• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

My bad 😁
Burit skulle jag såklart skrivit.
När min 856B var ny och låg på nattduksbordet gick den snabbare.
Hade den på mig 24/7 och då gick den + 2-3spd.
Nej nej! Jag menade inte att rätta dig på något sätt alltså! Vet inte varför jag skrev så. Men ja, när jag bara är hemma (jobbar hemma) så går klockan oftast av och på i stötar sådär. Och jag sover inte med klockan på och sånt 😁
 
Senast ändrad:
Hmm, min 356 går ca +10 sekunder på ett dygn. Det är nog den sämsta gången bland mina klockor, bortsett från vintage. Men hur är det nu, kan det ta ett tag för klockan att "köra in sig"?
Det är ju ett av de ämnen som poppar upp för diskussion då och då i olika trådar. Många som kan en hel del om mekaniken i urverk hävdar att de inte ställer in sig efter en tid. Trots detta är det många som upplever att de faktiskt gör det...

Du får väl observera under en period tills du tycker att det känns nog, sedan besluta hur du ska göra. För någon klocka som jag, av olika anledningar, bedömt inte vara kandidat för ruckning har jag observerat gångavvikelsen i olika positioner och nattetid haft den i ett läge som neutraliserar den totala avvikelsen.

Hoppas att den stramar upp sin gång! ☺
 
Hmm, min 356 går ca +10 sekunder på ett dygn. Det är nog den sämsta gången bland mina klockor, bortsett från vintage. Men hur är det nu, kan det ta ett tag för klockan att "köra in sig"?
Sinn kommer åtminstone svara det ifall du mejlar dem (såg en sådan tråd senast igår på WUS gällande en 6060). Men något konsensus verkar inte finnas, det finns starka åsikter åt båda hållen. Anekdotiskt har min Sinn gjort precis tvärtom. Från +0,5 spd när den var ny till +6 nu några månader senare. Om jag lägger den med kronan uppåt under natten håller den sig runt +2,5. Det är min vardagsklocka, så jag har på den mest hela tiden under dagarna, förutom när jag tränar eller renoverar huset.
 
Sinn 556i, vilken klocka!
PXL_20210813_070019197.jpg
 
Senast ändrad:
Hmm, min 356 går ca +10 sekunder på ett dygn. Det är nog den sämsta gången bland mina klockor, bortsett från vintage. Men hur är det nu, kan det ta ett tag för klockan att "köra in sig"?

Flera av mina klockor har saktat ner sig efter någon vecka efter inköp, men som tidigare skrivits verkar det inte finnas konsensus kring detta. Så det är kanske en slump.
 
Flera av mina klockor har saktat ner sig efter någon vecka efter inköp, men som tidigare skrivits verkar det inte finnas konsensus kring detta. Så det är kanske en slump.
En anledning till att det är olika kan kanske bero på om den kanske varit i butik ett tag och den burits fram och tillbaka och fått lite gångtid kontra i @JoelD s fall där den är rykandes ny från fabrik och inte har någon gångtid.

Jag tycker vi kör på det och om två veckor går den + 3spd :).
 
Det är inte ett såååå stort problem oavsett. +10 verkar ju dessutom vara inom tolerans. Även om det här nog verkligen verkar vara på håret i så fall.
Som sagt gränsfall för SW500 top grade. Jag fick min 856 ruckad då den gick strax under +10spd efter inkörning, visserligen SW300-1. Inkörning gav inget i mitt fall.
Edit: SW500 såklart.
 
Senast ändrad:
En anledning till att det är olika kan kanske bero på om den kanske varit i butik ett tag och den burits fram och tillbaka och fått lite gångtid kontra i @JoelD s fall där den är rykandes ny från fabrik och inte har någon gångtid.

Jag tycker vi kör på det och om två veckor går den + 3spd :).
Är lite tveksam till resonemanget att en klocka rättar till sig efter en tid. Lutar mer åt att det är slarv/sämre kvalet hos verk tillverkaren eller att tillverkaren av klockan inte tar sig tid att kontrollera tidshållningen. Om resonemanget att en klocka "fixar" till sig efter en tids användning oavsett ny eller har legat i lådan borde det gälla för alla märken. Jag har några Omegor, Rolex, Heuer och Longines, inga av dom visar upp symtom på att gå tokigt när dom legat ett tag ej heller när dom varit ny inköpta. KAn köpa resonemanget om klockan är äldre och oljan torkat in men moderna klockoljor håller rätt många år. Min gamla SINN 103 B Hd med manuellt verk som jag använder högst sporadiskt drar/fortar sig inte mer än någon sekund per dag, samma gäller för en gammal Navitimer med valjoux 7750 verk. Däremot är det större avvikelser på mina moderna SINN klockor med 7750 kloner.
Men jag kanske bara har haft tur :)
 
Det kommer tids nog! ;-)
En liten bild för @R.Capacs skull, fortfarande nöjd med mitt köp så här dagen efter, känner att den fungerar bra på min handled och min ”bärstil” framför knölen, boetten bryter av på rätt ställen och även kronornas placering känns bra!
24893347-DADA-4A83-ACD4-A2222326D240.jpeg

Nu är det bara att längta till nästa sommar som förhoppningsvis kan vara normal med sommarboende och surf 🏄‍♂️ på atlantkusten!
 
