• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

På 41mm har du iofs även 903.

x903-St-B-E_V.jpg.pagespeed.ic.lYRitsAqR3.jpg

Jag har själv en Breitling och två Tudor med ETA men av någon oförklarlig anledning har jag tyckt att inte är okej med Sinn och ETA/Sellita. Kanske för att Sinn är tyskt?
Men hur som helst ska nörda ner mig lite innan köp av en Sinn. :)

För min del har det varit anledningen till att jag inte köpt en Sinn tidigare. Men kanske borde skita i att tänka på verk.
Kan inte så mycket om själva verken då jag helt ärligt är nöjd med om den rätt på nån minut eller så.
Min 756 har ju ett 7750 verk från 2010, tickar på och gör sitt jobb.
I 856Buhr sitter det selitta verk som låg på + 4-5 spd när höll på att mäta(mer avslappnad i mitt förhållande till om de drar sig eller ej numera-ålderstecken).

Kan inte så mycket om själva verken då jag helt ärligt är nöjd med om den rätt på nån minut eller så.
Min 756 har ju ett 7750 verk från 2010, tickar på och gör sitt jobb.
I 856Buhr sitter det selitta verk som låg på + 4-5 spd när höll på att mäta(mer avslappnad i mitt förhållande till om de drar sig eller ej numera-ålderstecken).
Visst har inte Sinn COSC-certifierade verk?

Jag har själv en Breitling och två Tudor med ETA men av någon oförklarlig anledning har jag tyckt att inte är okej med Sinn och ETA/Sellita. Kanske för att Sinn är tyskt?
Men hur som helst ska nörda ner mig lite innan köp av en Sinn. :)
Tja.. vill du promt ha en tyck klocka med garanterat tyskt verk kan jag rekommendera A. Lange & Söhne, kanske något dyrare än SINN men garanterat tyska in i minsta molekyl 😂

Tack för tips grabbar!
Hur ser ni på att betala 15kkr+ för en klocka med ETA/Sellita verk?
Tror nog urverken inte är den största dragkraften till Sinn, även om de är top-grade och/eller tungt modifierade inhouse. Bortsett från designaspekten så är all annan teknik något som många dras till, varav t.ex tegimentering är min personliga favorit alla dagar i veckan.

Så dom har haft COSC certifierade verk tidigare men inte idag? Är det inte att ta ett steg bak?

Min 809 med cosc-cert.

Top Grade preseterar väl i princip lika bra som COSC och det många glömmer är att efter första servicen är det i alla fall ingen skillnad eftersom ingen normal urmakare justerar tillbaka klockan till cosc-standard.

Du skrev några poster tillbaka att du haft Breitling och Tudor med ETA och att det kändes ok men inte med SInn. Jag tycker nog helt tvärtom med tanke på vad klockorna kostar. Jag får ett annat mervärde i en Sinn med annan teknik som tegimentering, kopparsulfatkapslar, DIN8830, Diapal, oljefyllda boetter som jag inte får varken hos Breitling eller Tudor. Så i ljuset av det känner jag mig nöjd med ett Top Grade ETA återigen också med tanke på prisnivån.

cf17b89c33ac9f4a7e433cd5b9eea7fe71feb5e3.jpg

Och för att inte låta alldlees för mycket som en fanboy, de som följer tråden regelbundet vet att jag även skriver en hel del kritik mot Sinn, så hade jag också gärna sett cosc-urverk i de dyrare modellerna.

Jag tycker till exempel att Klassik 12 borde haft ett cosc-verk. Inte så mycket för att jag bryr mig om tidshållningen i olika positioner, utan för att en limiterad jubileumsmodell ”ska” ha den bästa varianten av det urverk som man väljer att stoppa in i klockan.

