• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Dagens Sinn
IMG_20210610_190423_631.jpg
 

perhog

Guld
2-Faktor
Konstigt att de inte frågade? Tror aldrig jag har fått en spruta utan att de har frågat om man är höger- eller vänsterhänt.

Folk är ju roliga 👇 Varför inte ta 363´ när man ändå passar på och uppenbarligen har delirium, eller 463´ för den delen 🙂

Skärmavbild 2021-06-10 kl. 18.16.18.png
Jag fick frågan om vilken arm och andra gången frågade dom till och med om jag känt några biverkningar. Jodå, Bi verkningar fick jag en vecka efter första sprutan, blev stungen som F...N en kväll i bigården. Men det var nog inte såna bi verkar dom syftade på. Faktum är att jag inte känt något efter någon av sprutorna. Vi ska var tacksamma för att vi lever i det land vi lever i även om det småstrular ibland så är det nog inte värre än i andra länder.

Undrar vad som kommer att hända med priser på beg klockor den dagen den stora bubblan spricker.. om den spricker.
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Jag fick frågan om vilken arm och andra gången frågade dom till och med om jag känt några biverkningar. Jodå, Bi verkningar fick jag en vecka efter första sprutan, blev stungen som F...N en kväll i bigården. Men det var nog inte såna bi verkar dom syftade på. Faktum är att jag inte känt något efter någon av sprutorna. Vi ska var tacksamma för att vi lever i det land vi lever i även om det småstrular ibland så är det nog inte värre än i andra länder.

Undrar vad som kommer att hända med priser på beg klockor den dagen den stora bubblan spricker.. om den spricker.

Den där kommer med 100% säkerhet inte bli såld för det priset, så i det specifika fallet kan man räkna med en kollaps från utsatt pris till försäljningspris. Jag hade varit mer nervös om jag köpt en 2 år gammal Patek för fyra gånger listpris än om jag hade köpt en Daytona från 1974 för lika många hundratusen. Det jag menar är att sällsynta vintageklockor med större sannolikhet kommer att hålla priset än nya massproducerade stålklockor som har ett högt andrahandsvärde enbart på grund av långa kötider. Vet inte hur logiken ligger till i mitt resonemang, men det är vad min magkänsla säger i alla fall.

Enig om att mycket är fantastiskt bra även om allt alltid var bättre förr ☺️
 

Jamterik

Guld
2-Faktor
Jag fick frågan om vilken arm och andra gången frågade dom till och med om jag känt några biverkningar. Jodå, Bi verkningar fick jag en vecka efter första sprutan, blev stungen som F...N en kväll i bigården. Men det var nog inte såna bi verkar dom syftade på. Faktum är att jag inte känt något efter någon av sprutorna. Vi ska var tacksamma för att vi lever i det land vi lever i även om det småstrular ibland så är det nog inte värre än i andra länder.

Undrar vad som kommer att hända med priser på beg klockor den dagen den stora bubblan spricker.. om den spricker.
Det där är intressant, priset på klockor kan jag inte sia om, men jag tänker så här, aktier, ja det har gått rakt uppåt ett tag! Men när dom dyker har man inget eller iaf mycket mindre än när det var på topp! En klocka har jag iaf glädje av iom att jag fortfarande kan njuta av den, varje dag! Jag kommer inte att bli rik på mina klockor, det var aldrig tanken! Personligen tycker jag att systemet med aktier som pensionssparande känns som ytterligare ett sätt av staten att säga, "Hey, wasen´t my fault!"

Jaja blir nog bra till sist, får väl snara grannarnas katter och grilla när det blir riktigt illa.... :)
 

perhog

Guld
2-Faktor
Den där kommer med 100% säkerhet inte bli såld för det priset, så i det specifika fallet kan man räkna med en kollaps från utsatt pris till försäljningspris. Jag hade varit mer nervös om jag köpt en 2 år gammal Patek för fyra gånger listpris än om jag hade köpt en Daytona från 1974 för lika många hundratusen. Det jag menar är att sällsynta vintageklockor med större sannolikhet kommer att hålla priset än nya massproducerade stålklockor som har ett högt andrahandsvärde enbart på grund av långa kötider. Vet inte hur logiken ligger till i mitt resonemang, men det är vad min magkänsla säger i alla fall.

Enig om att mycket är fantastiskt bra även om allt alltid var bättre förr ☺️
Håller med dig till hundra procent. En gammal vintage klocka har sitt värde pga att den är sällsynt/inte var poppis på den tiden osv. Dom kanske tappar några tiotusental kronor i en kris men kommer alltid tillbaks. Vad händer med alla moderna "hypade" märken som produceras i tusental av robotar i framtiden?
Tacka vet jag en gammal hederlig 6263.a som man till och med fick rabatt på i början av 80 talet.

