• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

När vi ändå snackar hur stort klockor bärs, hur är UXen?
Har kört Oris Aquis på 43,5mm, men den har ju knappt bandhorn, och detsamma gäller väl Samuraien jag oxå haft.
Det kliar som fan, men jag har börjat gå mot mindre ur då det är bekvämare och är rädd att den kommer bli kortvarig.
Alltså, jag hade en UX ett tag. Upplevde den som stor på min 18cm handled och därför fick den lämna.
Men jag kan liksom inte släppa hur bra den var. Och med 22mm länk så är det en skönt gedigen pjäs.
Slutsats: Kommer garanterat att behöva köpa en igen 😁

Precis så!!

Ja jag tänker som du, den drivs av kvarts av rätt anledning, och vore skönt att ha en GADA att bara rycka ur lådan som alltid går rätt.

Måste lägga lite mer tid mellan senaste köpet och nästa, men så det kliar!
Så är det. Man kan inte bara köpa. Men det är också det roliga för då kan man vänta in rätt tillfälle. Jag hade tänk köpa just den här modellen jag nu äger, runt jul i år. Tänkte ny eftersom den aldrig funnits med länk på K&S. Men pang så dyker den upp på K&S och då gör det rätt mkt på priset.

Sen skulle jag vilja ha ett gummi med tegimenterad PVD spänne men det kostar typ 3 papp så det brådskar inte

edit
Eller om bara spännet kostade 3. Dyrt oavsett

Så är det. Man kan inte bara köpa. Men det är också det roliga för då kan man vänta in rätt tillfälle. Jag hade tänk köpa just den här modellen jag nu äger, runt jul i år. Tänkte ny eftersom den aldrig funnits med länk på K&S. Men pang så dyker den upp på K&S och då gör det rätt mkt på priset.

Sen skulle jag vilja ha ett gummi med tegimenterad PVD spänne men det kostar typ 3 papp så det brådskar inte

edit
Eller om bara spännet kostade 3. Dyrt oavsett
Precis. Jakten är ju halva grejen, och roligare att köpa via KS såklart.

Jahapp då kom rapsoljan fram igen. Denna gång har olivgrått blivit mörkgrönt.
Fortfarande matt mockakänsla.
20211018_194617.jpg

20211018_194444.jpg

Kvarts skrämmer mig idag, men tänker att om jag ska ta tjuren vid hornen är ju UX ett jäkla bra flrsta horn att greppa, helst GSG9-versionen🤤🤤
Hade samma tanke som du men när den där jäklen hamnade på armen kapitulerade jag fullständigt. Helt sjukt att göra en klocka som pallar 5000 meter eller som @R.Capac äldre modell.... vad ver det dem skrev tål alla djup som finns typ. Haha.
En annan väldigt bra sak med UX är att när jag någon automatklocka legat och stannat ställer jag bara den efter UX då den håller tiden som ett atomurverk.

Jag gillar kvalitetskvarts ändå. Gillar särskilt att de går så mycket bättre än mekaniska. Jag som faktiskt läser tiden med mina klockor :angel:
Det ligger ju absolut något i det du säger, även om det i praktiken inte har någon som helst betydelse ifall min klocka går +10spy eller +3spd då det inte hinner bli just nån avvikelse att tala om ändå. Hade jag bara haft en klocka däremot...

Iofs så drog vi skumpan 5 min före tolvslaget ett nyår pga att jag använt samma klocka (naturligtvis inte en Sinn, detta var en såndär månklocka) från julafton, och den bevisligen var i behov av service...

Det ligger ju absolut något i det du säger, även om det i praktiken inte har någon som helst betydelse ifall min klocka går +10spy eller +3spd då det inte hinner bli just nån avvikelse att tala om ändå. Hade jag bara haft en klocka däremot...

Iofs så drog vi skumpan 5 min före tolvslaget ett nyår pga att jag använt samma klocka (naturligtvis inte en Sinn, detta var en såndär månklocka) från julafton, och den bevisligen var i behov av service...
Bättre att vara lite för tidig än att komma för sent :)

Precis så!!

Ja jag tänker som du, den drivs av kvarts av rätt anledning, och vore skönt att ha en GADA att bara rycka ur lådan som alltid går rätt.

Måste lägga lite mer tid mellan senaste köpet och nästa, men så det kliar!
Jag har också fått den där jävla UX-klådan!