Är lite tveksam till resonemanget att en klocka rättar till sig efter en tid. Lutar mer åt att det är slarv/sämre kvalet hos verk tillverkaren eller att tillverkaren av klockan inte tar sig tid att kontrollera tidshållningen. Om resonemanget att en klocka "fixar" till sig efter en tids användning oavsett ny eller har legat i lådan borde det gälla för alla märken. Jag har några Omegor, Rolex, Heuer och Longines, inga av dom visar upp symtom på att gå tokigt när dom legat ett tag ej heller när dom varit ny inköpta. KAn köpa resonemanget om klockan är äldre och oljan torkat in men moderna klockoljor håller rätt många år. Min gamla SINN 103 B Hd med manuellt verk som jag använder högst sporadiskt drar/fortar sig inte mer än någon sekund per dag, samma gäller för en gammal Navitimer med valjoux 7750 verk. Däremot är det större avvikelser på mina moderna SINN klockor med 7750 kloner.
Men jag kanske bara har haft tur :)
Jag har egentligen bara en som är riktigt tjurig, min 104, den är rent fördjävlig när den legat länge, -25sec/24hr är inte ovanligt, i en vecka! Sen är den kring -2sek/24Hr. Resten tickar på som dom ska.

Edit, kan det vara så att de vill ha service??
 
Är lite tveksam till resonemanget att en klocka rättar till sig efter en tid. Lutar mer åt att det är slarv/sämre kvalet hos verk tillverkaren eller att tillverkaren av klockan inte tar sig tid att kontrollera tidshållningen. Om resonemanget att en klocka "fixar" till sig efter en tids användning oavsett ny eller har legat i lådan borde det gälla för alla märken. Jag har några Omegor, Rolex, Heuer och Longines, inga av dom visar upp symtom på att gå tokigt när dom legat ett tag ej heller när dom varit ny inköpta. KAn köpa resonemanget om klockan är äldre och oljan torkat in men moderna klockoljor håller rätt många år. Min gamla SINN 103 B Hd med manuellt verk som jag använder högst sporadiskt drar/fortar sig inte mer än någon sekund per dag, samma gäller för en gammal Navitimer med valjoux 7750 verk. Däremot är det större avvikelser på mina moderna SINN klockor med 7750 kloner.
Men jag kanske bara har haft tur :)
Med Omega Rolex osv är det nog inte tur :). Sellita och ETA i Sinn har enl. min erfarenhet bra repeterbarhet men att ruckningen varit grov men konsekvent samma +-spd.
 
En liten bild för @R.Capacs skull, fortfarande nöjd med mitt köp så här dagen efter, känner att den fungerar bra på min handled och min ”bärstil” framför knölen, boetten bryter av på rätt ställen och även kronornas placering känns bra!
24893347-DADA-4A83-ACD4-A2222326D240.jpeg

Nu är det bara att längta till nästa sommar som förhoppningsvis kan vara normal med sommarboende och surf 🏄‍♂️ på atlantkusten!
Jag kommer på mig själv att hoppas att det är någonting jag inte gillar med denna men jag lyckas inte (pga klockbudgetens ickevara). Gillar 60-70-tal som jag tycker denna boettform ger vibbar av. Mycket kul att se denna i tråden!
 
Jag kommer på mig själv att hoppas att det är någonting jag inte gillar med denna men jag lyckas inte pga klockbudgetens ickevara. Gillar 60-70-tal som jag tycker denna boettform ger vibbar av. Mycket kul att se denna i tråden!
Tyckte den bars stort och då har jag ändå haft en UX, har för mig att ändlänkarna stack ut och inte kunde böjas nedåt om du förstår vaf jag menar.

Så testa helst modellen innan köp är mitt tips :) Men en cool modell är det!
 
Tyckte den bars stort och då har jag ändå haft en UX, har för mig att ändlänkarna stack ut och inte kunde böjas nedåt om du förstår vaf jag menar.

Så testa helst modellen innan köp är mitt tips :) Men en cool modell är det!
Tack:). Jag har UX och den är gränsfall för mig i mitt tycke även om den inte bärs jättestort. Jag har en annan som är 43mm som definitivt är stor.
 
Känns ju som detta hade kunna varit en riktigt bra diskussion att ta med Sinns urmakare på ett fabriksbesök!
Framför allt skulle det vara kul att få en förklaring på hur det kommer sig att klonerna går bättre efter en ruckning. Det lilla jag har förstått efter att ha pratat med en gammal och erfaren urmakare som inte gjort annat i sitt liv än att laga klockor med bland annat valjoux verk är att det tar ett par dagar att justera en klocka. Inte hela arbetsdagar men en lite stund för justering sen låta klockan gå och sen eventuellt mer justering och låta klockan gå i lite olika lägen.
Detta är något som vi får leva med, klockorna skulle bli betydligt dyrare om tillverkaren skulle lägga mer tid på dom.
 
Tillbaka
Topp