• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Gillar hur den gröna tavlan nästan är svart i vissa ljus
 

Bilagor

  • 16312718495103045905135316098927.jpg
    16312718495103045905135316098927.jpg
    546.8 KB · Visningar: 3
  • 16312719891221161784024742917324.jpg
    16312719891221161784024742917324.jpg
    285.4 KB · Visningar: 3
Fredag alla härliga Sinn(ers) 😊
Efter att ha lurkat i tråden sedan jag blev medlem här på KS så känner jag att det verkligen är dags att köpa min första Sinn.

Extra intresserad av 103 ST eller 103 ST SA. Så om någon (föga troligt) vill skiljas från en sådan så skicka ett PM 🥰
Klart @KlockTotte ska ha en 103:a!
någon som sitter och har en gömd i lådan får erbjuda en ❤
2D3E64E9-9F7F-4C7D-88BC-C64435CA376D.jpeg
 
Ägnade en stund igår åt att jaga runt efter det mest förmånliga sättet att komma över ett Isofraneband. Kände att jag ville veta om de högkvalitativa Borealisbanden, med hög kvot kvalitet/krona, någonsin skulle komma tillbaka på marknaden. De har ju varit utsålda i evigheter.
Fick faktiskt svar. De håller på att produceras nu och ska vara tillgängliga inom kort, vad det nu betyder.
Låter iaf lovande.
Om två månader sa dom i mitten av mars..🤔
 
Blir det lite kaka på kaka om man har en speedy och kompletterar med en Sinn 104 med svart tavla? Svarta tavlor med vita visare båda två. Diggar den och vill ha/behöver en daglig bruksklocka helt enkelt. Är orolig att de tar ut varandra bara? Kanske borde köra på nån annan sinn?
 
Blir det lite kaka på kaka om man har en speedy och kompletterar med en Sinn 104 med svart tavla? Svarta tavlor med vita visare båda två. Diggar den och vill ha/behöver en daglig bruksklocka helt enkelt. Är orolig att de tar ut varandra bara? Kanske borde köra på nån annan sinn?
Tycker de är så pass olika och har olika spec så att det funkar bra att ha båda

104/Speedy:
3-hand/kronograf
Dag och datum/Inget datum
Automat/manuell
200m WR/50m WR
Safir/Plexi
Countdown bezel/Tachymeter
Osv

Annars var jag nöjd med min UX som tålig klocka, men det är ju en helt annan klocka :)
 
Blir det lite kaka på kaka om man har en speedy och kompletterar med en Sinn 104 med svart tavla? Svarta tavlor med vita visare båda två. Diggar den och vill ha/behöver en daglig bruksklocka helt enkelt. Är orolig att de tar ut varandra bara? Kanske borde köra på nån annan sinn?
Jag har en speedy och en 103 St sa, båda kronografer med svart tavla och vita visare men de bärs verkligen helt olika.
 
Hur mycket kan man repa en tegimenterad yta när man byter länk? Test börjar inom kort. Återkommer med resultat inom långt 😅
20210910_164454.jpg
Det är svårt :). Spetsen på min Bergeon bröts av när jag tryckte den i lugghålet för att ta bort länken från min 857, och den slog verkligen in hårt mot boetten, men ingen repa alls :). Det hade blivit en rejäl repa och ding om det hade varit vanligt stål.
 
Det är svårt :). Spetsen på min Bergeon bröts av när jag tryckte den i lugghålet för att ta bort länken från min 857, och den slog verkligen in hårt mot boetten, men ingen repa alls :). Det hade blivit en rejäl repa och ding om det hade varit vanligt stål.
Det låter verkligen imponerande, det låter som det var väldigt vasst där.
Man kan nog repa en del men jag tycker det ändå är förvånansvärt hållbart om man slinter lite grand

Det gick förvånansvärt bra. Jag hade laddat så för frustration och svordomar in i evigheten att när det gick på andra försöket på båda sidorna blev jag lite snopen. Inte en enda repa åstadkom jag, fast hade jag kört likadant utan tejp på någon annan klocka så hade det sett ruskigt ut.

Kärleken till U50 växte nog lite till tror jag. Men nu byter jag inget mer på ett tag för jag har nog använt upp all tur för iaf två veckor.
 
Det låter verkligen imponerande, det låter som det var väldigt vasst där.


Det gick förvånansvärt bra. Jag hade laddat så för frustration och svordomar in i evigheten att när det gick på andra försöket på båda sidorna blev jag lite snopen. Inte en enda repa åstadkom jag, fast hade jag kört likadant utan tejp på någon annan klocka så hade det sett ruskigt ut.

Kärleken till U50 växte nog lite till tror jag. Men nu byter jag inget mer på ett tag för jag har nog använt upp all tur för iaf två veckor.
Kommer jinxa mig själv men 99/100 gånger går det lätt.
 