Jag hade en tidigare som jag flippade ganska omgående. Svintuff klocka på pappret, kanske t.o.m. den svintuffaste, men i verkligheten klickade vi inte. Noll pirr. Jag var helt mjuk i brallan. Jag gissar att det främst berodde på fem saker som skavde;

1. Glaset. Det STÄNDIGT kladdiga glaset.
2. Vridringen. De tar utan konkurrens priset för sladdrigast känsla. Det påverkar ju inte funktionen på det minsta vis men just känslan. På en klocka i den prisklassen ska det vara tighta, distinkta klick!
3. Diametern. Det är en pannkaka! Höjden var ok men diametern för stor på mina 17 cm handleder.
4. Gummibandet. Om det inte klipptes kort och i min smak lite för tight så satt det som en rund ring runt handleden. Känslan blev lite som att jag hade ett sånt där hårt plastarmband på armen, ett sånt som tanterna köper på Åhlens bijouteriavdelning. Spännet är också väldigt stort. Jag försökte intala mig att det balanserade upp klockan bra, men det tog bort lite för mycket av gummit på bandet, så jag bar den till slut enbart på Isofrane.
5. Dom röda detaljerna. Jag hade älskat dom röda detaljerna om dom var röda, men i mina ögon drar dom mer åt orange än det klarröda jag hade velat ha (färgmättnaden är uppdragen och missvisande på mina bilder här).

Med det sagt så har jag nu flera gånger lagt en tegimenterad UX SDR GSG9 i varukorgen men hejdat mig i det sista. Lite dum i huvudet är man allt!
Som tur är har jag också fått 356-feber som nu tar fokus från den andra..
028C2FB1-8536-42D9-87F8-8623A333D3F2.jpeg
1455F4D1-7436-4666-B437-47AF23981844.jpeg
3FA3717D-204A-4E68-8672-843895B7B680.jpeg
0673AEEC-C182-4048-BE17-1FF02727AF4E.jpeg
7B4DB5FD-E16E-4247-A2F6-54BC28121981.jpeg
008E4EF5-C8C9-478E-93FD-E8ACE69E1807.jpeg

Den var aldrig till salu för 100000, det var bara ett lockbete för en bytesaffär. Säljaren ville enbart byta mot en Omega Seamaster så den hade nog ett bytesvärde på runt 40.

Så det verkar som om andrahandsvärdet ligger just nu någonstans där, runt 45. Men det kan ju vara enbart nu, alla som lider av FOMO tar chansen att köpa en snabbt i andra hand. När det har lagt sig kan priset säkert gå ner en del. Hände också med 104 St sa a b e, de såldes för över 20 i andra hand strax efter den såldes slut hos Sinn, men nu ligger de till salu för runt 15 på Uhrforum.
Vad är vitsen med ett lockbete som är så uppåt väggarna galet prissatt? Förstår inte riktigt vitsen. Din bedömning om priset verkar vara realistiskt. Tror också den kommer att bli billigare med tiden.. för 50 tusen får man tex en Heuer autavia med den nya 02 verket (som man sen kan sälja för 25 tusen) ;)

Jag hade en tidigare som jag flippade ganska omgående. Svintuff klocka på pappret, kanske t.o.m. den svintuffaste, men i verkligheten klickade vi inte. Noll pirr. Jag var helt mjuk i brallan. Jag gissar att det främst berodde på fem saker som skavde;

2. Vridringen. De tar utan konkurrens priset för sladdrigast känsla. Det påverkar ju inte funktionen på det minsta vis men just känslan. På en klocka i den prisklassen ska det vara tighta, distinkta klick!
3. Diametern. Det är en pannkaka! Höjden var ok men diametern för stor på mina 17 cm handleder.
4. Gummibandet. Om det inte klipptes kort och i min smak lite för tight så satt det som en rund ring runt handleden. Känslan blev lite som att jag hade ett sånt där hårt plastarmband på armen, ett sånt som tanterna köper på Åhlens bijouteriavdelning. Spännet är också väldigt stort. Jag försökte intala mig att det balanserade upp klockan bra, men det tog bort lite för mycket av gummit på bandet, så jag bar den till slut enbart på Isofrane.
5. Dom röda detaljerna. Jag hade älskat dom röda detaljerna om dom var röda, men i mina ögon drar dom mer åt orange än det klarröda jag hade velat ha (färgmättnaden är uppdragen och missvisande på mina bilder här).

Med det sagt så har jag nu flera gånger lagt en tegimenterad UX SDR GSG9 i varukorgen men hejdat mig i det sista. Lite dum i huvudet är man allt!
Tack för fina bilder och bra reflektioner.
Kommer nog vänta tills jag kan testa en, alternativt att det dyker upp en nog billigt för catch and release om vi inte trivs med varandra.

Erfareheten med glaset delar jag. Gummit vet jag inget om.
Men min vridring har helt klart distinkta o hårda klick. Nog upplever jag det röda som rött men kanske att oljan tonar ner det något lite kanske men har aldrig stört mig

Erfareheten med glaset delar jag. Gummit vet jag inget om.
Men min vridring har helt klart distinkta o hårda klick. Nog upplever jag det röda som rött men kanske att oljan tonar ner det något lite kanske men har aldrig stört mig
Lite flux munskölj och en microfiberduk gnugga i 10-15 minuter och voilà glaset blir mycket mindre kladdigt.

tror det är tredje gången jag skriver det här 😊

Då filar jag vidare på mina tankar kring U200 vs U50. Det jag främst funderar på är storleken. U50 är ju visserligen mycket tunnare, men jag som tycker att 356:an är perfekt i storlek vill ju helst inte gå upp till 41 mm på U50. Vad tror ni? Kanske spelar det mer roll att välja den med vridring i stålfärg istället för svart?

