• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Såg denna tillsalu i en grupp på FB.
Någon som kan lite historia om den?
111ACB39-99CA-48C9-B072-8BF16CA7F1E1.jpeg
A96D086C-E37D-464E-A593-55C828CB9F5E.jpeg

Jag tycker att skillnaden i färg mellan visare, index och lume på vridring känns lite väl off. Pingar in @Geparden i den här frågan som har en EZM2.
Inte så att jag tror att det är något fuffens alltså, men det finns nog risk för utbytta delar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur känd/populär är Sinn i Tyskland? Är det lite som Sjöö Sandström i Sverige?

Knepig fråga. Hur känt är Sjöö&Sandström i Sverige? Utanför forumet och bortom någorlunda klockinstresserade skulle jag säga att S&S är snudd på helt okända.

Är på ping-humör ikväll så nästan person att bli inpingad är @Martin. som är den enda jag vet på forumet so faktiskt bor i Tyskland och har koll på klockor :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Knepig fråga. Hur känt är Sjöö&Sandström i Sverige? Utanför forumet och bortom någorlunda klockinstresserade skulle jag säga att S&S är snudd på helt okända.

Är på ping-humör ikväll så nästan person att bli inpingad är @Martin. som är den enda jag vet på forumet so faktiskt bor i Tyskland och har koll på klockor :)
Ja exakt, SS är ju knappast känd utanför svenska klockentusiaster, undrar om Sinn är likadan i Tyskland?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Snålisvarianten.
B. Som i Bäst.
Eller B som i Borealis.

Mjukt och följsamt, men bara en femhundring stycket. Billigare ändå om man läser att det finns en rabattkod, innan man trycker på köp 🤥

Högt värde avseende kvoten upplevelse per krona.
20211012_202021.jpg
20211012_202035.jpg
20211012_202044.jpg
20211012_202106.jpg
Kul så de har sparkat igång igen?
De hade ju flera kulörer att välja på.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Snarare regel än undantag att äldre SInn saknar papper om det är cert som du menar? Inget som skulle få mig att avstå, men EZM2 dyker upp till salu hyfsat regelbundet så det är inget köp som man måste stressa fram om man ser en annons oavsett.
Står att den är nyservad, det borde man väl få nåt papper på? Jag vet inte alls hur detta funkar uppenbarligen
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Visst har inte Sinn COSC-certifierade verk?
Oftast inte men jag tror det finns några. Dock verkar dom oftast noggrant justerade och själva verken är desamma. (Givet att vi pratar 2824 och att det sitter ett top grade verk i klockan) Chronometer versionerna är top grade som justeras o certas. Så same shit egentligen. Skulle du ha otur och få ett ex med lite större avvikelse så kostar ev ruckning hos en bra uris några hunkor max.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Oftast inte men jag tror det finns några. Dock verkar dom oftast noggrant justerade och själva verken är desamma. (Givet att vi pratar 2824 och att det sitter ett top grade verk i klockan) Chronometer versionerna är top grade som justeras o certas. Så same shit egentligen. Skulle du ha otur och få ett ex med lite större avvikelse så kostar ev ruckning hos en bra uris några hunkor max.
Här skulle jag behöva ett expertutlåtande av er i tråden men verket i UX är väl COSC-certifierat?👀
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Här skulle jag behöva ett expertutlåtande av er i tråden men verket i UX är väl COSC-certifierat?👀
"ETA 955.652, samma urverk som Breitling kallar "superquartz" och som även återfinns i bla. Sinn UX. Det är alltså ett termokompenserat kvartsverk som med Tysk DIN är specat till +/-10spy."

citat från @BarbaBaba utmärkta recension av en annan tysk 😊
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har uppenbarligen inte stenkoll, trodde ett urverk av den här kalibern var COSC:at
Jag har dålig koll på hur Sinn brukar göra, men om urverket redan har bra spec ifrån tillverkaren kanske man inte tycker certifiering tillför något?
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Japp, svart var väl mest efterfrågat förmodar jag.

Känns som man har sjunkit djupt i den kvicksand som klockintresset innebär. Så kan man för en gångs skull komma undan lite billigare, som i fallet här, känns det bra tycker jag.
Kvicksand? Vill mer likna det med att sugas ner i ett svart hål och bli spagettifierad på vägen ner tillsammans med alla SMS lån ;)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag har dålig koll på hur Sinn brukar göra, men om urverket redan har bra spec ifrån tillverkaren kanske man inte tycker certifiering tillför något?
När det gäller det här verket förstår jag inte vad en certifiering skulle tillföra.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Topp