Allt var bättre för, ju förr desto bättre. :rolleyes:
 

perhog

Guld
2-Faktor
Det där är intressant, priset på klockor kan jag inte sia om, men jag tänker så här, aktier, ja det har gått rakt uppåt ett tag! Men när dom dyker har man inget eller iaf mycket mindre än när det var på topp! En klocka har jag iaf glädje av iom att jag fortfarande kan njuta av den, varje dag! Jag kommer inte att bli rik på mina klockor, det var aldrig tanken! Personligen tycker jag att systemet med aktier som pensionssparande känns som ytterligare ett sätt av staten att säga, "Hey, wasen´t my fault!"

Jaja blir nog bra till sist, får väl snara grannarnas katter och grilla när det blir riktigt illa.... :)
Aktier överhuvudtaget är att chansa för mycket, du vet inte vad som händer i natt och hur det påverkar dina aktier i morgon bitti. Vi som var med på 90 talets början minns med fasa 500% ränta (jag hade 2 månader innan köpt min gård) eller Gulfkriget som inte heller påverkade aktiemarknader på ett positivt sätt. Det är alltids småspararna som förlorar.

Vad gäller grannens katt kan jag bara berätta vad min morfar sa en gång för länge sedan. "Det är kanske inte så glamoröst eller förmöget att bo på landet men man behöver aldrig gå hungrig om man har lite mark" Jakt, odla morötter och mandelpotatis.
Dagens tipps, köp mark, jag har hört att dom inte tillverkar mer :)
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Aktier överhuvudtaget är att chansa för mycket, du vet inte vad som händer i natt och hur det påverkar dina aktier i morgon bitti. Vi som var med på 90 talets början minns med fasa 500% ränta (jag hade 2 månader innan köpt min gård) eller Gulfkriget som inte heller påverkade aktiemarknader på ett positivt sätt. Det är alltids småspararna som förlorar.

Vad gäller grannens katt kan jag bara berätta vad min morfar sa en gång för länge sedan. "Det är kanske inte så glamoröst eller förmöget att bo på landet men man behöver aldrig gå hungrig om man har lite mark" Jakt, odla morötter och mandelpotatis.
Dagens tipps, köp mark, jag har hört att dom inte tillverkar mer :)

Om jag tittar mig i spegeln så är det allt en liten månskensbonde som glirar tillbaka 🙂 🐮🚜
 

perhog

Guld
2-Faktor
I början av pandemin pratades det om att när allt var över kunde ett litet SINN GTG vid Ulva kvarn vara en trevlig aktivitet, för oss runt Mälardalen. Vad tror församlingen? någon vecka efter midsommar när alla fått andra dosen (två veckor innan) kanske det är dax. Träffas på en fika, terrorisera Robert på tidlösa ur och kika på medhavda sinn klockor.
 

Torpeden

Basic
Fråga, är det bekräftat att Carl Of Sweden är AD på Sinn? Känns ju så där seriöst isf, min uppfattning, och den står jag för.
Personligen har jag bra erfarenheter av CoC i andra köpsammanhang, där känns de seriösa. Vet inte riktigt varför man bör invända mot att de har Sinn i sortimentet, borde ju bredda exponeringen till en bredare målgrupp om inte annat?
 

Torpeden

Basic
Jäkligt bra dokumentär men förbaskat sorglig. Fick nästan en tår i ögat, killen som gick i backen med lansen var min flyglärare på den tiden, vi skulle ha kört sista passen före uppflygning dagen efter han försvann 😢

Väldigt tråkigt ja. Vi har lidit helt orimliga förluster länge i FV, tur att kulturen är en annan idag. Kändes ändå som att vissa old timers som förekom i dokumentären reflexmässigt ville försvara det extremt hårda ”train as you fight”-tänket på den tiden, vilket är förståeligt om man uppfostrats i kulturen, men tycker att det ter sig lite provocerande idag att fortfarande till del stå upp för den dåtidens flygvapenkultur när vi idag sitter med facit i hand…
 