Här är iaf en bild där klockorna borde vara rätt i storlek i förhållande till varandra. Tyvärr hade de inte 356:an på länk i hög upplösning.

sinn.jpg

Så här ser 356:an ut på min arm:

PXL_20211007_155025672.PORTRAIT_2.jpg PXL_20211018_211525375.jpg

Sen har ju även noterat att många av er tar väldigt fina bilder och gärna med dryck i bakgrunden. Jag tänkte att jag får inte vara sämre själv, men satsar på mat istället.

Så här kommer mitt bidrag (som inte är i närheten av era fina bilder).

Mvh, En nöjd Sinn-äggare!
Ja, jag bor i Göteborg. Ja, det är ett dåligt skämt.
PXL_20211018_203038465.PORTRAIT_2.jpg

Då filar jag vidare på mina tankar kring U200 vs U50. Det jag främst funderar på är storleken. U50 är ju visserligen mycket tunnare, men jag som tycker att 356:an är perfekt i storlek vill ju helst inte gå upp till 41 mm på U50. Vad tror ni? Kanske spelar det mer roll att välja den med vridring i stålfärg istället för svart?

Här är iaf en bild där klockorna borde vara rätt i storlek i förhållande till varandra. Tyvärr hade de inte 356:an på länk i hög upplösning.

sinn.jpg

Så här ser 356:an ut på min arm:

PXL_20211007_155025672.PORTRAIT_2.jpg PXL_20211018_211525375.jpg

Sen har ju även noterat att många av er tar väldigt fina bilder och gärna med dryck i bakgrunden. Jag tänkte att jag får inte vara sämre själv, men satsar på mat istället.

Så här kommer mitt bidrag (som inte är i närheten av era fina bilder).

Mvh, En nöjd Sinn-äggare!
Ja, jag bor i Göteborg. Ja, det är ett dåligt skämt.
PXL_20211018_203038465.PORTRAIT_2.jpg
Båda valen kommer nog sitta tokbra på dig men i din sits skulle jag nog fundera mer över om jag vill ha en dykare med vridring som upplevs större eller mindre än min flygare utan vridring. Tror varken U50 eller U200 kommer upplevas likvärdig i storlek till 356 men där U50 endast kommer vara större i själva boettbredden (ellervadkallas) jämfört med 356 så kommer U200 vara mindre än 356 i princip på alla sätt och vis.

Största fördelen annars (som jag ser det) till U50 är att lug-till-lug och lug-bredd är samma som 356 (46mm & 20mm) så du kan ha samma band till båda klockorna om du får feeling. :)

Håller med @Laddsladd ´s poäng att tavlan på U200 riskerar att kännas väldigt liten i jämförelse med 356. @JoelD kanske kan lägga upp en jämförelsebild mellan 356 och U50 så får du se skillnaden där och sen försöka föreställa dig U200 bredvid.

Sen är det naturligtvis en stor fördel att med en U50 kommer du få med garanti, kan prova om du tar en utflykt till Sumpan och att den garanterat är mer lättsåld om du skulle vilja sälja. Många U200 som kommer ut till salu finns av någon outgrundlg anledning i USA, så man får lägga på tull (småpengar) och moms (en hyfsad slant) på ett eventuellt försäljningspris.

Med det sagt tycker jag att U200 är riktigt cool och har många saker som talar till dess fördel, men tänker att det är ett rätt så mycket mer omständigt köp.

Håller med @Laddsladd ´s poäng att tavlan på U200 riskerar att kännas väldigt liten i jämförelse med 356. @JoelD kanske kan lägga upp en jämförelsebild mellan 356 och U50 så får du se skillnaden där och sen försöka föreställa dig U200 bredvid.

Sen är det naturligtvis en stor fördel att med en U50 kommer du få med garanti, kan prova om du tar en utflykt till Sumpan och att den garanterat är mer lättsåld om du skulle vilja sälja. Många U200 som kommer ut till salu finns av någon outgrundlg anledning i USA, så man får lägga på tull (småpengar) och moms (en hyfsad slant) på ett eventuellt försäljningspris.

Med det sagt tycker jag att U200 är riktigt cool och har många saker som talar till dess fördel, men tänker att det är ett rätt så mycket mer omständigt köp.
Håller nog med er båda.
14,5mm höjd på en klocka med 37mm diameter får min 756 att kännas tunn.
Låg en U200 ute i Tyskland;

Tillbaka
Topp