• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

perhog

Guld
2-Faktor
Passande att SVT kör en dokumentär om flygvapnet under kalla kriget.
Även passande att min far är på besök, som arbetat för flygvapnet halva livet, som extrakommenator här i soffan.
20210609_201513.jpg
Jäkligt bra dokumentär men förbaskat sorglig. Fick nästan en tår i ögat, killen som gick i backen med lansen var min flyglärare på den tiden, vi skulle ha kört sista passen före uppflygning dagen efter han försvann 😢
 

SpejsMan

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Jäkligt bra dokumentär men förbaskat sorglig. Fick nästan en tår i ögat, killen som gick i backen med lansen var min flyglärare på den tiden, vi skulle ha kört sista passen före uppflygning dagen efter han försvann 😢
Ja det var rätt tragiskt på den tiden, men man förstår ju ändå varför det var på det sättet.
Har ju blivit aningen bättre sedan 39an som tur är, med lite större marginaler.
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Även jag har ett låtsasjobb men jag flyttade ut kontoret tillfälligt. Flyttar in till skrivbordet igen när batteriet på datorn börjar ge sig.

20210609_125518.jpg

Grym matchning med valet av den skjortan till klockan!

Någon som har en Sinn 556 B och vill dela lite bilder? 🙂

 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Legandarisk Sinn-post av @jabla från 556B-tråden 😎

 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Legandarisk Sinn-post av @jabla från 556B-tråden 😎

Haha fick mig ett gott skratt så tack för att du re-postade.
Riktig fin klocka också och efter att @jabla testat tätheten ett par inlägg längre fram i tråden så måste den doftat fantastiskt för alla i pass arounden.
 

Jamterik

Guld
2-Faktor
Fråga, är det bekräftat att Carl Of Sweden är AD på Sinn? Känns ju så där seriöst isf, min uppfattning, och den står jag för.
 

Canee

Silver
2-Faktor
Jo det är ett orginal.
Kan inte ta på mig äran för matchningen, men håller med! Kommer göra sig riktigt bra till sommaren.

Skulle behöva badkläder oxå.
Tips någon?

Tycker att ett enkelt gummi från Royal Straps gjort jobbet utmärkt för mig! Den blå tavlan är sjukt fin på sommaren och i badsammanhang.

104an gör sig även på Zuludiver i tropical-stil! Väldigt trevligt att bära och nu är vi redo för såväl ordentliga bad samt plaskpool med grabben. (Sorry @MaBr - fastnade mer för detta än ett som sluter upp mot boetten!).
7700D32B-7878-4638-8279-98B11EB15720.jpeg

Badpremiär, om så endast i plaskpoolen!

EE44B358-00F5-4005-BB9B-E8E2980A840E.jpeg
25EF84F7-160A-49EF-BAC4-7718ACEC23C7.jpeg
 

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Jo det är ett orginal.
Kan inte ta på mig äran för matchningen, men håller med! Kommer göra sig riktigt bra till sommaren.

Skulle behöva badkläder oxå.
Tips någon?

Jag måste säga att jag är galet nöjd med Sinns originalgummi. Betingar tusenlappen från @ERIKSON URHANDEL . Jag har kört med det nästan uteslutande på den blå, och därefter den gröna 104. Väntar iofs i detta nu på två Sinnstraps (svart kalv med kontrastsöm samt cordovan) och ett viklås, men är ganska säker på att gummit kommer förbli väl använt även efter dessa anlänt - ffa. nu under sommarmånaderna. Tycker originalgummit kontrasterar jävligt bra mot högpolerat och sunburst. Men det är min åsikt. :)


Vill man gå lite billigare (men inte billigt) tycker jag Hirsch Pure är ett bra val. No fuss design, hög kvalitet, finns i flera färger.
1623329132009.png
 
Senast ändrad:

Jamterik

Guld
2-Faktor
Fick ett bra tips av en kompis, om man är så insnöad på Sinn att man skaffar 7st, då kan man ha ett rullande schema....byta varje dag! :)
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
På mig satte de sprutan i höger arm vilket jag ångrade dagen efter. Värkte rätt bra och dumt som högerhänt. Tur man inte hade planerat ngt fysiskt arbete

Konstigt att de inte frågade? Tror aldrig jag har fått en spruta utan att de har frågat om man är höger- eller vänsterhänt.

