• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tack tack,
Det var just det som blir det knepiga, då den gick över minuten för snabbt per dygn så den befinner sig i Tyskland för reparation. men så fort den kommer tillbaka kommer bilderna. Hoppas det inte tar galet lång tid bara...Sjukt hur man redan vant sig med att bära klocka bara på några månader när man inte haft en på armen på över 20år.
Nej vad tråkigt!
Lite dålig kvalitetskontroll kan man tycka.
 
Hallå där klockvänner, detta är mitt första inlägg och jag tänkte passa på att berätta lite hur jag hamnade här och vem jag är.
Klockintresset mitt började för inte allt för länge sedan och efter en hel del efterforskningar angående olika modeller så valde jag tillslut att slå till på en SINN.
Som säkert många andra kikade man i början på de vanligare märkena/modellerna så som Omega speed/sea, Breitling navi/avi8 och annat innan valet tillslut föll på en Sinn 358Sa pilot BE. Detta ska tilläggas är min första klocka jag burit på en väldans massa år.
Då jag är närmast att betrakta som en nybörjare inom detta ämne kommer jag troligtvis ställa en del korkade frågor som kanske är superenkla för er så försök stå ut haha.
Hur kom det sig att jag valde Sinn då?
Jo det har nog att göra med delvis elegansen men ändå kvalitén på klockorna samtidigt som de inte är alltför mycket blingbling på dem.
Gillar mer lite de som smyger under radarn och dom som vet dom vet om ni förstår :).
Har haft klockan sedan Juni ( var nog blad de första) och väntar fortfarande på den första kommentaren på stan.
Nu är det inte sagt att aldrig kommer äga något annat märke men som det känns nu är jag helt rätt ute.

Vi ses i trådarna
Skruvkorken
Varmt välkommen! Du kommer att älska både klockorna, för det blir garanterat fler, och tråden!!
 
På tal om Spa resor till Tyskland, @perhog och jag pratade kvalité när vi hade en GTG förra veckan, visst är det surt att så många klockro får åka på spa efter leverans!! Och att det tar sån tid att få dom i retur! :-(
Det är verkligen märkligt att så många "moderna" klockor har problem med tidhållningen. Ingen av mina går helt felfritt men att dom tappar en minut eller mer per dygn har jag inte upplevt. Det är däremot inte ovanligt med variation på 5-25 sec per dag. Undantag är Omegas speedmaster som verkligen håller tiden bättre än vad specen utlovar. Även gamla Valjoux verk verkar klara tidhållningen bättre än många moderna kloner från eta och allt vad dom heter. Valjoux 7736, 7750, 7760 och 727 är dom verk som hittills har gått absolut bäst och det är klockor från tidigt 70 tal till tidigt 90 tal. Är inte det märkligt? Eller kan det bero på att man idag har lite för bråttom att få iväg klockorna till kunder så en riktigt injustering inte hinns med. När klockorna väl varit på garanti service så går dom hyfsat efteråt.
 
På tal om Spa resor till Tyskland, @perhog och jag pratade kvalité när vi hade en GTG förra veckan, visst är det surt att så många klockro får åka på spa efter leverans!! Och att det tar sån tid att få dom i retur! :-(
Ja det är trist och lite konstigt. Sen tror jag inte man kan lasta klockmärkena för allt. En del borde ha att göra med dåliga urverk?
 
När vi nu pratar om tidhållning, den här har legat konstant på +7-8sek per dygn sedan ny. Tyckte nog det var lite väl mycket avvikelse och mailade Sinn.
De skrev att upp till +-10s/dag är inom deras toleranser...🤔
Åsså en bild såklart 😁
IMG_20210810_192533.jpg
 
Har spenderat en stund med att forska kring det här med länkar och 104/556. Kan konstatera att 104ans länk med PCL gärna kramas med en 556, medans det inte går alls åt andra hållet då bandstiftet nyper fast och går ej få igenom. 104an lyckades även brotta pinnen på min kära 7767 krokig...
Bilder? Johodå!
IMG_20210810_215005.jpg
IMG_20210810_215047.jpg
IMG_20210810_221238.jpg
IMG_20210810_221318.jpg
 
Har spenderat en stund med att forska kring det här med länkar och 104/556. Kan konstatera att 104ans länk med PCL gärna kramas med en 556, medans det inte går alls åt andra hållet då bandstiftet nyper fast och går ej få igenom. 104an lyckades även brotta pinnen på min kära 7767 krokig...
Bilder? Johodå!
IMG_20210810_215005.jpg
IMG_20210810_215047.jpg
IMG_20210810_221238.jpg
IMG_20210810_221318.jpg
Tack för att du tar den ”för laget” men trist med verktyget.
 
Slänger skamlöst in en blänkare om den här så att inte de närmast sörjande inte missar något.
 
Tillbaka
Topp