tankade i England men här hemma händer det ofta och hittills har ingen mack exploderat.
Bara egna funderingar utan att veta fakta eller med någon vetenskaplig bakgrund.