Folk är ju roliga 👇 Varför inte ta 363´ när man ändå passar på och uppenbarligen har delirium, eller 463´ för den delen 🙂

Skärmavbild 2021-06-10 kl. 18.16.18.png
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Konstigt att de inte frågade? Tror aldrig jag har fått en spruta utan att de har frågat om man är höger- eller vänsterhänt.

Folk är ju roliga 👇 Varför inte ta 363´ när man ändå passar på och uppenbarligen har delirium, eller 463´ för den delen 🙂

Skärmavbild 2021-06-10 kl. 18.16.18.png
Hon frågade om det gick bra med höger arm och jag tänkte lite machoaktigt att det spelar ingen roll. Bra dum ibland 😂
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Konstigt att de inte frågade? Tror aldrig jag har fått en spruta utan att de har frågat om man är höger- eller vänsterhänt.

Folk är ju roliga 👇 Varför inte ta 363´ när man ändå passar på och uppenbarligen har delirium, eller 463´ för den delen 🙂

Skärmavbild 2021-06-10 kl. 18.16.18.png
Helt galet. Men vad gör den så unik? Måste ändå finnas gott om ovanliga sinn?

edit. Uttrycket ”gott om ovanliga” kanske blev lite dumt
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Helt galet. Men vad gör den så unik? Måste ändå finnas gott om ovanliga sinn?

Type XX-caset i kombination med Valjoux72. Men det spelar ingen roll, hur ovanlig den än är går det inte att motivera det där priset.

Sen vill jag nästan vända på det. I och med Helmuts "man tager vad man haver-mentalitet” så visst är det extremt ovanligt med ovan spec, men det hade varit exklusivt på riktigt om det var en identisk serie om exempelvis 100 ex och det här var det enda exemplaret som man kände till. För mig blir det nästan som en Franken-klocka även om den påstått kommer från Helmuts verkstad. Alla får så klart värdera hur de vill, men så ser jag på det i alla fall.

Det är därför jag har varit försiktigt skeptisk tidigare till tex 103B med Breguet-visare, (innan posten på Sinn´s Insta om det ex som köpts av familjen), och en annan 103B Type XX som dök upp på eBay för ett tag sedan. Svårt att veta om det var Helmut eller nästkommande ägare som fått feeling och ändrat visare eller stoppat in tavlan i ett annat case.
 
Senast ändrad:

vanman

Guld
2-Faktor
Type XX-caset i kombination med Valjoux72. Men det spelar ingen roll, hur ovanlig den än är går det inte att motivera det där priset.

Sen vill jag nästan vända på det. I och med Helmuts "man tager vad man haver-mentalitet” så visst är det extremt ovanligt med ovan spec, men det hade varit exklusivt på riktigt om det var en identisk serie om exempelvis 100 ex och det här var det enda kända exemplaret som man kände till. För mig blir det nästan som en Franken-klocka även om den påstått kommer från Helmuts verkstad. Alla får så klart värdera hur de vill, men så ser jag på det i alla fall.

Det är därför jag har varit försiktigt skektisk tidigare till tex 103B med Breguet-visare, (innan posten på Sinn´s Insta om det ex som köpts av familjen), och en annan 103B Type XX som dök upp på eBay för ett tag sedan. Svårt att veta om det var Helmut eller nästkommande ägare som fått feeling och ändrat visare eller stoppat in tavlan i ett annat case.
Vältalat, Spot on!
 
Topp