• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Nu förstår jag vad det menas med rotor wobble och ljud på dessa, haha. Men det hörs och märks ju verkligen bara om jag anstränger mig för att sätta igång det, hehe.

Edit: eller jo, men känner det faktiskt då och då 🤔
Ajdå. Det är det absolut värsta jag vet på en klocka. Jag hade en gång ett B-Uhr med rotorwobble och det gjorde den klockan till en instaflip efter en halv dag på handleden. Klarar inte av klockor som låter/känns. 😖 Hur illa är det på denna Sinn?
 
Ajdå. Det är det absolut värsta jag vet på en klocka. Jag hade en gång ett B-Uhr med rotorwobble och det gjorde den klockan till en instaflip efter en halv dag på handleden. Klarar inte av klockor som låter/känns. 😖 Hur illa är det på denna Sinn?
Haha kan inte påstå att det är framträdande. Får väl se över tid hur mycket det känns och märks. Misstänker att jag inte kommer tänka på det alls i vardaglig användning.

Tror det är någon Miyota som är rätt extrem på det där viset? Men det är inget jag haft så jag kan inte jämföra.
 
Ajdå. Det är det absolut värsta jag vet på en klocka. Jag hade en gång ett B-Uhr med rotorwobble och det gjorde den klockan till en instaflip efter en halv dag på handleden. Klarar inte av klockor som låter/känns. 😖 Hur illa är det på denna Sinn?

Haha kan inte påstå att det är framträdande. Får väl se över tid hur mycket det känns och märks. Misstänker att jag inte kommer tänka på det alls i vardaglig användning.

Tror det är någon Miyota som är rätt extrem på det där viset? Men det är inget jag haft så jag kan inte jämföra.
SW500 / 7750 ska ju låta annars är det något fel. Det ligger i det verkets natur. SW300 är däremot tyst.
 
Haha kan inte påstå att det är framträdande. Får väl se över tid hur mycket det känns och märks. Misstänker att jag inte kommer tänka på det alls i vardaglig användning.

Tror det är någon Miyota som är rätt extrem på det där viset? Men det är inget jag haft så jag kan inte jämföra.
Tur ändå att det är så pass diskret. Blev förvånad att en Sinn kan ha rotorwobble. Vad är det för urverk?

Mitt B-Uhr hade mycket riktigt ett Miyotaurverk, mitt första och definitivt sista från den tillverkaren. Jag fick dock en tusenlapp mer än jag gav när jag la ut den på Tratten, så jag kan inte klaga! 😁
 
Nu förstår jag vad det menas med rotor wobble och ljud på dessa, haha. Men det hörs och märks ju verkligen bara om jag anstränger mig för att sätta igång det, hehe.

Edit: eller jo, men känner det faktiskt då och då 🤔
Det är väl standard på 7750 verk? Mer på min 103 a än på 900 men klart märkbart.
Älskar det!
 
Tur ändå att det är så pass diskret. Blev förvånad att en Sinn kan ha rotorwobble. Vad är det för urverk?

Mitt B-Uhr hade mycket riktigt ett Miyotaurverk, mitt första och definitivt sista från den tillverkaren. Jag fick dock en tusenlapp mer än jag gav när jag la ut den på Tratten, så jag kan inte klaga! 😁
Och för att förtydliga extra mycket är det inte Sinn B-Uhr som nämns .....pust:).
 
Nej jag trodde inte något var fel, jag bara konstaterade att "jaha, där är det" :)
Trevlig närvaro skulle jag beskriva det. Jag har samma verk i en klocka av annat märke. Ibland vobblar det ordentligt. Om man skulle stoppa en penna i handen skulle den kanske skriva ett meddelande från andra sidan. Ahh där spårar det igen.
 
