• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Känner inte igen det ryktet men läst att CW gör så. Skulle förvåna mig mkt för visst får man med ersatta delar?
Denna är då servad.
20211028_134736.jpg

Känner inte igen det ryktet men läst att CW gör så. Skulle förvåna mig mkt för visst får man med ersatta delar?
Ja till Sinn har jag fått det. Beträffande CW vet jag inte men jag höll på att falla av stolen när jag läste det. Hoppas att det är rykten. CW har ju samma eller ibland bättre grade på deras Sellitaverk än Sinn och tycker de kan förtjäna lite kärlek även om tid är pengar.

Ja till Sinn har jag fått det. Beträffande CW vet jag inte men jag höll på att falla av stolen när jag läste det. Hoppas att det är rykten. CW har ju samma eller ibland bättre grade på deras Sellitaverk än Sinn och tycker de kan förtjäna lite kärlek även om tid är pengar.
Om du helt kan slippa ha en utbildad urmakare anställd så sparar man ju lite kulor. Byta urverk kan man ju träna en chimpans till, och till och med värre, jag klarar till och med av det.

Snabbt inspel om servicetider+kvalitet.

Jag tror inte att Sinn är värre drabbat än andra märken. Sjöö&Sandström fick till exempel byta ut en stor del av sina urverk till Worldtimern och det är liknande tider för service där om man läser tråden. Tag Heuer hade gigantiska problem med sin GMT, osv osv. Däremot tycker jag att Sinn med sin toolwatch-stämpel bör ha mindre toleranser för fel och att detta är något som man verkligen måste sätta högst upp på agendan.

Jag tror inte på teorin att det byts ut urverk, det vill jag ha svart på vitt att det sker regelmässigt för att jag inte ska avfärda det som rykten. Går inte riktigt ihop med 16veckors servicetider heller om man nu bara trycker dit ett nytt verk. Har själv fått en U1 servad med utbytta delar tillbaka i påse.

Så som jag förstår det är det urmakarbrist över hela brädet, i Sverige och i Europa. Det hjälper inte till med att de har varit pandemi och man har jobbat i skift med decimerad kapacitet. Den eftersläpningen det har skapat ser man definitivt effekten av nu, men prova att gå in till valfri bilhandlare och köp en ny bil och kräv leverans om ett par veckor. Lycka till! Eller hur omöjligt är det inte att få tag på en så enkel sak som ett PS5. Det finns fortfarande inte som lagervara snart 1 år efter lanseringen. Så man bör kanske vara en smula förlåtande med tanke på vad som har hänt i världen de senaste åren.

Hade jag varit Lothar hade jag gjort ett par enkla ändringar för att komma tillrätta med långa servicetider. En sak som jag tror skulle få stor effekt vore om man tillät ruckningar hos sina AD med bibehållen garanti. Det är orimligt att man ska skicka iväg ett SW200 som sitter i en klocka utan AR eller Hydro till Tyskland för att den fortar sig 10 sekunder. Har inte AD kunskapen så letar man upp lokala urmakare och skriver avtal.

När man fått ordning på torpet och var ikapp hade jag satt en maxtid som man kunde förvänta sig som kund. X antal veckor från det att klockan anländer, sen blir det reducerat pris eller kostnadsfritt. Fel kan alltid uppstå, men hur det hanteras gör extremt mycket för hur känslan kommer bli för produkten.

Hörrni, det här med UTC fattar jag ju till 90%.
GMT däremot fattar jag bara till 10%, då GMT döptes om till UTC för snart 50 år sedan.
Men det var inte det jag förstod som jag undrade över, utan är det inte så att det är tänkt att den stora timvisaren ska vara ställd på UTC, och den lilla gröna på aktuell tidszon?
Tänker att det är ju den lille gröne som är lätt att ändra utan att hacka urverket, och UTC är ju rätt permanent om vi inte ska gå helt Einstein.

Är det nån som använder klockan så?

GMT däremot fattar jag bara till 10%, då GMT döptes om till UTC för snart 50 år sedan.
Men det var inte det jag förstod som jag undrade över, utan är det inte så att det är tänkt att den stora timvisaren ska vara ställd på UTC, och den lilla gröna på aktuell tidszon?
Tänker att det är ju den lille gröne som är lätt att ändra utan att hacka urverket, och UTC är ju rätt permanent om vi inte ska gå helt Einstein.

UTC är baserat på internationella atom ur GMT är baserat på 0-meridianen. Egentligen är det tokigt kalla en klocka för UTC/GMT För vem är egentligen intresserad av vad klockan är i Storbritannien när man är på resa i sydamerika ? Det man ställer är lokaltid på platsen plus eller minus GMT tiden och på den vanliga ställer man Svensk normaltid (inte LMT) Rörigt?? :rolleyes:

Är det inte så att verket eg. inte är ett riktigt "UTC/GMT" verk? Dvs. lilla gröna borde vara på UTC och att man kan ändra stora visare till aktuell tidzon. Klassiska Selitta/GMT är vad de kallar "callers GMT" dvs man har lilla visaren på tiden man vill tracka (ex. om man har mycket affärer med Kina) och stora visare inställd på egen hemmatid.