Kommer jinxa mig själv men 99/100 gånger går det lätt.
Jag är fortfarande ganska ny på att byta själv så för mig så mig är det inte lika lätt - än -=)
När jag skulle byta på 104an så var den på mycket god väg att flyga ut genom fönstret. De kanske har lite tunnare kragar på sina stift som gör det svårare?
Men övning ger ju färdighet så det kan ju såklart spela in lite med.
 
Jag är fortfarande ganska ny på att byta själv så för mig så mig är det inte lika lätt - än -=)
När jag skulle byta på 104an så var den på mycket god väg att flyga ut genom fönstret. De kanske har lite tunnare kragar på sina stift som gör det svårare?
Men övning ger ju färdighet så det kan ju såklart spela in lite med.

Det var så tegimentering togs fram initialt. Det var en epidemi med Sinn-boetter som fick stifta bekantskap med väggen på grund av svårigheten att byta länk. Men istället för att lösa grundproblematiken bestämde sig ingeniörstrupperna i Frankfurt att förstärka boetten in absurdum istället.

Trevlig helg alla i tråden. Vi ses på måndag 🌻
 
Det sköna med det här bandet är att ingen annan än klocktokar kan ana att det är skitdyrt 😅
Loggan på insidan av spännet!
Hur skönt är inte det.

Edit;
Brukar säga att det är en träningsklocka från Amazon om ngn frågar på jobbet.
44616EFB-8138-4EB1-A56F-B0BE84197D72.jpeg

E4A49DAA-308C-446C-A185-490742DCAA1F.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag är fortfarande ganska ny på att byta själv så för mig så mig är det inte lika lätt - än -=)
När jag skulle byta på 104an så var den på mycket god väg att flyga ut genom fönstret. De kanske har lite tunnare kragar på sina stift som gör det svårare?
Men övning ger ju färdighet så det kan ju såklart spela in lite med.
Nu har jag om inte svart, så iaf brunt bälte i bandbyte tror jag. Problemen som beskrivs med just detta moment känner jag liksom inte alls igen. Har ändå avverkat 757, 103, 104 x2, EZM3, UX x3 och U2. Tror inte jag glömt nån.
Har väl aldrig haft några större problem alls, mer än att jag inte vid ett tillfälle först i efterhand hajade att sprinten inte gått i mål när jag monterade gummit på U2:an.

...men så köpte jag en begagnad (precis som med snudd på alla andra klockor jag äger) 104:a som var svår att få av länken på, och in i helvete svår att få på. Jag fick medvetet böja stiftet när det skulle in i boetten och sen pressa i det. Skitdåligt, på ren svenska.

Var ju tvungen att kolla vad det var för skit som jag fått med... Det visade sig att någon tidigare ägare supit bort originalstiften och ersatt dessa med något annat skräp.

Kontentan var att jag hörde av mig till Erikson Urhandel och köpte nya stift. Skillnaden i monteringsmomentet med de riktiga stiften var närmast monumental.

Denna bild har jag postat förut, men här syns skillnaden tydligt. De undre pluppar i som ingenting. De övre, not so much.
Lägg märke till hur ändarna på de påkostade stiften är utformade. Jämför med de generiska.
M a o, rätt bandstift är viktigt.
20210222_221636.jpg
 
Blir det lite kaka på kaka om man har en speedy och kompletterar med en Sinn 104 med svart tavla? Svarta tavlor med vita visare båda två. Diggar den och vill ha/behöver en daglig bruksklocka helt enkelt. Är orolig att de tar ut varandra bara? Kanske borde köra på nån annan sinn?
Älskar 104an!
Den har fått vara med nästan hela semestern både på land och i vatten.
Bra komplement till Speedyn tycker jag!

20210910_163118.jpg


Finns ju i blått med, men tror inte att du skulle tycka svart blir för likt, eller tänkte du på 103an?
 
Nu har jag om inte svart, så iaf brunt bälte i bandbyte tror jag. Problemen som beskrivs med just detta moment känner jag liksom inte alls igen. Har ändå avverkat 757, 103, 104 x2, EZM3, UX x3 och U2. Tror inte jag glömt nån.
Har väl aldrig haft några större problem alls, mer än att jag inte vid ett tillfälle hajade att sprinten inte gått i mål när jag monterade gummit på U2:an.
Har du haft 3 st UX??
 
Det låter verkligen imponerande, det låter som det var väldigt vasst där.


Det gick förvånansvärt bra. Jag hade laddat så för frustration och svordomar in i evigheten att när det gick på andra försöket på båda sidorna blev jag lite snopen. Inte en enda repa åstadkom jag, fast hade jag kört likadant utan tejp på någon annan klocka så hade det sett ruskigt ut.

Kärleken till U50 växte nog lite till tror jag. Men nu byter jag inget mer på ett tag för jag har nog använt upp all tur för iaf två veckor.
Bilder?
 
Tillbaka
Topp