• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Fick besök på jobbet nyss och såg att han sneglade mot min klocka. Kul, inte ofta någon som bryr sig tänkte jag. Kort efteråt frågade han vad klockan var!? Va vill han veta tiden alltså? Vilken udda kille :).
 
Senast ändrad:
Skulle vilja prova massa band på 356:an men det är ju ett sånt jäkla projekt att få tillbaka länken sen när den väl är av, så jag orkar inte. :rolleyes:
 
5E34189A-B427-4F69-A5D7-CBB4593A2A44.jpeg

Jagduhr har aldrig varit en klocka jag sneglat åt, men den här bilden gjorde ju en sjukt sugen….

Haha håller med.
Känns ju också som man får fler klockor till priset av en 😀
Bara en sån sak som lume på månen :hungry:

Sinn-Hunting-Watch-3006-Chronograph-Jagduhr-8.jpg
 
Man ska nog ha en rejäl handled om man ska kunna bära upp en 44mm klocka med så tunn glasring, tavlan måste vara riktigt stor.

En 44mm U-modell är ju lättare att bära upp, då urtavlan blir mindre, tack vare vridringen.

Tycker att en klocka med den designen bör vara mindre för att funka :)
Precis så tänker jag också.
 
Man ska nog ha en rejäl handled om man ska kunna bära upp en 44mm klocka med så tunn glasring, tavlan måste vara riktigt stor.

En 44mm U-modell är ju lättare att bära upp, då urtavlan blir mindre, tack vare vridringen.

Tycker att en klocka med den designen bör vara mindre för att funka :)
Det är min kritik mot Sinn i allmänhet tyvärr. Majoriteten av deras klockor är alldeles för stora. Bara en bråkdel jag har en chans att bära överhuvudtaget och även då är det bannemig på gränsen, som U50.
 
Det är min kritik mot Sinn i allmänhet tyvärr. Majoriteten av deras klockor är alldeles för stora. Bara en bråkdel jag har en chans att bära överhuvudtaget och även då är det bannemig på gränsen, som U50.
Och jag kan säga tvärtom.
Det mesta sinn har är för litet för mig. Jag är en rejäl bit och vill ha en klocka därefter.
U1 passar kanon, U50 - för liten.

Just nu kör jag med en 44mm bred (över bezelen) Damasko DC66. Den ser verkligen inte för stor ut.
40mm funkar inte, ändå anses det vara "det perfekta måttet" på en boett.

Samma sak med 20mm breda länkar/band. Det ser ut som man knyter ngt snöre runt handleden.
Säkert halva beståndet hos Sinn kör med 20mm bred länk.

Så, diskussionen kring ett helt märkes klockstorlekar är tämligen onödig - vi kommer aldrig komma fram till något
mer än vad som är personligt.

Enda raka är att äta semla eller låta bli, så kan man anpassa handlederna efter hur fet man är :)
Eller gå på gym...

IMG_1661.jpg
 
Senast ändrad:
Enligt ngn tjomme på Internetzet skall man ha boetten täckande upp till 80% av handleden.
Det är en generell regel - gillar man stora, eller små klockor, kan man givetvis bryta mot den regeln.

Lite som "Rule of Thirds" inom foto.
 
Och jag kan säga tvärtom.
Det mesta sinn har är för litet för mig. Jag är en rejäl bit och vill ha en klocka därefter.
U1 passar kanon, U50 - för liten.

Just nu kör jag med en 44mm bred (över bezelen) Damasko DC66. Den ser verkligen inte för stor ut.
40mm funkar inte, ändå anses det vara "det perfekta måttet" på en boett.

Samma sak med 20mm breda länkar/band. Det ser ut som man knyter ngt snöre runt handleden.

Så, diskussionen kring ett helt märkes klockstorlekar är tämligen onödig - vi kommer aldrig komma fram till något
mer än vad som är personligt.

Enda raka är att äta semla eller låta bli, så kan man anpassa handlederna efter hur fet man är :)
Eller gå på gym...

IMG_1661.jpg

Okej jag hade skrivit en lång rant här, men jag skippar det. Men jag nöjer mig med att säga att jag inte håller med.
 
Eftersom vi har olika stora handleder och förmodligen olika tycke och smak - så kommer vi aldrig vara "överens".
Och varför skulle det vara ett slags "bra läge" att uppnå.

Det hela är upp till var och en.

Dock har preferenserna uppenbarligen förskjutits över tid. Det fanns en tid där 33-34 mm var preferensen. Så att tro att det helt handlar om tycke och smak, okej, men den smaken har påverkats rejält av vad som hänt på marknaden över tid. Inget sker i ett vakum. Hade marknaden haft 40mm som sitt absoluta tak så hade våra preferenser sannolikt sett annorlunda ut.
(nu fick du min rant ändå)

Kan också tillägga att du inte kan träna dig till tjockare handleder. Det finns inte muskler där som har kapacitet att växa på det sättet.
 
Senast ändrad:
Återstår semla då....

Jo, hade preferensen för vad som är normalt varit 1975 hade ju 40mm röknats som fläskigt.

Runt första världskriget var det väl tvärtom, 50mm räknades väl som ett smutt ur....
 
Återstår semla då....

Jo, hade preferensen för vad som är normalt varit 1975 hade ju 40mm röknats som fläskigt.

Runt första världskriget var det väl tvärtom, 50mm räknades väl som ett smutt ur....
Förutom att det då var fickur eller fickur påklistrade på handleden i brist på annat i militären. Inte riktigt en rättvis jämförelse :rolleyes:
 
Han verkar både ha humor och kunna tala för sig själv. Om du däremot vill ha fler till tråden så rekommnderar jag att du försöker dig på en trevligare ton.
[/QUOTE]
Ouch! Ett förslag, börja om, detta är inte kul.
 
Han verkar både ha humor och kunna tala för sig själv. Om du däremot vill ha fler till tråden så rekommnderar jag att du försöker dig på en trevligare ton.
Ouch! Ett förslag, börja om, detta är inte kul.
[/QUOTE]
Var detta menat till mig? Var inget skämt utan ett svar till ngn som ber mig lägga ned utan anledning. Inga har feelings från min sida iaf 😀
 
Kan kanske bero på att inte alla SINN ägare är med i detta forum. Känner åtminstone två som inte är medlemmar på KS

Såklart. Men även att Sinn ägare som är medlemmar på KS behöver naturligtvis inte vara aktiva i denna tråd

Så sant så. Jag har några klockmärken vars trådar jag inte är aktiv i. Vi får vara glada för dom som delar med sig i denna tråd :)
Lurk, lurk 😜
IMG_20210812_150258.jpg
 
Tillbaka
Topp