• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tror det handlar om vad vi diskuterat tidigare om entusiaster vs. den stora massan och var på skalan man säljer flest klockor. Tycker att 40mm hade varit perfekt och en avvägning mellan 36mm dress och 43mm statement piece.

Vet inte vad modellen har för storlek på handleden, men det verkar som att även denna har ett snällt luggmått.

SINN_1800SGGDAMASZENER_Wristshot_600x280_10_2021.jpg
Javisst, så är det.

Javisst, så är det.

Gjorde ett tillägg i inlägget ovan att jag tror att det som tillverkare tyvärr är lätt att bli lockad att dra upp storleken när man gör något så här pass annorlunda modeller. Nu gissar jag bara, men jag tror att den absoluta majoriteten av den här referensen säljs i Tyskland och att den typiska köparen är ute efter något som syns lite extra.

Har @ERIKSON URHANDEL plockat in någon av de två tidigare referenserna av Damaszener och kommer den här hamna i butiksmontern?

Gjorde ett tillägg i inlägget ovan att jag tror att det som tillverkare tyvärr är lätt att bli lockad att dra upp storleken när man gör något så här pass annorlunda modeller. Nu gissar jag bara, men jag tror att den absoluta majoriteten av den här referensen säljs i Tyskland och att den typiska köparen är ute efter något som syns lite extra.

Har @ERIKSON URHANDEL plockat in någon av de två tidigare referenserna av Damaszener och kommer den här hamna i butiksmontern?
Nåja, jag är helt enkelt inte tilltänkt målgrupp för klockan. Vilket trots allt är sant för den absolut största majoriteten av Sinns klockor egentligen, eller oavsett märke. Men så är det kanske för alla. Gillar en klocka av ett märke här och en eller två klockor av ett annat märke där, osv.

Håller inte alls med, (annat än om storleken), då man kan se materialvalet som en del i Sinn´s historik att laborera med nya tekniker. Det lär ju inte vara helt okomplicerat att ta fram en sådan här boett.

Dessutom är det ju tredje generationens Damaszener så om inte annat så är det definitivt en del av Sinn´s moderna DNA.
Agree to dissagree! :) Men jag köper delen om att vara i fronten för nya tekniuker, men där tar det stop för mig. Det är inte en Sinn när jag tänker på Sinn, men visst, jag är nu mer rätt snabb på att säga att det var bättre förr..... :-(

Hej,
De tidigare tog vi in, dessa var dock beställda. Nej, vi tar inte hem denna, i sak läckra bit, men som vänder sig till ytterst få som vi se det.

Nu släpptes denna 1800 S GG DAMASZENER

FE4191EA-0611-4B15-965C-A6A6039A7572.jpeg

Riktigt snygg tycker jag!
Jag gillar klockor i gränslandet mellan tool och dress, men då måste storleken ner.
Har svårt att se denna snygg till kostym, även om den är en riktigt snygg modell.

Korspost från i morse på utbölingen jag gissar @daviden syftar på.
20211026_093223.jpg

38mm är perfekt. (Ser jäkligt stor ut den med med vidvinkel ser jag nu)

Jag gillar klockor i gränslandet mellan tool och dress, men då måste storleken ner.
Har svårt att se denna snygg till kostym, även om den är en riktigt snygg modell.

Korspost från i morse på utbölingen jag gissar @daviden syftar på.
20211026_093223.jpg

38mm är perfekt. (Ser jäkligt stor ut den med med vidvinkel ser jag nu)
Nope. Den här. Svarta outlines på index och visare (och logga?). ☺️ Ser nästan lite plastigt ut, men jag gillar det.

88841738-5CF4-4FAC-8B73-97C5B6898E74.png

Äntligen Diapal i tråden 😍 Du vet väl att det som första ägare även ingår en ljuplodande förklaring hur det fungerar :)

Riktigt bra kontraster i tavlan och det ska bli kul at se den där i lite olika ljusförhållanden.
Djuplodande förklaring får nog vänta lite grann tills bekantskapen är längre än ett par timmar färsk och man får mer koll.

Initialt så kan man ju åtminstone konstatera att den är från 2012 utan servicehistorik och verkar fungera tipptopp (kronografen var på när jag öppnade paketet :oops:). Ska hålla koll på tidsavikelsen ett tag och se om det behövs spa-resa tillbaka till tyskland omgående eller inte.

Gällandes friktionsmaterial i urverket som används istället för olja så har jag för mig att Sinn bytte från diamantlager till någon diffus nanoteknik någonstans 2010 så denna borde vara av senare varianten. Mer konkret så reagerade jag initialt att det ”klickar” lite annorlunda när man fipplar med tid/datum/uppdragning osv. om man jämför med 7750 i 103/Esm13. Kan vara en feature eller bug… vi märker snart nog. :D

Ska försöka ta lite bättre foton vid tillfälle men den gråa och på bilder/youtube tillsynes plastiga tavlan är i verkligheten mer blank/frostig metallisk textur (electro-plated). Typ omöjligt att få till bra foto på utan macro på kameran misstänker jag.

Misstänker att den tysk som besudlat just detta exemplar i ca 9 år inte var owg. Hittar inte något som helst spår av användning ens på baksidan av luggarna, bara en helsikes massa damm. :)

Djuplodande förklaring får nog vänta lite grann tills bekantskapen är längre än ett par timmar färsk och man får mer koll.

Initialt så kan man ju åtminstone konstatera att den är från 2012 utan servicehistorik och verkar fungera tipptopp (kronografen var på när jag öppnade paketet :oops:). Ska hålla koll på tidsavikelsen ett tag och se om det behövs spa-resa tillbaka till tyskland omgående eller inte.

Gällandes friktionsmaterial i urverket som används istället för olja så har jag för mig att Sinn bytte från diamantlager till någon diffus nanoteknik någonstans 2010 så denna borde vara av senare varianten. Mer konkret så reagerade jag initialt att det ”klickar” lite annorlunda när man fipplar med tid/datum/uppdragning osv. om man jämför med 7750 i 103/Esm13. Kan vara en feature eller bug… vi märker snart nog. :D

Ska försöka ta lite bättre foton vid tillfälle men den gråa och på bilder/youtube tillsynes plastiga tavlan är i verkligheten mer blank/frostig metallisk textur (electro-plated). Typ omöjligt att få till bra foto på utan macro på kameran misstänker jag.

Misstänker att den tysk som besudlat just detta exemplar i ca 9 år inte var owg. Hittar inte något som helst spår av användning ens på baksidan av luggarna, bara en helsikes massa damm. :)

Jag har hovrat över köpknappen mer än en gång gällande 103 Diapal. Är synnerligen förtjust i de svarta och grå tonerna på tavlan.

Tillbaka
Topp