Det var i Christopfer Ward -tråden det skrevs (också?)Läste någonstans (minns ej var) att Sinn ej servar klockor, utan dom byter helt enkelt verk. Stämmer det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det var i Christopfer Ward -tråden det skrevs (också?)Läste någonstans (minns ej var) att Sinn ej servar klockor, utan dom byter helt enkelt verk. Stämmer det?
Minns inte faktiskt, men har läst detta någonstans.Det var i Christopfer Ward -tråden det skrevs (också?)
Tycker vi ber @ERIKSON URHANDEL komma in och berätta hur det ligger till, men att byta urverk måste ju gå snabbare än att serva klockan tänker jag? Känns inte som SINN att byta urverk som första ”åtgärd” ? Men jag kan ha fel…Minns inte faktiskt, men har läst detta någonstans.
Känner inte igen det ryktet men läst att CW gör så. Skulle förvåna mig mkt för visst får man med ersatta delar?Tycker vi ber @ERIKSON URHANDEL komma in och berätta hur det ligger till, men att byta urverk måste ju gå snabbare än att serva klockan tänker jag? Känns inte som SINN att byta urverk som första ”åtgärd” ? Men jag kan ha fel…
Som sagt, det är enbart vad jag läst och har själv svårt att tro det också.Tycker vi ber @ERIKSON URHANDEL komma in och berätta hur det ligger till, men att byta urverk måste ju gå snabbare än att serva klockan tänker jag? Känns inte som SINN att byta urverk som första ”åtgärd” ? Men jag kan ha fel…
Denna är då servad.Känner inte igen det ryktet men läst att CW gör så. Skulle förvåna mig mkt för visst får man med ersatta delar?
Ja till Sinn har jag fått det. Beträffande CW vet jag inte men jag höll på att falla av stolen när jag läste det. Hoppas att det är rykten. CW har ju samma eller ibland bättre grade på deras Sellitaverk än Sinn och tycker de kan förtjäna lite kärlek även om tid är pengar.Känner inte igen det ryktet men läst att CW gör så. Skulle förvåna mig mkt för visst får man med ersatta delar?
Om du helt kan slippa ha en utbildad urmakare anställd så sparar man ju lite kulor. Byta urverk kan man ju träna en chimpans till, och till och med värre, jag klarar till och med av det.Ja till Sinn har jag fått det. Beträffande CW vet jag inte men jag höll på att falla av stolen när jag läste det. Hoppas att det är rykten. CW har ju samma eller ibland bättre grade på deras Sellitaverk än Sinn och tycker de kan förtjäna lite kärlek även om tid är pengar.
Där har vi svaret.Denna är då servad.
![]()
Kan ju varit @F0ppa som rensade skrivbordslådanDär har vi svaret.
För det skulle förvåna mig mkt om de först plockar ur verket, tar loss gamla delar, lägger dessa i en påse för att sedan sätta i ett nytt verk![]()
Sant. Men det skaver i hjärtat att höra att man bara slänger/metallåtervinner ett urverk.Om du helt kan slippa ha en utbildad urmakare anställd så sparar man ju lite kulor. Byta urverk kan man ju träna en chimpans till, och till och med värre, jag klarar till och med av det.
Gå en kurs hos tidlösa ur..Sant. Men det skaver i hjärtat att höra att man bara slänger/metallåtervinner ett urverk.
Vad vill ni ha svar på?Tycker vi ber @ERIKSON URHANDEL komma in och berätta hur det ligger till, men att byta urverk måste ju gå snabbare än att serva klockan tänker jag? Känns inte som SINN att byta urverk som första ”åtgärd” ? Men jag kan ha fel…
Dessutom är kursen på kvällen då man redan är utmattad efter en dags hårt arbete..Det är lite lömskt av Robert att inte skriva ut att det kostar 3.200sek att få hjälp att skruva ihop klockan sen
![]()
Tack! Kan aldrig gå fel vilken du än väljer mellan dom tvåAttans, nu blev jag sugen på 556. Tog 105 imorse. Det får bli ett byte senare idag! Läcker bild![]()
Ja, det är ju fruktansvärt.Sant. Men det skaver i hjärtat att höra att man bara slänger/metallåtervinner ett urverk.
UTC är baserat på internationella atom ur GMT är baserat på 0-meridianen. Egentligen är det tokigt kalla en klocka för UTC/GMT För vem är egentligen intresserad av vad klockan är i Storbritannien när man är på resa i sydamerika ? Det man ställer är lokaltid på platsen plus eller minus GMT tiden och på den vanliga ställer man Svensk normaltid (inte LMT) Rörigt??Hörrni, det här med UTC fattar jag ju till 90%.
GMT däremot fattar jag bara till 10%, då GMT döptes om till UTC för snart 50 år sedan.
