• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Keeper? Ja jag tror nästan det :)
IMG_3944.JPG
Det trodde jag om min 556a också, och 103an.:p

Jag ska korta min länk. Hur mycket av den medföljande låsvätskan har man på skruven? En droppe eller?
Tack!
Framförallt ska du lägga vätskan i länkbitens gänga, inte på skruven. Gör du det senare kommer du sannolikt att få gängsäkringen på mantelytan hos skruven, vilket kommer att göra att den effektivt fastnar i länkbiten. Kanske börjar också länkbiten att kärva. Och blir sannolikt onödigt knepig att öppna när du vill ha upp den igen.

Klämde på @EZM5s U2:a på festen i lördags. Måste säga att den gråa vridringen verkligen passar bra på en så toolig klocka. Någon som vet på rak arm vad en sådan kostar? Ringer väl Erikson annars....

Senast ändrad:
Så jäkla rätt, och fullsmetad med mysig Sinn-teknik! :)
Men är inte det där samma länk som Ezm3 och andra Sinn med h-länkar?

Jag upplever den som grövre/solidare utan att vara klumpig. Tycker också att sista biten mot ändbiten lämnar ett mindre glapp/mellanrum jämfört med EZM3. Men jag kan ha fel. Känslan hävdar dock annat.

Där har vi den! Tack för en smidig affär @Julian Rex! Vilken klocka. Perfekt storlek och hur cool som helst. Det första som slog mig var vilken enorm skillnad i kvalitet det är på denna länken jämfört med t.ex. EZM3.

IMG_5285.JPG

Älskar den. Ja, det finns väl 2 varianter på H-länken. En som sitter på tex 556:an och så den nya till tex 104:an (med PCL).
Ganska stor skillnad i känsla skulle jag säga också :)
Grattis @Jaggis

Där har vi den! Tack för en smidig affär @Julian Rex! Vilken klocka. Perfekt storlek och hur cool som helst. Det första som slog mig var vilken enorm skillnad i kvalitet det är på denna länken jämfört med t.ex. EZM3.

Roligt att den finns kvar i tråden och att det var du som fångade den! Vågar man hoppas på en recension på bloggen snart?

Intressant med skillnaden på länken. Förklarar i så fall varför jag är nöjd och alla andra inte är det ;)

Angående länkdiskussionen.
Måste säga att det är nog den svaga länken (no pun intended), länken. Eller inte länken - claspen. Själva vikningen är ok, den andas kvalitet med lite grövre metall. Dock är "kåpan" (hoppas ni förstår) och säkringen tunnare metall - som gamla Rolex-claspar.
Skulle gärna vilja se en mer massiv clasp, lite samma väg som Oris gått. De lämnade "bockad plåt" för massivt stål.

Går tydligen att sätta gummibands-claspen på länkarna ...men det diffar på 4 mm, vilket inte är acceptabelt hos mig.
Lånar en bild från Watchuseek.
3625847108_f1c9ec0c15_o.jpg

Roligt att den finns kvar i tråden och att det var du som fångade den! Vågar man hoppas på en recension på bloggen snart?

Intressant med skillnaden på länken. Förklarar i så fall varför jag är nöjd och alla andra inte är det ;)

Det är snudd på att den kan vara så bra att jag åter överväger att göra en avstickare från den kronologiska ordningen. Det krävs verkligen det där lilla extra för att jag ska avvika. Vi får se :)

Köpte min första Sinn idag. Jag vann ett utav presentkorten som lottades ut på femårsfesten, så blev ett besök hos @ERIKSON URHANDEL .

Provade några olika klockor, men slutade med att jag gick hem med en modell som jag inte kände till existerade innan jag gick dit. Kul att vara spontan ibland antar jag?

En EZM 3F blev det till slut.

G42j6Yk.jpg

Supertrevligt bemötande, och kommer helt klart köpa fler klockor där vid senare tillfälle :)

Jag är ny inom klockvärlden. Köpte mina första klockor så sent som för några månader sedan. Suktade länge innan jag väl slog till. En 103st och en 856 blev det.

103st hade jag suktat längst efter men förälskelsen har uteblivit lite grann. Får se om den växer sig på mig. 856 fastnade jag istället direkt för. Perfekt i storlek, bekväm och känns otroligt välbyggd och genomtänkt på alla sätt.
IMG_1165.JPG
IMG_1177.JPG

Jag är ny inom klockvärlden. Köpte mina första klockor så sent som för några månader sedan. Suktade länge innan jag väl slog till. En 103st och en 856 blev det.

