• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Smeden

Silver
Friends Of KS
Funderar på att i en skimrande framtid bli fullvärdig medlem i tråden ;)

Screenshot_20210530-090924.jpg


Internet ger noll svar, har någon ett mått på den "sanna" L2L:en på 144:an med länk? 44mm case enligt uppgift, men hur mycket bygger de första länkbitarna ut från boetten innan länken kan falla rakt ner?
 

R.Capac

Guld
2-Faktor
Funderar på att i en skimrande framtid bli fullvärdig medlem i tråden ;)

Screenshot_20210530-090924.jpg


Internet ger noll svar, har någon ett mått på den "sanna" L2L:en på 144:an med länk? 44mm case enligt uppgift, men hur mycket bygger de första länkbitarna ut från boetten innan länken kan falla rakt ner?
Du är så välkommen:). Faktiskt ofattbart att klocktillverkarna inte kan skriva in viktig fakta om klockorna och L2L är ju ett viktigt mått. Det är trots allt ett hyggligt begränsat affärsområde och borde inte vara så svårt att få med. Sinn skriver iaf in vikten vilket långt ifrån alla gör. Varför skriver inte Sinn in längd på läderbanden och bredd vid spännet för deras band man kan köpa via hemsidan eller återförsäljare?

Ursäkta kapningen av ditt inlägg. Klart du ska ha en 144:a när vi rett ut måtten:).
 

Jamterik

Guld
2-Faktor
Funderar på att i en skimrande framtid bli fullvärdig medlem i tråden ;)

Screenshot_20210530-090924.jpg


Internet ger noll svar, har någon ett mått på den "sanna" L2L:en på 144:an med länk? 44mm case enligt uppgift, men hur mycket bygger de första länkbitarna ut från boetten innan länken kan falla rakt ner?
Du är så välkommen då!!🥰
 

vanman

Guld
2-Faktor
Funderar på att i en skimrande framtid bli fullvärdig medlem i tråden ;)

Screenshot_20210530-090924.jpg


Internet ger noll svar, har någon ett mått på den "sanna" L2L:en på 144:an med länk? 44mm case enligt uppgift, men hur mycket bygger de första länkbitarna ut från boetten innan länken kan falla rakt ner?
klart du ska slå till! Provade en 144 häromveckan och var förvånad att den inte kändes så stor..
 

nept

Silver
Lite besvärande ändå att ett varumärke med tysk ingenjörskonst och precision som kännetecken har denna typ av problem? Framförallt tycker jag att väntetiderna verkar under all kritik. Tycker att garantiärenden ska prioriteras.
Alla vet att en BMW behöver ohemult många verkstadsbesök och alla som bott i Tyskland vet att seg och ineffektiv byråkrati är det tyskaste som finns, så det känns väl rimligt att Sinn skulle vara en kombination av dessa två :)
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Alla vet att en BMW behöver ohemult många verkstadsbesök och alla som bott i Tyskland vet att seg och ineffektiv byråkrati är det tyskaste som finns, så det känns väl rimligt att Sinn skulle vara en kombination av dessa två :)
Såklart grov generalisering men min uppfattning av tyska företag inte är särskilt bra på (läs bedrövligt dåliga) på snabba förändringar.

Det kan ju vara så att det pga ökade volymer eller annat blir en trång sektor med urmakare osv. Men det finns så många sätt att hantera det. Anställa urmakare såklart, outsourca också. Men viktigast är att ha en dialog med kunden, förklara och be om ursäkt. Kanske skicka på en giveaway eller liknande. Ofta får man då en förståelse från kunden. Men att bara hålla tyst är sällan bra.
 

Omega21jul1969

Guld
2-Faktor
Funderar på att i en skimrande framtid bli fullvärdig medlem i tråden ;)

Screenshot_20210530-090924.jpg


Internet ger noll svar, har någon ett mått på den "sanna" L2L:en på 144:an med länk? 44mm case enligt uppgift, men hur mycket bygger de första länkbitarna ut från boetten innan länken kan falla rakt ner?

