• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Alla dessa djävla beslut....
20210727_190631.jpg
Där var den!
 
@JoelD Tror till exempel att 101A hade passat dig bra. 37,5mm x 13mm men där plexit bygger många millimeter så caset känns inte tjock å det minsta. Manuell, 20 ATM och skruvad krona. Ingen badklocka för mig men på grund av att den är svår att ersätta. Men man behöver åtminstone inte vara orolig om man ska diska, tvätta händerna eller det kommer ett hällregn.

Blev erbjuden att köpa exemplaret på bilden men hade inte råd vid tillfället 🤬

Nackdelen är att det har dragit iväg i pris, så en 101A krävs det ett smärre mirakel om man ska hitta under 35´.

Sen Är det skillnad med vintage och nytt, känslan på handleden. Inte säkert att du skulle uppskatta de lite rassligare länkarna, skavet och det ofrånkomliga slitaget som blir under årens lopp. Återigen, så synd med pandemin, annars hade du gärna fått låna något av mitt vintage för att känna efter om det känns rätt eller fel.

image1.jpg
IMG_20210902_090051.jpg
20ATM och inte skruvade pushers, som sig bör!
Har svårt för skruvat på annat än rena dykare, och där är jag tveksam på att ens kronografen hör hemma.
 
20ATM och inte skruvade pushers, som sig bör!
Har svårt för skruvat på annat än rena dykare, och där är jag tveksam på att ens kronografen hör hemma.
Förlåt men....
Har aldrig ägt någon klocka med skruvade pushers?
Om de är inskruvade så måste jag alltså skruva upp dem om jag vill koka pasta eller någon annan tidtagning?
Är inte det lite bökigt?
Varför finns de kvar då det finns pushers utan?
- Estetiskt snyggt och kanske i vissa extrema fall skydda mot yttre våld?



Edit;
För övrigt ett språkligt roligt uttryck. Säg det till någon utanför klockvärlden och de tror du talar om galna knarkare.
 
Förlåt men....
Har aldrig ägt någon klocka med skruvade pushers?
Om de är inskruvade så måste jag alltså skruva upp dem om jag vill koka pasta eller någon annan tidtagning?
Är inte det lite bökigt?
Varför finns de kvar då det finns pushers utan?
- Estetiskt snyggt och kanske i vissa extrema fall skydda mot yttre våld?



Edit;
För övrigt ett språkligt roligt uttryck. Säg det till någon utanför klockvärlden och de tror du talar om galna knarkare.
Håller med, med undantaget att jag inte normalt tycker det är estetiskt snyggt heller.
Edit: Hindrar inte att jag tycker nya Klassik är ubergrym.
 
Förlåt men....
Har aldrig ägt någon klocka med skruvade pushers?
Om de är inskruvade så måste jag alltså skruva upp dem om jag vill koka pasta eller någon annan tidtagning?
Är inte det lite bökigt?
Varför finns de kvar då det finns pushers utan?
- Estetiskt snyggt och kanske i vissa extrema fall skydda mot yttre våld?



Edit;
För övrigt ett språkligt roligt uttryck. Säg det till någon utanför klockvärlden och de tror du talar om galna knarkare.
Precis så. Skruva ut, tryck, tryck igen och glöm för i h*vete inte skruva tillbax.
Känner att jag använder kronograf tillräckligt lite även om den är lättanvänd, så ur användandesynpunkt blir det väldigt låga betyg.
Gissar att det mest är design om vi snackar 20atm, och den designen tycker jag pendlar mellan riktigt dålig och okej.
På en klocka som ska vara lite tuff kan jag tycka det är ok, typ Klassik, även om jag hellre sett den utan. Klockor rent designade för ett liv ovan vatten tycker jag det bara ser fånigt ut på. Tänk er en Speedy med skruvade pushers tex😱
 
Precis så. Skruva ut, tryck, tryck igen och glöm för i h*vete inte skruva tillbax.
Känner att jag använder kronograf tillräckligt lite även om den är lättanvänd, så ur användandesynpunkt blir det väldigt låga betyg.
Gissar att det mest är design om vi snackar 20atm, och den designen tycker jag pendlar mellan riktigt dålig och okej.
På en klocka som ska vara lite tuff kan jag tycka det är ok, typ Klassik, även om jag hellre sett den utan. Klockor rent designade för ett liv ovan vatten tycker jag det bara ser fånigt ut på. Tänk er en Speedy med skruvade pushers tex😱
En mix också, vissa 103 har det och andra inte.
Klassik tycker jag det passar utmärkt på designmässigt.
Alla i titan har det inte- kanske inte finns?

pusher-gif.gif
 
En mix också, vissa 103 har det och andra inte.
Klassik tycker jag det passar utmärkt på designmässigt.
Alla i titan har det inte- kanske inte finns?

pusher-gif.gif
Sinns klockor är ju gjorda för tuffa tag, så där tycker jag det är helt ok. Det finns iaf ett möjligt skäl, typ att det är betydligt svårare att råka knäcka en pusher som är skruvad. Vissa andra klockor tycker jag det ser lika funktionellt ut som kronskydd hade sett ut på en Calatrava.
 
Förlåt men....
Har aldrig ägt någon klocka med skruvade pushers?
Om de är inskruvade så måste jag alltså skruva upp dem om jag vill koka pasta eller någon annan tidtagning?
Är inte det lite bökigt?
Varför finns de kvar då det finns pushers utan?
- Estetiskt snyggt och kanske i vissa extrema fall skydda mot yttre våld?



Edit;
För övrigt ett språkligt roligt uttryck. Säg det till någon utanför klockvärlden och de tror du talar om galna knarkare.
Jag är helt störd såklart för jag använder kronografen regelbundet. Vid matlagning och flera andra tidpunkter.
Till och med så att jag använder vridringen på UX i avsaknad av just kronograf. Tex när jag vill ha koll på halvlekar/perioder när ungarna spelar matcher
 
Tillbaka
Topp