103st hade jag suktat längst efter men förälskelsen har uteblivit lite grann. Får se om den växer sig på mig. 856 fastnade jag istället direkt för. Perfekt i storlek, bekväm och känns otroligt välbyggd och genomtänkt på alla sätt.
IMG_1165.JPG
IMG_1177.JPG
Det var inga dåliga köp! Grattis! Hur kommer det sig att det blev två Sinn? :)

Det var inga dåliga köp! Grattis! Hur kommer det sig att det blev två Sinn? :)

Med lite oväntade (men väldigt välkomna!) extrapengar så lyxade jag till det. :)

Har klocksurfat ganska ordentligt många timmar och många på nätet som verkar tycka om sinn vilket gjorde att jag började kikade på dom. Särskilt 103st fångade mig tidigt (jag använder den till viss del i jobbet och den uppfyller mina lite speciella krav och det är inte så många kronografer som gör [bregeut type xxi hade också funkat men den är ju lite dyr] så den blev klockan de andra klockvalen fick förhålla sig till. Jag är psykolog och testar en hel del och behöver då kunna ha två tider igång samtidigt (bezel och kronograf), kronografen behöver vara lätt att läsa av på tider mellan 2-4 min så 60min-subdial funkar inte, händerna får inte vara för tjocka, etc (tro mig, jag har en lång lista med detaljer den "måste" ha). Det känns kul att faktiskt kunna använda en riktig "toolwatch" till att just utföra ett arbete. Så klart hade jag klarat mig utan men den underlättar faktiskt för mig (alla andra nöjer sig med ett digitalt tidtagarur och en väggklocka, men inte jag ).

Och när jag väl börjat kolla på Sinn föll jag för den fullständigt överkonstruerade 856:an (var i valet och kvalet mellan den och 857 men tror jag valde rätt). Tilltalas av tanken att kunna ha den här klockan, utsätta den för min vardag och ändå kunna se så gott som ny ut om 10 år (jag har höga förväntningar på tegimenteringen ).

Ursäkta långt svar, men du frågade faktiskt. :)

Senast ändrad:

IMG_1165.JPG
IMG_1177.JPG
Häftigt att köpa två Sinn på en gång!
Grattis!

Köpte min första Sinn idag. Jag vann ett utav presentkorten som lottades ut på femårsfesten, så blev ett besök hos @ERIKSON URHANDEL .

Provade några olika klockor, men slutade med att jag gick hem med en modell som jag inte kände till existerade innan jag gick dit. Kul att vara spontan ibland antar jag?

En EZM 3F blev det till slut.

G42j6Yk.jpg

Supertrevligt bemötande, och kommer helt klart köpa fler klockor där vid senare tillfälle :)
Grattis även till dig såklart!
Inte dumt att få lite hjälp med kostnaden sådär! Satt du bredivd @Aquastaren möjligtvis? I så fall antar jag att du kollade in hans U2:a.

Häftigt att köpa två Sinn på en gång!
Grattis!
Tackar, tackar!
Som ny på kvalitetsklockor var det ganska häftigt att få hämta ut två så härliga klockor och öppna upp samtidigt! Det märks att tyskarna kan det här med att producera kvalité för vettiga pengar. (Det är förövrigt likadant gällande cyklar om någon undrar. Det är få som klår tyskarna i Bang for buck där också).

Med lite oväntade (men väldigt välkomna!) extrapengar så lyxade jag till det. :)

Har klocksurfat ganska ordentligt många timmar och många verkar tycka om sinn och särskilt 103st fångade mig tidigt (jag använder den i jobbet och den uppfyller mina krav för att funka för mig. Det är inte så många mekaniska kronografer som passar in i min prisklass [bregeut type xxi hade också funkat men den är ju lite dyr]). Jag är psykolog och testar en hel del och behöver då kunna ha två tider igång samtidigt (bezel och kronograf), kronografen behöver vara lätt att läsa av på tider mellan 2-4 min så 60min-subdial funkar inte, etc (tro mig, jag har en lång lista med detaljer den "måste" ha). Det känns kul att faktiskt kunna använda en riktig "toolwatch" till att just utföra ett arbete. Så klart hade jag klarat mig utan men den underlättar faktiskt för mig.

Och när jag väl börjat kolla på Sinn föll jag för den fullständigt överkonstruerade 856:an (var i valet och kvalet mellan den och 857 men tror jag valde rätt). Tilltalas av tanken att kunna ha den här klockan, utsätta den för min vardag och ändå kunna se så gott som ny ut om 10 år (jag har höga förväntningar på tegimenteringen ).

Ursäkta långt svar, men du frågade faktiskt. :)
Jag tackar för det mycket utförliga svaret :) Mycket roligare med ett sånt svar än ett "de var snygga" ;)
Bra och genomtänkta val, slit de med hälsan och välkommen till tråden!

Tillbaka
Topp