Men det var inte det jag förstod som jag undrade över, utan är det inte så att det är tänkt att den stora timvisaren ska vara ställd på UTC, och den lilla gröna på aktuell tidszon?
Tänker att det är ju den lille gröne som är lätt att ändra utan att hacka urverket, och UTC är ju rätt permanent om vi inte ska gå helt Einstein.
Är det nån som använder klockan så?
Det var nog ett klargörande hur Sinn-servade klockorna ett par inlägg upp, dvs om dom gjort som CW och bytte verk eller ”reparera” på komponentnivå vilket verkar rimligt med tanke på delarna som vissa fått tebaxVad vill ni ha svar på?
Är det inte så att verket eg. inte är ett riktigt "UTC/GMT" verk? Dvs. lilla gröna borde vara på UTC och att man kan ändra stora visare till aktuell tidzon. Klassiska Selitta/GMT är vad de kallar "callers GMT" dvs man har lilla visaren på tiden man vill tracka (ex. om man har mycket affärer med Kina) och stora visare inställd på egen hemmatid.Hörrni, det här med UTC fattar jag ju till 90%.
GMT däremot fattar jag bara till 10%, då GMT döptes om till UTC för snart 50 år sedan.
Men det var inte det jag förstod som jag undrade över, utan är det inte så att det är tänkt att den stora timvisaren ska vara ställd på UTC, och den lilla gröna på aktuell tidszon?
Tänker att det är ju den lille gröne som är lätt att ändra utan att hacka urverket, och UTC är ju rätt permanent om vi inte ska gå helt Einstein.
Är det nån som använder klockan så?
Finns klockor som är så men till vilken nytta? Fortfarande undrar jag varför man ska veta vad klockan i London är hela tiden?Är det inte så att verket eg. inte är ett riktigt "UTC/GMT" verk? Dvs. lilla gröna borde vara på UTC och att man kan ändra stora visare till aktuell tidzon. Klassiska Selitta/GMT är vad de kallar "callers GMT" dvs man har lilla visaren på tiden man vill tracka (ex. om man har mycket affärer med Kina) och stora visare inställd på egen hemmatid.
Ja men precis. Då är det som jag tänkte att man använder den till vardags.UTC är baserat på internationella atom ur GMT är baserat på 0-meridianen. Egentligen är det tokigt kalla en klocka för UTC/GMT För vem är egentligen intresserad av vad klockan är i Storbritannien när man är på resa i sydamerika ? Det man ställer är lokaltid på platsen plus eller minus GMT tiden och på den vanliga ställer man Svensk normaltid (inte LMT) Rörigt??![]()
Jag håller med.. Jag tycker inte det finns någon nytta med detta. Det är därför jag haft svårt med Selitta/ETA GMT (verken som även används i UTC). En true GMT är mycket trevligare. Då är "GMT" visaren inställd på hemmatid och stora visaren kan man justera när man flyger till andra tidszoner.Finns klockor som är så men till vilken nytta? Fortfarande undrar jag varför man ska veta vad klockan i London är hela tiden?
Jo, några sidor sedan ;-) Många tyckte den var för stor, jag gillar den dock! Men inte priset;-)Har denna varit uppe tidigare? Spännande.
![]()
Ja men precis. Då är det som jag tänkte att man använder den till vardags.
När man seglar längre sträckor över flera tidszoner utgår man alltid från UTC och har den tiden på klockan i kabyssan. Svårt med schemaläggning om alla håller på att ställa om klockor till höger och vänster.
Gissar att man gör samma inom flyget.
UTC är fortfarande baserat på nollmeridianen precis som GMT. Vad jag förstått bytte GMT namn till UTC.
Precis så jag hade önskat att det var, vilket gjorde mig lite konfys över att den primära tiden är statisk fast den är underordnad i betydelse mot vad klockan är där jag befinner mig. Dessutom så är det ju viktigare att den andra tidszonen visas i 24h då det är rätt lätt att hålla koll på dag och natt där man är.Jag håller med.. Jag tycker inte det finns någon nytta med detta. Det är därför jag haft svårt med Selitta/ETA GMT (verken som även används i UTC). En true GMT är mycket trevligare. Då är "GMT" visaren inställd på hemmatid och stora visaren kan man justera när man flyger till andra tidszoner.
Tyvärr så är enda nyttan av den visaren att man kan se tiden i 24hr visning, dvs om det är morgon eller kväll.Precis så jag hade önskat att det var, vilket gjorde mig lite konfys över att den primära tiden är statisk fast den är underordnad i betydelse mot vad klockan är där jag befinner mig. Dessutom så är det ju viktigare att den andra tidszonen visas i 24h då det är rätt lätt att hålla koll på dag och natt där man är.