• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

1630480499150.png


Brukar det komma upp svensk moms så här?
2930€ så runt 30'
@ERIKSON URHANDEL vad hamnar den på hos er?
 
Ja hoppas den säljer slut snabbt så man slipper gå och ha köpångest någon längre tid.

Tycker inte du behöver oroa dig för höjden i alla fall. Min 103 IFR var också 17mm men det var inget som jag störde mig på alls, och jag skulle säga att jag generellt föredrar så platta klockor som möjligt.

Vilken supertöntig inställning Lothar har till manuella klockor. Tror man kan dra slutsatser att det inte kommer något manuellt så länge han bestämmer.
 
Tycker inte du behöver oroa dig för höjden i alla fall. Min 103 IFR var också 17mm men det var inget som jag störde mig på alls, och jag skulle säga att jag generellt föredrar så platta klockor som möjligt.

Vilken supertöntig inställning Lothar har till manuella klockor. Tror man kan dra slutsatser att det inte kommer något manuellt så länge han bestämmer.
Nej det är ingen dealbreaker, är väl mer regel än undantag att jubileumsur ska ha genomskinliga baksidor tyvärr.
 
Nej det är ingen dealbreaker, är väl mer regel än undantag att jubileumsur ska ha genomskinliga baksidor tyvärr.

Hittade några gamla inlägg angående höjd på 103 IFR som är 17mm så som på 103 Klassik. Vet inte om det tillfär något, men kontentan är väl att höjden avskräcker mer på papper än vad den gör på handleden.

Jäklar vad EZM13 är bra! Likt många andra Sinn så ska man verkligen inte stirra sig blind på antalet millimeter när det gäller höjden. De har en förmåga att inte upplevas så pass höga på armen som de kanske ”borde” göra. Min 103 IFR är ju 17mm, men jag har aldrig upplevt den som speciellt hög och Ezm13 är ju dessutom 2mm lägre med sina 15mm.

Jag tror det lika mycket handlar om hur din handled är utformad. Om man har en rundare handled påverkar det betydligt mer än 1mm hit eller dit på klockan.

Min 103 Ti IFR är 17mm vilket känns som en mindre skyskrapa om man enbart går på spec. Den har dessutom safirglaset på baksidan, och precis som du skriver är det svagt kupat. Men min handled, 17.5cm, är platt med en nedsänkning i mitten som hjälper till att "gömma" höjden så jag har inte en enda gång känt att jag har på mig en för hög klocka. Ska tilläggas att jag inte är en skjortkille i någon större utsträckning, men vid de tillfällena är det ju bara att välja en annan klocka.

Självklart finns det gränser för när en klocka blir för stor, men jag tror snarare att det är fel klocka än fel höjd om det är 1mm +- som är det avgörande :)

IMG_20200724_085637.jpg


IMG_20200713_094510.jpg

Jag vet inte på rak arm, men jag gissar att det går. Fick ok från Sinn att byta glasbaksida till solid på min 144 St, men det var främst då jag tycker att solid baksida passar bättre på en instrumentklocka. Minns inte exakta turerna nu, men man skulle få ett nytt serienummer och cert på klockan om jag inte missminner mig helt.

Men jag tror i ärlighetens namn att det kostar mer än det smakar om det bara är höjden man vill åt och att skillnaden blir snudd på försumbar.
Min handled är ca 17-17,5cm med en ganska platt profil, men jag tycker inte att den känns exceptionellt hög. Var också lite tveksam när jag bara läste specen, men jag kan ärligt säga att jag inte en enda gång har funderat över, eller fått känslan att jag har ett torn på handleden :) Det är samma höjd på 103 Diapal, men det skulle inte få mig att avstå om jag hittade en till bra pris.

Men om man letar dressklocka eller har tänkt ha den som en daglig kontorsklocka och uniformen är skjorta så skulle jag inte välja 103 IFR eller Diapal :)
 
Så den ligger + 5-6' mot den "vanliga".
Keramisk bezel + ett extra band.
Vad mer skiljer?
Tycker den är vansinnigt snygg, särskilt med det härliga gröna bandet.

Att den är limiterad. 600ex är visserligen ingen superliten upplaga, men tror att den här har förutsättningar att sälja slut relativt snabbt även om man inte kommer behöva bestämma sig innan dagen är slut för att lyckas köpa en.

EDIT: Applicerade index också.
 
Tillbaka
Topp