Kan också intyga att den boettformen bärs mindre. Länken faller ner direkt om du har en smalare handled. Dock bygger den en del på höjden. För mig bärs den absolut inte större än en Speedmaster på 42mm.
 

perhog

Guld
2-Faktor
Alla vet att en BMW behöver ohemult många verkstadsbesök och alla som bott i Tyskland vet att seg och ineffektiv byråkrati är det tyskaste som finns, så det känns väl rimligt att Sinn skulle vara en kombination av dessa två :)
Just därför kör man inte en Bader Meinhof Wagen du vet killar med hjärna kör bilar med stjärna 😁
 

fransl

Basic
Jag har funderat en del på det där med röd sekundvisare, nu när jag, flera gånger om dagen, drunknar i den nattsvarta tavlan på min 556i... Sekundvisaren saknar ju lume, och har därför (?) inte exakt samma vita färg som minut- och timvisarna. Det är lite smått irriterande. Enklaste lösningen hade förstås varit att ha lume på sekundvisaren också.

Det märks inte lika tydligt på den tryckta loggan och texten "AUTOMATIK" på tavlan, för de är alla oftast lite för långt ifrån visarna för att det skall märkas. Men sekundvisaren passerar ju över de andra två, minst en gång, oftast två gånger, per minut.
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Jag har funderat en del på det där med röd sekundvisare, nu när jag, flera gånger om dagen, drunknar i den nattsvarta tavlan på min 556i... Sekundvisaren saknar ju lume, och har därför (?) inte exakt samma vita färg som minut- och timvisarna. Det är lite smått irriterande. Enklaste lösningen hade förstås varit att ha lume på sekundvisaren också.

Det märks inte lika tydligt på den tryckta loggan och texten "AUTOMATIK" på tavlan, för de är alla oftast lite för långt ifrån visarna för att det skall märkas. Men sekundvisaren passerar ju över de andra två, minst en gång, oftast två gånger, per minut.
Kan inte storyn bakom 556 men vill minnas att det finns en anledning till det röda på flera andra av Sinns modeller är just rött. Det är inte meningen att det ska synas i mörker eller vid dykning etc, då vill man ha en så ”clean” tavla som möjligt. Rött är den färg som försvinner först.
Se på bla UX och EZM klockorna.
 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Jag har funderat en del på det där med röd sekundvisare, nu när jag, flera gånger om dagen, drunknar i den nattsvarta tavlan på min 556i... Sekundvisaren saknar ju lume, och har därför (?) inte exakt samma vita färg som minut- och timvisarna. Det är lite smått irriterande. Enklaste lösningen hade förstås varit att ha lume på sekundvisaren också.

Det märks inte lika tydligt på den tryckta loggan och texten "AUTOMATIK" på tavlan, för de är alla oftast lite för långt ifrån visarna för att det skall märkas. Men sekundvisaren passerar ju över de andra två, minst en gång, oftast två gånger, per minut.
Ja, jag kan förstå de som faller för den ultraavskalade I-modellen, men personligen gillar jag att A-modellen ser ut som ett klassiskt cockpitinstrument. Tooligt så det förslår! Dessutom påminner de arabiska siffrorna vid 12, 3, 6 och 9 om klassiska Railmasters, vilka jag alltid gillat. Den röda sekundvisaren tycker jag ger en lekfull touch.
 
Senast ändrad:

fransl

Basic
Jag håller med dig. Jag älskar 3/6/9/12-grejen också och funderade länge på a-modellen också. Det föll till slut på att jag fick för mig att siffrorna skulle bli förståra. Jag är inte säker, eftersom jag fortfarande aldrig sett en a. Fick jag se en så kanske jag ändrar mig?

På tal om instrument:

inspiration.jpg


Tänk vad coolt att kunna ändra skalan som på detta instrument! Tänk att man kunde göra en 24-timmarsvisning, där man skiftar 3/6/9/12 till 15/18/21/24 dygnets andra halva. Vem kunde göra detta om inte Sinn? :)
 
Topp