Är det inte så att verket eg. inte är ett riktigt "UTC/GMT" verk? Dvs. lilla gröna borde vara på UTC och att man kan ändra stora visare till aktuell tidzon. Klassiska Selitta/GMT är vad de kallar "callers GMT" dvs man har lilla visaren på tiden man vill tracka (ex. om man har mycket affärer med Kina) och stora visare inställd på egen hemmatid.
Finns klockor som är så men till vilken nytta? Fortfarande undrar jag varför man ska veta vad klockan i London är hela tiden?

UTC är baserat på internationella atom ur GMT är baserat på 0-meridianen. Egentligen är det tokigt kalla en klocka för UTC/GMT För vem är egentligen intresserad av vad klockan är i Storbritannien när man är på resa i sydamerika ? Det man ställer är lokaltid på platsen plus eller minus GMT tiden och på den vanliga ställer man Svensk normaltid (inte LMT) Rörigt?? :rolleyes:
Ja men precis. Då är det som jag tänkte att man använder den till vardags.
När man seglar längre sträckor över flera tidszoner utgår man alltid från UTC och har den tiden på klockan i kabyssan. Svårt med schemaläggning om alla håller på att ställa om klockor till höger och vänster.
Gissar att man gör samma inom flyget.

UTC är fortfarande baserat på nollmeridianen precis som GMT. Vad jag förstått bytte GMT namn till UTC.

"Prior to 1972, this time was called Greenwich Mean Time (GMT) but is now referred to as Coordinated Universal Time or Universal Time Coordinated (UTC). It is a coordinated time scale, maintained by the Bureau International des Poids et Mesures (BIPM)."

Finns klockor som är så men till vilken nytta? Fortfarande undrar jag varför man ska veta vad klockan i London är hela tiden?
Jag håller med.. Jag tycker inte det finns någon nytta med detta. Det är därför jag haft svårt med Selitta/ETA GMT (verken som även används i UTC). En true GMT är mycket trevligare. Då är "GMT" visaren inställd på hemmatid och stora visaren kan man justera när man flyger till andra tidszoner.

Ja men precis. Då är det som jag tänkte att man använder den till vardags.
När man seglar längre sträckor över flera tidszoner utgår man alltid från UTC och har den tiden på klockan i kabyssan. Svårt med schemaläggning om alla håller på att ställa om klockor till höger och vänster.
Gissar att man gör samma inom flyget.

UTC är fortfarande baserat på nollmeridianen precis som GMT. Vad jag förstått bytte GMT namn till UTC.

Z-tid inom civilflyget GMT/UTC ej justerat för sommar/vinter tid

UTC-tiden baserar sig på den internationella atomtiden TAI som iakttas med hjälp av atomur med hög precision av tidslaboratorier runt om i världen. UTC avviker från TAI med ett visst antal hela sekunder på ett sådant sätt att skillnaden mellan UTC och nollmeridianens medelsoltid Greenwich Mean Time (GMT) aldrig ska vara mer än högst en sekund. Sammanställningen av TAI med utgångspunkt från de olika atomuren administreras av Internationella byrån för mått och vikt (BIPM). En annan internationell organisation, International Earth Rotation and Reference Systems Service, fastställer när skottsekunder skall fogas till UTC för att skillnaden mellan UTC och GMT skall hållas under den fastställda gränsen. Skillnaden förändras med viss oregelbundenhet på grund av att jordens rotation är föremål för små variationer.

UTC har ersatt den tidigare använda Greenwich Mean Time, GMT, från vilken UTC skiljer sig mindre än en sekund. Märk väl att GMT ibland, speciellt i engelskspråkiga länder, används som synonym för UTC trots att GMT strikt taget avser medelsoltiden vid nollmeridianen, som går genom Greenwich i London.

Jag håller med.. Jag tycker inte det finns någon nytta med detta. Det är därför jag haft svårt med Selitta/ETA GMT (verken som även används i UTC). En true GMT är mycket trevligare. Då är "GMT" visaren inställd på hemmatid och stora visaren kan man justera när man flyger till andra tidszoner.
Precis så jag hade önskat att det var, vilket gjorde mig lite konfys över att den primära tiden är statisk fast den är underordnad i betydelse mot vad klockan är där jag befinner mig. Dessutom så är det ju viktigare att den andra tidszonen visas i 24h då det är rätt lätt att hålla koll på dag och natt där man är.

Precis så jag hade önskat att det var, vilket gjorde mig lite konfys över att den primära tiden är statisk fast den är underordnad i betydelse mot vad klockan är där jag befinner mig. Dessutom så är det ju viktigare att den andra tidszonen visas i 24h då det är rätt lätt att hålla koll på dag och natt där man är.
Tyvärr så är enda nyttan av den visaren att man kan se tiden i 24hr visning, dvs om det är morgon eller kväll.

Tillbaka
Topp