perhog

Guld
2-Faktor
Väldigt tråkigt ja. Vi har lidit helt orimliga förluster länge i FV, tur att kulturen är en annan idag. Kändes ändå som att vissa old timers som förekom i dokumentären reflexmässigt ville försvara det extremt hårda ”train as you fight”-tänket på den tiden, vilket är förståeligt om man uppfostrats i kulturen, men tycker att det ter sig lite provocerande idag att fortfarande till del stå upp för den dåtidens flygvapenkultur när vi idag sitter med facit i hand…
OT. Vi får inte glömma att det var en annan tid, ett annat sätt att se på saker och ting, på yttre hot osv. Hur ofta idag läser du om att ryska flygplan kränkt svensk territorium långt in över fastlandet, sådant påverkade alla även dom som inte jobbade i försvaret, vill inte försvara den mentalitet som fans men det var ett annat synsätt även bland civilbefolkningen. Som privatflygare var man smått nervös varje gång man skulle flyga ner till Europa, ADIS mellan öst och väst låg oroväckande nära den trånga korridor man kunde använda i norra Västtyskland. Dessutom var inte Human factor uppfunnet på den tiden, DMT testen var väl inte heller aktuell. Titta bara på ungdomsverksamheten man hade i flygvapnet, skulle aldrig accepteras idag att en 13 åring var med och sköt med k-pist inte heller att FV sponsrade segelflygutbildning i syfte att väcka intresset för utbildning till fältflygare. Alla mina flyglärare både på segel och motor var FV piloter (och alla flög ihjäl sig), den utbildning vi fick gick i den tidens andan. Bra eller dåligt kan diskuteras men kraven skilde sig väsentligt mot vad det är idag. Även Civilflyget har en helt annan mentalitet idag mot för bara 20-30 år sedan, tyvärr har den förändringen inte slagit igenom överallt i värden, för bara 10 år sedan var en kapten fortfarande snäppet över gud (och påven) i tex Italien.
Som sagt utan att döma eller försvara olika tider och platser olika kulturer.

Hur som helst var det lite jobbigt att se sin gamle flyglärare i Dokumentären
 

Jamterik

Guld
2-Faktor
Personligen har jag bra erfarenheter av CoC i andra köpsammanhang, där känns de seriösa. Vet inte riktigt varför man bör invända mot att de har Sinn i sortimentet, borde ju bredda exponeringen till en bredare målgrupp om inte annat?
Helt ok att dom är seriösa, det jag vänder mig mot generellt är att vi går mot en grym diversifiering av verksamheter där nyckelkunskaper går förlorade. Utan att veta ett dugg hur kompetenta CoC är på just Sinn eller andra klockor så är det min uppfattning att när jag går och handlar dyra kapitalvaror så vill jag att personen framför mig vet vad f-n dom pratar om! Återigen, jag vet inte om CoC är klockgurus, men jag skulle bli förvånad om dom var det. Jag gillar säljare som vet mer än vad jag gör sin produkt, det får mig att lära mig mer.

Det är inte meningen att reta upp någon CoC fan, inte alls. Uttrycker bara mina tankar kring försäljning. Jag vill ha kompetenta motparter.
 

JoelD

Guld
2-Faktor
Helt ok att dom är seriösa, det jag vänder mig mot generellt är att vi går mot en grym diversifiering av verksamheter där nyckelkunskaper går förlorade. Utan att veta ett dugg hur kompetenta CoC är på just Sinn eller andra klockor så är det min uppfattning att när jag går och handlar dyra kapitalvaror så vill jag att personen framför mig vet vad f-n dom pratar om! Återigen, jag vet inte om CoC är klockgurus, men jag skulle bli förvånad om dom var det. Jag gillar säljare som vet mer än vad jag gör sin produkt, det får mig att lära mig mer.

Det är inte meningen att reta upp någon CoC fan, inte alls. Uttrycker bara mina tankar kring försäljning. Jag vill ha kompetenta motparter.
Oavsett så finns ju Erikson kvar, så det är ju bara för oss andra att gå dit for our Sinn needs
 

Torpeden

Basic
Helt ok att dom är seriösa, det jag vänder mig mot generellt är att vi går mot en grym diversifiering av verksamheter där nyckelkunskaper går förlorade. Utan att veta ett dugg hur kompetenta CoC är på just Sinn eller andra klockor så är det min uppfattning att när jag går och handlar dyra kapitalvaror så vill jag att personen framför mig vet vad f-n dom pratar om! Återigen, jag vet inte om CoC är klockgurus, men jag skulle bli förvånad om dom var det. Jag gillar säljare som vet mer än vad jag gör sin produkt, det får mig att lära mig mer.

Det är inte meningen att reta upp någon CoC fan, inte alls. Uttrycker bara mina tankar kring försäljning. Jag vill ha kompetenta motparter.

Ingen fara, du retar inte upp mig. ;) Köper det du säger, tänker dock att CoC kan bli inkörsport för en ännu ofrälst sinnist (som sedan med fördel tar sitt intresse till en ny nivå över en kaffe eller öl hos föredömliga @ERIKSON URHANDEL)!
 
Topp