Det finns två modeller av klassik. Båda är lika lätta (svåra) att få tag på
Sen finns det en panda med subbarna i position 6,9,12 https://www.chrono24.se/sinn/pilot-103-a-sa-b--id20858812.htm

IMG_0509.JPG

sinn panda.jpg

Satan! Påminner mig om när jag tog det USLA beslutet att inte klippa en 103 A Sa B under ett av alla besök hos Erikson.

Till saken hör att jag under besöket redan hade hunnit beställa en Omega för närmare 70 lax och att det kändes lite magstarkt att traska hem med ett spontanköp.

Fatta att jag lät denna grymma 103:a ligga kvar på det där bordet (fick dessutom ett riktigt bra pris p.g.a. en minimal hairline på ena sidan av boetten…) , som vi alla har stått vid med hög puls, svettpärlor, beslutsångest, panik i blicken o.s.v. Vilken j***a idiot man är ibland :banghead:

222B3CF7-BB1C-4A94-AA03-E7E06E016D13.jpeg

Och för att inte låta alldlees för mycket som en fanboy, de som följer tråden regelbundet vet att jag även skriver en hel del kritik mot Sinn, så hade jag också gärna sett cosc-urverk i de dyrare modellerna.

Jag tycker till exempel att Klassik 12 borde haft ett cosc-verk. Inte så mycket för att jag bryr mig om tidshållningen i olika positioner, utan för att en limiterad jubileumsmodell ”ska” ha den bästa varianten av det urverk som man väljer att stoppa in i klockan.
Exakt vad jag tänkte skriva. Eller man kanske kan släppa vissa modeller med både COSC-certifierade verk och icke certifierade. Självklart med ett par tusenlappar i prisskillnad. Jag personligen betalar mer än gärna extra för COSC.

Satan! Påminner mig om när jag tog det USLA beslutet att inte klippa en 103 A Sa B under ett av alla besök hos Erikson.

Till saken hör att jag under besöket redan hade hunnit beställa en Omega för närmare 70 lax och att det kändes lite magstarkt att traska hem med ett spontanköp.

Fatta att jag lät denna grymma 103:a ligga kvar på det där bordet (fick dessutom ett riktigt bra pris p.g.a. en minimal hairline på ena sidan av boetten…) , som vi alla har stått vid med hög puls, svettpärlor, beslutsångest, panik i blicken o.s.v. Vilken j***a idiot man är ibland :banghead:

222B3CF7-BB1C-4A94-AA03-E7E06E016D13.jpeg
Det är oförlåtligt jag hade tagit både omegan och sinn:en. Man lämnar inte @ERIKSON URHANDEL utan att tömma alla montrar ;)

Exakt vad jag tänkte skriva. Eller man kanske kan släppa vissa modeller med både COSC-certifierade verk och icke certifierade. Självklart med ett par tusenlappar i prisskillnad. Jag personligen betalar mer än gärna extra för COSC.

Ja, 33´ eller 35´ är inte det som kommer bestämma om en klocka säljer eller inte. Tror om något att Klassik 12 hade sålt slut Ännu snabbare med ett cosc-verk.

Nu vet jag inte om quartzdykare är din kopp te men om du ska jaga en UX med COSC så letar du efter denna text under Sinn loggan (brukar annars stå Einzatszeitmesser).
6872D20D-4F2B-4961-BB74-864D67048209.jpeg

Dras allt mer till Sinn, vilken modell är bästa ingångsmodellen tycker ni?

f87d979a103460a8c27f517faf8997e6.jpg

Jag började med Sinn 103 ST vilket är en grym klocka som funkar till allt, men är sugen på nummer två. Jag tänker att denna ska bli ännu hårdare. Bokstavligt talat. Tegiment + PVD och som jag förstår med hårdhet i klass med safirglas. Ref 856 S. 40 x 47,5 mm.

IMG20211007224930.jpg

Bundet växer på mig förresten. Det är ju bekvämt och ingen kommenterade på att klockan såg lustig ut på middagen med normala människor. :angel: :smug:

Tillbaka
Topp