Nej jag trodde inte något var fel, jag bara konstaterade att "jaha, där är det" :)
Min erfarenhet är att det är lite olika från märke till märke. Har en gammal Navitimer med 7750 verk och där kan man tala om Gyroeffekt, nästan så handleden går av om man försöker ändra riktning. SINN 103 classic med 7750 verk känns nästa inte men när man anstränger sig kan man höra det klassiskt rasslande ljudet. SINNs 103 grön med consepto verk (7750 klon) är betydligt lugnare, man får provocera ordentlig för att känna av den. 158an med SW 510 märks inte alls, får kolla sekundvisare för att konstatera att den lever. Heuers 02 verk påminner lite om en mer blygsam 7750 lågt ljud men med ansträngning kan man känna den. Sen har vi den lilla svarta SINN 103 B HD med bara datum och valjoux 7760 verk, varken hörs eller känns, fast det kanske beror på att den är mauell. Alla är olika och jag tror det varierar mellan individer.
Kan för övrigt rekommendera klockor med Valjoux 230 verk, fantastiska tidsmaskiner. :p
 
Tur ändå att det är så pass diskret. Blev förvånad att en Sinn kan ha rotorwobble. Vad är det för urverk?

Mitt B-Uhr hade mycket riktigt ett Miyotaurverk, mitt första och definitivt sista från den tillverkaren. Jag fick dock en tusenlapp mer än jag gav när jag la ut den på Tratten, så jag kan inte klaga! 😁
Miyota i en klocka ?? Då behöver man inte en klockbox, det räcker med en sushilåda (i frigolit) :)
 
F7EEC350-5AD2-4592-BE89-112A8712285C.jpeg
40B32130-958C-439A-B231-B6BA550CA6D0.jpeg

Köpte denna åt en kompis. Jäkla schysst må jag säga. Hade gärna köpt en med SDR-bezel någon gång.
 
Miyota i en klocka ?? Då behöver man inte en klockbox, det räcker med en sushilåda (i frigolit) :)
😂 Jag får försvara mig med att det var innan jag hade ett riktigt klockintresse. Jag visste typ skillnaden mellan mekaniska och batteridrivna verk, men inte mycket mer än så. Hade någon hållit fram en AP eller en VC hade jag inte vetat vad det var för något. Hursomhelst, detta stolpskott till Miyotaklocka ledde i alla fall till att jag sakta men säkert började läsa på mer nätet (hittade bl a WUS och detta eminenta forum) och rikta in mig på kvalitetsklockor. Det var också i denna tråd jag första gången hörde talas om Sinn!
 
Senast ändrad:
Varför är det standard att Valjoux låte

😂 Jag får försvara mig med att det var innan jag hade ett riktigt klockintresse. Jag visste typ skillnaden mellan mekaniska och batteridrivna verk, men inte mycket mer än så. Hade någon hållit fram en AP eller en VC hade jag inte vetat vad det var för något. Hursomhelst, detta stolpskott till Miyotaklocka ledde i alla fall till att jag sakta men säkert började läsa på mer nätet (hittade bl a WUS och detta eminenta forum) och rikta in mig på kvalitetsklockor. Det var också i denna tråd jag första gången hörde talas om Sinn!
Du behöver inte försvara dig. Vi är många som inte hade koll innan klockintresset tog fart. :)
 
😂 Jag får försvara mig med att det var innan jag hade ett riktigt klockintresse. Jag visste typ skillnaden mellan mekaniska och batteridrivna verk, men inte mycket mer än så. Hade någon hållit fram en AP eller en VC hade jag inte vetat vad det var för något. Hursomhelst, detta stolpskott till Miyotaklocka ledde i alla fall till att jag sakta men säkert började läsa på mer nätet (hittade bl a WUS och detta eminenta forum) och rikta in mig på kvalitetsklockor. Det var också i denna tråd jag första gången hörde talas om Sinn!

Du behöver inte försvara dig. Vi är många som inte hade koll innan klockintresset tog fart. :)
Sen finns fler Mioytaklockor på forat och inte behöver någon skämmas för det.
 
Tillbaka
Topp